Controversata taxă de primă înmatriculare ne dă în
continuare bătăi de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocată în
disputele stârnite de formula propusă de Guvern, care presupune majorări de până
la trei ori a taxei pentru maşinile noi. Păgubiţii rămân cetăţenii români,
obligaţi să plătească în continuare o taxă considerată discriminatorie de
CE.
Controversata taxă de primă înmatriculare ne dă în continuare bătăi de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocată în disputele stârnite de formula propusă de Guvern, care presupune majorări de până la trei ori a taxei pentru maşinile noi. Păgubiţii rămân cetăţenii români, obligaţi să plătească în continuare o taxă considerată discriminatorie de CE.
Introducerea taxei de primă înmatriculare a fost penalizată prompt de către Comisia Europeană care a declanşat în luna martie 2007 procedura de infringement. CE consideră discriminatorie taxa auto, deoarece încalcă Tratatul de Aderare la UE. Deşi au avut loc mai multe runde de negocieri, reprezentanţii CE nu şi-au dat avizul asupra noii formule de calcul a taxei propusă de Guvern, iar România riscă în continuare să ajungă la Curtea Europeană de Justiţie. Până la adoptarea unei noi legi, în conformitate cu reglementările europene, populaţia plăteşte în continuare taxa discriminatorie.
NEÎNŢELEGERI. Autorităţile române au avut la dispoziţie mai bine de un an pentru a găsi noua formulă de calcul a taxei auto. Proiectul prezentat în urmă cu două săptămâni de Ministerul Finanţelor prevede creşteri de până la trei ori a valorii taxei plătită pentru maşinile noi, în timp ce taxa pentru maşinile second-hand scade chiar de până la zece ori. Ministrul Mediului, Attila Korody, a declarat că la realizarea noii metode de calcul a taxei de poluare pentru autoturisme a ţinut cont de principiile europene şi mai ales de cel conform căruia poluatorul plăteşte. Majoritatea cetăţenilor nu înţeleg cum o maşină cu un catalizator de tip nou poate polua mai mult decât una veche, cu un tip de catalizator uzat, sau chiar fără. Răspunsul specialiştilor în domeniul protecţiei mediului este că în primii trei ani de viaţă maşina poluează cel mai mult, iar după ce autoturismul a stat în circulaţie 12 ani, acesta oricum nu mai are mult de trăit (sau de poluat). “România are cel mai vechi parc auto din Europa. Media de viaţă a unei maşini este mult mai mare de 12 ani. Normal, la această vârstă, în ţările membre europene maşinile sunt scoase din uz. Deci, dacă un român aduce o maşină din străinătate, mai veche de 12 ani, este normal să plătească mai puţin pentru taxa de poluare pentru autoturisme deoarece va mai polua o perioadă scurtă de timp‘‘, a declarat Korodi.
PROCESE. Majoritatea oamenilor care au plătit anul trecut taxa de primă înmatriculare vor să dea statul în judecată pentru recuperarea întregii sume, nu pentru recuperarea diferenţei, aşa cum vor susţinătorii taxei. Asociaţia Automobil Clubul Român (ACR), filiala Buzău, a demarat o acţiune la nivel naţional prin care sprijină proprietarii de maşini care au plătit taxa de primă înmatriculare să dea statul în judecată. Mai mult, ACR solicită şi returnarea dobânzilor aferente sumelor plătite în contul taxei de primă înmatriculare. “O hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă este mai puternică decât orice lege care s-ar putea vota în Parlament‘‘, a declarat Mariana Giugulea, directorul ACR Buzău. Până ieri, circa 500 de persoane din 15 judeţe şi-au depus dosarele la filiala ACR Buzău pentru recuperarea taxei de primă înmatriculare, plătită anul trecut.
La sfârşitul anului trecut, Tribunalul Arad a fost prima instanţă din România care a hotărât că taxa auto este discriminatorie şi a obligat statul român să-i restituie reclamantului suma achitată cu titlu de taxă de primă înmatriculare. De atunci, au mai fost câştigate procese similare la Timişoara şi Botoşani, iar gălăţenii speră să aibă parte de acelaşi tratament şi din partea instanţelor locale de judecată.
Vosganian: “Semnături fără rost‘‘
Iniţiativa cetăţenească privind anularea taxei auto nu are
sorţi de izbândă din punct de vedere legal, deoarece este anticonstituţional,
spune Varujan Vosganian, ministrul Economiei şi Finanţelor. Ministrul a mai
spus că este paradoxal faptul că pentru prima vartiantă a taxei auto, cea
promovată de Sulfina Barbu şi aflată acum în aplicare a existat o majoritate
parlamentară care să o susţină, iar pentru această variantă, care este bine văzută
de către Comisia Europeană, nu există susţinere în Parlament. “Dacă la prima
variantă am avut majoritate parlamentară, aceasta, care este mult mai puţin
aberantă în ochii CE nu va trece sau va trece cu greu în Parlament deoarece
parlamentarii nu înţeleg că acesta este cel mai bun compromis.
Dispute politice
Ca orice subiect controversat, taxa auto a devenit în prezent motiv de dispute politice şi de
acumulare de capital electoral. Liderul PD-L, Emil Boc, a anunţat că formaţiunea
pe care o conduce va iniţia o moţiune simplă în noua sesiune parlamentară, la Camera
Deputaţilor, prin care va solicita anularea acestei taxe şi restituirea
banilor fără ca cetăţenii să mai fie obligaţi să apeleze la instanţă. Boc pare
să uite că taxa de primă înmatriculare a fost introdusă chiar de democrata
Sulfina Barbu, pe vremea când era ministru al Mediului. La rândul său, preşedintele
PSD, Mircea Geoană, a anunţat luni că parlamentarii partidului vor vota împotriva Ordonanţei de
Urgenţă privind noua taxă de poluare pentru autovehicule.