Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), monitorizate de FMI, vor primi sprijin de la stat în 2012 doar dacă vor demonstra în acest an că îşi pot eficientiza activitatea, a declarat ministrul de resort Anca Boagiu, după o discuţie cu delegaţia FMI, potrivit Mediafax.
"Aş spune că aceste companii şi-au stabilit ţinte realiste pentru 2011 şi, dacă vor reuşi să le atingă printr-un management mult mai performant, anul 2012 cred că va fi un an în care vor beneficia de un suport major de la stat. Astfel, să plătim şi să irosim bani în nişte găuri negre pe care şi ei le ştiu (companiile monitorizate - n.r.), şi partenerii sociali le ştiu, cred că e ineficient pentru stat", a spus Boagiu.
Companiile monitorizate de FMI, din subordinea ministerului, sunt CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă, Metrorex şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Boagiu a adăugat că a stabilit cu delegaţia formată din reprezentanţi ai FMI, ai Băncii Mondiale (BM) şi Comisiei Europene (CE) un parteneriat pe o perioadă de cel puţin doi-trei ani, în baza căruia companiile să fie restructurate.
"Este un program pe care, împreună cu partenerii noştri internaţionali, l-am lucrat şi îl vom lucra în perioada următoare. Poate cea mai importantă componentă a activităţii ministerului şi a companiilor va fi în anul 2011, pentru că aici discutăm despre absorbţia fondurilor europene, şi pot să vă spun că delegaţia celor trei instituţii a fost mulţumită de progresul pe care ministerul l-a făcut în cele aproape cinci luni de când mă aflu aici", a afirmat Boagiu. "La Ministerul Transporturilor s-a discutat despre companiile din subordine şi s-a făcut un inventar cu problemele pe care acestea le au şi, în funcţie de asta, Guvernul va stabili ţintele de atins. Este necesar ca, atât la Ministerul Economiei, cât şi la Ministerul Transporturilor, să fie aplicat un program de restructurare a companiilor din subordine, care nu va dura un an sau doi, ci câţiva ani. Restructurarea poate însemna orice tip de măsură”, a spus Mihai Tănăsescu, inclusiv disponibilizare sau privatizare.
Ministrul a mai spus că ţinta pentru acest an a instituţiei pe care o conduce este să aibă un grad de absorbţie a fondurilor europene de cel puţin zece ori mai mare decât nivelul fondurilor absorbite în momentul în care a preluat mandatul, respectiv septembrie 2010.
"Noi suntem siguri că vom reuşi să facem lucrurile acestea şi, mai mult, vom accelera programele de restructurare ale companiilor, scopul fiind ca acestea să nu mai fie o povară pentru bugetul statului", a mai spus ministrul.
Companiile din subordinea MTI sunt într-o stare janică, înregistrând datorii foarte mari. Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a ajuns cel mai mare datornic la bugetul de stat, cu obligaţii totale neachitate de 1,725 miliarde lei (peste 400 de milioane de euro), din care 852,52 milioane de lei erau obligaţii scadente la 31 decembrie 2010, arată cele mai recente date publicate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
CFR SA avea restanţe de 79,91 milioane lei la impozitul pe profit din anii anteriori, 123,65 milioane lei la TVA, 43,748 milioane lei la impozitul pe salarii şi dobânzi şi penalităţi de 602,07 milioane lei. Şi CFR Marfă figurează la ANAF cu o datorie de peste 151 de milioane de lei la bugetul de stat, pe anul 2010. Compania datorează cea mai mare sumă pentru taxa pe valoarea adăugată 120,495 milioane lei. Din dobânzi şi penalităţi are de plătit 26,907 milioane lei, iar din alte taxe şi impozite aproximativ 3,94 milioane lei. De asemenea, compania mai are de dat şi 60.917 lei din impozitul pe profit.