Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită intervenţia Guvernului, deoarece preţurile carburanţilor dezechilibrează bugetele companiilor, iar curând ar putea să “blocheze economia” ca şi în Grecia.
Uniunea susţine că firmele de transport sunt nevoite să suporte o presiune a costurilor din carburanţi alături de alte componente de cost majorate, respectiv TVA, taxele locale, primele de asigurare şi taxele de drum.
“Au fost înţelese, deşi foarte greu suportate, creşterile datorate majorării accizelor, a cursului leu/euro şi şocul creşterii de TVA, dar nu pot fi suportate continuu creşteri de preţ motivate permanent de factori externi şi obiectivi de către furnizorii de carburanţi a căror singură politică monopolistă, chiar în această perioadă de criză, este nu conservarea marjei de profit, ci creşterea acesteia în orice condiţii”, se mai arată în comunicat.
UNTRR are 13.000 de membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
Oamenii de afaceri vor “Taxă Robin Hood”
Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) a cerut de nenumărate ori Executivului în acest an să introducă o “taxă Robin Hood” pentru companiile petroliere. AOAR consideră că scumpirile carburanţilor nu se justifică şi că producătorii din domeniu “au un comportament economic de tip cartel”.
“Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) îşi exprimă dezacordul faţă de creşterea preţului combustibililor, în condiţiile în care preţul petrolului, eterna justificare a companiilor petroliere, inclusiv a celei care extrage petrol în România la preţul fixat de 20 de dolari/baril, a rămas stabil în ultimele 12 luni, în jurul valorii de 78-80 de dolari/baril”, spunea AOAR într-un comunicat AOAR difuzat în luna martie a acestui an.
Isărescu: preţurile din România au evoluţie divergentă faţă de baril şi curs
Transportatorii nu sunt singurii care stau cu ochii pe benzină şi motorină. Guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, declara luna trecută că preţurile carburanţilor vânduţi în România evoluează în divergenţă faţă de factorii care ar trebui să-i influenţeze, respectiv cotaţiile internaţionale ale barilului de ţiţei şI cursul leu-dolar, iar banca centrslă nu înţelege mecanismele din spatele scumpirilor, a declarat guvernatorul Mugur Isărescu.
“La carburanţi am avut o evoluţie divergentă, vă spunem că nu prea înţelegem logica mişcării la preţurile combustibililor interni, de ce depinde ... preţurile ţiţeiului, evoluţia cursului. Variaţiile oricum sunt mult prea mari la preţurile interne ale fabricanţilor şi nu le găsim explicaţii, decât că acţionează factori divergenţi (...)”, a spus Isărescu. Guvernatorul acuza atunci că producătorii “au crescut preţurile temporar şi atunci când leul s-a întărit semnificativ faţă de dolar şi preţurile ţiţeiului nu justificau aceste evoluţii”.
În luna mai, o analiză a companiei X-Trade Brokers arăta că scumpirile sunt nejustificate. În acea lună, preţul petrolului scădea cu 17,9%, de la maximul de 89,51 dolari pe baril până la 70,2 dolari pe baril iar dolarul american se aprecia faţă de leu cu doar 7,64%, de la 3,0861 lei pe dolar până la 3,3219 lei pe unitate, potrivit calculelor X-Trade.
Ungaria a introdus în acest an taxe speciale pe mai multe sectoare, inclusiv cel energetic pentru a finanţa bugetul. Un alt stat care a introdus “taxa Robin Hood” este Italia.
În urmă cu doi ani, barilul de ţiţei ajunsese la 147 dolari, iar combustibilii ajunseseră în ţara noastră la 4,85 lei pe litru. În acest an preţul mediu s-a situat în jurul a 80 de dolari barilul dar la carburanţi preţurile unor sortimente au trecut de 5 lei litrul.
Petroliştii dau vina pe TVA, creşterea accizelor şi deprecierea leului
De cealaltă parte, companiile petroliere justifică majorarea preţului prin creşterea TVA cu 5%, majorarea accizelor de către stat şI de deprecierea cu 10% a leului faţă de dolar.
Rompetrol şi Lukoil importă total petrolul rafinat în România, Petrol importă şi ea chiar dacă are şi producţia internă, iar MOL aduce 100% din carburanţii vânduţi.
Potrivit Rompetrol, componentele preţului carburanţilor sunt: TVA, accize, taxa specială de drum, costurile logistice, costurile operării reţelei de benzinării, materia primă (petrolul, dar şi manipulare, asigurări etc.), costul prelucrării materiei prime (rafinare), costurile financiare ş. adaosul comercial.
“Preţul carburanţilor la pompă este influenţat constant de o multitudine de factori, majoritatea independenţi de activităţile companiilor petroliere. Printre aceştia se numără variaţiile cotaţiilor internaţionale la produse finite (motorină şi benzină) sau condiţiile economice, atât locale sau regionale, cât şi pe plan internaţional”, potrivit reprezentanţilor Rompetrol.
Piaţa distribuţiei de combustibili este investigată, încă din 2005, de Consiliul Concurenţei fără a fi anunţat vreun rezultat.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt Petrom ? deţinută de grupul austriac OMV, Rompetrol – deţinută de KazMunaiGaz, LukOil – cel mai mare grup petrolier privat din Rusia şi MOL – din Ungaria.