x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bussines - Franchisele de lux, o provocare pentru Romania

Bussines - Franchisele de lux, o provocare pentru Romania

de Catalin Budescu    |    28 Noi 2005   •   00:00
Bussines - Franchisele de lux, o provocare pentru Romania

Nu sunt pentru oricine, nu sunt deloc afaceri simple sau usoare dar cu siguranta pot reprezenta in momentul de fata afacerea numarul unu in Romania. Piata este imensa si in acelasi timp goala iar jucatorii se numara doar pe degetele de la o singura mana.

Nu sunt pentru oricine, nu sunt deloc afaceri simple sau usoare, dar cu siguranta pot reprezenta in momentul de fata business-ul numarul unu in Romania. Francizele pentru brandurile de lux "bat la usa", dar pentru ele trebuie obligatoriu si afaceristi adevarati, nu de carton.

Pe piata cu adevarat sunt in momentul acesta doar companiile Victoria Trading Company SRL, ce detine franciza brandului Lancel (accesorii de piele), Romanita Iovan cu Escada Couture, Alsa Boutique cu Max Mara si Papillon Beauty Fashion Romania cu HugoBoss. Dar brandurile adevarate de lux lipsesc cu desavarsire. Mai poti gasi ici-colo risipite cateva modele sau produse ale unor marci de high class din afara aduse in diferite mici buticuri, dar nici pomeneala de francize sau de magazine tip "concession".

BANI ADEVARATI. Investitia initiala pe care o presupune o franciza de lux se poate ridica si pana la aproximativ 1,5 milioane de euro, in functie de marimea spatiului alocat. Aceste investitii nu presupun in general valoarea stocurilor initiale. Principalele variabile ce trebuie luate in considerare pentru calcularea costurilor sunt cele legate de reactia pietei, de taxele vamale - care difera in functie de calitatea materialelor folosite (diamante, piele de crocodil, blanuri etc.), de trasportul si de asigurarea bunurilor de lux - de foarte mare insemnatate in acest sector, precum si de realizarea comenzilor. Succesul activitatii depinde in mare masura de procesul de recrutare si training al personalului. Casele de lux decid intrarea pe o anumita piata (asa cum este cazul si pentru Romania) fie prin magazine independente tip monobrand, care sa respecte intocmai identitatea marcii respective, prin magazine tip "concession" ori - in cazul anumitor case ce nu incheie acorduri de exclusivitate - prin operare directa.

FRANCIZA DE LUX. In industria de lux, franciza este de fapt un contract de exclusivitate pe termen lung (minimum 20 de ani) prin care marca isi identifica un partener, impropriu spus francizat. Franciza de lux (lucru foarte important) nu are: taxa de franciza, procente din vanzari, sisteme de leasing pentru mobilier, aparatura etc. Spre deosebire de o franciza din industria de consum care presupune taxe anuale de franciza, redevente de profit, cea din industria de lux reprezinta un contract de exclusivitate pe o perioada indelungata, a carui baza de calcul o reprezinta stocul initial. In cadrul acestor contracte de franciza, francizatul raspunde de logistica (import, transport, asigurare, depozitare), plasarea comenzilor (fiecare marca solicita persoane strict specializate pentru plasarea comenzilor, separat pentru fiecare linie a marcii - de exemplu pentru imbracaminte, separat pentru accesorii etc.), de achitarea la timp a facturilor, angajarea si training-ul personalului, renovarea, decorarea, intretinerea spatiului (inclusiv schimbarea anuala partiala a decorului), asigurarea, stocarea, depozitarea produselor, precum si de stabilirea strategiei de solduri. In primii ani, strategia de marketing - PR este supusa consultarii cu francizorul, care aproba punctual fiecare activitate: strategie de marketing /PR, precum si volumul stocului si valoarea comenzilor. Nu este simplu deloc, dar beneficiile si castigul mai ales pentru o piata virgina pe acest segment, ca a Romaniei, pot fi imense.

NU EXISTA INVESTITORI
"Industria de lux din Romania trece in acest moment printr-o perioada de stagnare, lipsa investitorilor seriosi fiind esentiala.
Inca sunt foarte multe segmente neacoperite nici macar partial pe piata, un exemplu ar putea fi cel al spa-urilor si al hotelurilor de lux. Cei care ar investi in acest business al luxului trebuie sa stie ca luxul «se consuma» indiferent de situatia economica a unei tari, pentru ca intotdeauna vor exista oameni cu bani - o clasa sociala privilegiata si de asemenea vor avea de partea lor prestigiul", ne-a declarat Adriana Georgescu, business consultant in cadrul companiei CPP Management Consultants.

FARA SPATII ADECVATE
Unele dintre marile case de prestigiu din lume nu incheie in general acorduri de exclusivitate, preferand sa mentina controlul strict asupra tuturor magazinelor marcii printr-o investitie directa. Marca isi plateste singura chiria si isi opereaza direct magazinul. Este vorba despre marci precum Louis Vuitton, Chanel, Christian Dior sau Hermes, care prefera investitiile proprii in fiecare tara in care se decid sa investeasca. O astfel de strategie au si celelalte case de moda, in situatia deschiderii de magazine pe strazi comerciale principale, in zone de lux renumite (cum ar fi Av. Montaigen din Paris sau Montenapoleone din Milano). Bucurestiul, de exemplu, este deficitar si la acest capitol, locatii precum Calea Victoriei, Magheru sau Dorobanti nu au fost gasite mutumitoare de reprezentantii diferitelor case de lux care au vizitat de-a lungul timpului Capitala.
×
Subiecte în articol: economic franciza