x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Batjocura taxei auto

Batjocura taxei auto

de Elena Stan    |    07 Feb 2008   •   00:00
Batjocura taxei auto
Sursa foto: Jurnalul foto/

Controversata taxă de primă înmatriculare ne dă în conti­nuare bătăi de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocată în disputele stârnite de formula propusă de Guvern, care presupune majorări de până la trei ori a taxei pentru maşinile noi. Păgubiţii rămân cetăţenii români, obligaţi să plătească în continuare o taxă conside­rată discrimi­natorie de CE.

Controversata taxă de primă înmatriculare ne dă în conti­nuare bătăi de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocată în disputele stârnite de formula propusă de Guvern, care presupune majorări de până la trei ori a taxei pentru maşinile noi. Păgubiţii rămân cetăţenii români, obligaţi să plătească în continuare o taxă conside­rată discrimi­natorie de CE.

Introducerea taxei de primă înmatriculare a fost penalizată prompt de către Comisia Europeană care a declanşat în luna martie 2007 procedura de infringement. CE consideră discriminatorie taxa auto, deoarece încalcă Tratatul de Aderare la UE. Deşi au avut loc mai multe runde de negocieri, reprezentanţii CE nu şi-au dat avizul asupra noii formule de calcul a taxei propusă de Guvern, iar România riscă în continuare să ajungă la Curtea Europeană de Justiţie. Până la adoptarea unei noi legi, în conformitate cu reglementările euro­pene, populaţia plăteşte în conti­nuare taxa discriminatorie.

 

NEÎNŢELEGERI. Autorităţile române au avut la dispoziţie mai bine de un an pentru a găsi noua formulă de calcul a taxei auto. Proiectul prezentat în urmă cu două săptămâni de Ministerul Finanţelor prevede creşteri de până la trei ori a valorii taxei plătită pentru maşinile noi, în timp ce taxa pentru maşinile second-hand scade chiar de până la zece ori. Ministrul Mediului, Attila Korody, a declarat că la realizarea noii metode de calcul a taxei de poluare pentru autoturisme a ţinut cont de principiile europene şi mai ales de cel conform căruia poluatorul plă­teşte. Majoritatea cetăţenilor nu în­ţeleg cum o maşină cu un catalizator de tip nou poate polua mai mult de­cât una veche, cu un tip de catalizator uzat, sau chiar fără. Răspunsul spe­ci­a­liştilor în domeniul protecţiei mediului este că în primii trei ani de viaţă maşina poluează cel mai mult, iar după ce autoturismul a stat în circulaţie 12 ani, acesta oricum nu mai are mult de trăit (sau de poluat). “Ro­mânia are cel mai vechi parc auto din Europa. Media de viaţă a unei maşini este mult mai mare de 12 ani. Normal, la această vârstă, în ţă­rile membre europene maşinile sunt scoase din uz. Deci, dacă un român aduce o maşină din străi­nă­­tate, mai veche de 12 ani, este normal să plătească mai puţin pentru taxa de poluare pentru autoturisme deoarece va mai polua o perioadă scurtă de timp‘‘, a declarat Korodi.

 

PROCESE. Majoritatea oamenilor care au plătit anul trecut taxa de primă înmatriculare vor să dea statul în judecată pentru recupe­rarea întregii sume, nu pentru recuperarea diferenţei, aşa cum vor sus­ţinătorii taxei. Asociaţia Automo­bil Clubul Român (ACR), filiala Buzău, a d­emarat o acţiune la nivel naţional prin care sprijină proprie­tarii de maşini care au plătit taxa de primă înmatriculare să dea statul în ju­deca­tă. Mai mult, ACR solicită şi re­­tur­narea dobânzilor aferente su­melor plătite în contul taxei de primă în­matriculare. “O hotărâre ju­de­cătorească definitivă şi irevocabilă es­te mai puternică decât orice lege care s-ar putea vota în Parlament‘‘, a declarat Mariana Giugulea, directorul ACR Buzău. Până ieri, circa 500 de persoane din 15 judeţe şi-au depus dosarele la filiala ACR Buzău pentru recuperarea taxei de primă înmatriculare, plătită anul trecut.

La sfârşitul anului trecut, Tribunalul Arad a fost prima instanţă din România care a hotărât că taxa auto este discriminatorie şi a obli­gat statul român să-i restituie reclamantului suma achitată cu titlu de taxă de primă în­matri­culare. De atunci, au mai fost câş­ti­gate procese similare la Ti­mişoara şi Botoşani, iar gălăţenii speră să aibă parte de acelaşi tratament şi din partea instanţelor locale de judecată.

Vosganian: “Semnături fără rost‘‘

Iniţiativa cetăţenească privind anularea taxei auto nu are sorţi de izbândă din punct de vedere legal, deoarece este anticonstituţional, spune Varujan Vosganian, ministrul Economiei şi Finanţelor. Ministrul a mai spus că este paradoxal faptul că pentru prima vartiantă a taxei auto, cea promovată de Sulfina Barbu şi aflată acum în aplicare a existat o majoritate parlamentară care să o susţină, iar pentru această variantă, care este bine văzută de către Comisia Europeană, nu există susţinere în Parlament. “Dacă la prima variantă am avut majoritate parlamentară, aceasta, care este mult mai puţin aberantă în ochii CE nu va trece sau va trece cu greu în Parlament deoarece parlamentarii nu înţeleg că acesta este cel mai bun compromis.

Dispute politice

Ca orice subiect controversat, taxa auto a devenit în prezent motiv de dispute politice şi de acu­mulare de capital electoral. Liderul PD-L, Emil Boc, a anunţat că formaţiunea pe care o conduce va iniţia o moţiune simplă în no­ua sesiune parlamentară, la Ca­mera Deputaţilor, prin care va so­licita anularea acestei taxe şi res­tituirea banilor fără ca cetă­ţenii să mai fie obligaţi să apeleze la instanţă. Boc pare să uite că taxa de primă înmatriculare a fost introdusă chiar de democrata Sulfina Barbu, pe vremea când era mi­nistru al Mediului. La rân­dul său, preşedintele PSD, Mircea Geoană, a anunţat luni că parlamentarii partidului vor vota îm­po­triva Ordonanţei de Urgenţă pri­­vind noua taxă de poluare pentru autovehicule.

elena.stan@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: economic auto primă taxa taxei