Site-ul de firma a ajuns si in Romania sa fie o carte de vizita obligatorie oricarei afaceri serioase. Se poate spune deja ca, daca nu existi pe Internet, nu contezi pe piata, asta daca nu cumva nu vrei sa fii in ochii opiniei publice.
ADRIAN MIHAI
Ca sa scape de cheltuielile de hosting, unele firme isi gazduiesc site-ul pe diverse servere gratuite romanesti sau straine. Dezavantajul este insa ca, in schimbul gazduirii gratuite, paginile contin reclame catre alte site-uri, adesea foarte enervante. Navigarea devine astfel mai greoaie, iar experienta vizitatorului ca urmare a accesarii site-ului devine una neplacuta. Pe termen lung, publicarea paginii pe un server gratuit mai are inca o parte negativa. Numele sub care functioneaza nu este unul propriu, al beneficiarului, el fiind de fapt o adresa derivata din cea a serverului de hosting. O intrerupere a serviciului de gazduire ar atrage dupa sine irosirea efortului facut anterior pentru promovarea acesteia.
AUSTERITATE. Pentru ca, in cele mai multe cazuri, costul este decisiv in alegerea celui care te "pune" pe Net, calitatea rezultatului este pe masura pretului platit. De cele mai multe ori clientul nu stie ce doreste de la site-ul sau si nu este dispus sa aloce sume mari. Din aceste cauze, firma de design realizeaza o structura de site cat mai simpla. Beneficiarul este privat astfel de anumite facilitati importante pe care le poate oferi Internetul. "Neintelegerea caracteristicilor specifice mediului si lipsa unei strategii de comunicare dedicate - acestea sunt greselile din care decurg toate celelalte. Multe dintre site-urile de prezentare a companiilor romanesti nu reusesc sa adreseze una dintre cele mai importante probleme pe web: utilizatorul trebuie sa isi dea seama la prima privire unde se afla si ce poate face pe site-ul respectiv", considera Cristian Antoniu, client service director la Grapefruit Design.
ACTUALIZARE. Unul dintre aspectele cele mai importante din "viata" unui site web este actualizarea informatiei. "Am realizat site-uri prin care clientii isi pot actualiza singuri anumite informatii, fara a avea cunostinte de programare, la fel cum ai scrie un e-mail prin aplicatia Yahoo", declara Sorin Sorescu, manager al Deltainfo din Bucuresti. Tot in mod similar se pot actualiza si fotografiile din site. "Pretul unei astfel de aplicatii este ceva mai ridicat, dar avantajul este ca beneficiarul poate avea mereu informatia la zi, fara sa mai plateasca taxe de intretinere", completeaza Sorescu.
LIPSURI. Una dintre paginile utile, dar care este omisa de multe dintre site-urile de companie este cea in care se face localizarea pe harta a firmei. Nici pagina care sa contina reflectarea in presa a activitatilor firmei si nici rubrica pentru comunicarea cu ziaristii nu au devenit o obisnuinta pentru paginile de Net ale firmelor romanesti. Publicarea locurilor vacante in companie si aplicatiile pentru transmiterea de CV-uri sunt alte facilitati care lipsesc celor mai multe site-uri romanesti. "Singura regula care ar trebui sa fie obligatorie (si, pentru multi, nu este) spune ca site-ul trebuie sa contina informatie si functionalitate relevanta pentru public, nu pentru proprietar", considera Antoniu.
Citește pe Antena3.ro
FARA ROST
"Spre deosebire de strainatatea occidentala, o proportie simtitor mai mare de site-uri romanesti este evident lipsita de strategie sau, mai direct, de rost. Sunt acolo pentru a exista, pentru ca asa fac si altii, pentru ca trebuie. Iar situatia este valabila nu doar pentru unele institutii birocratice ale statului, ci si pentru companii mai mari sau mai mici" - Cristian Antoniu, client service director la Grapefruit Design â