x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Când statul salvează moartea de la faliment.

Când statul salvează moartea de la faliment.

de Daniel Ionaşcu    |    27 Mai 2011   •   10:37

Vicki Denton a murit in urma cu cu cativa ani deoarece airbag-ul de pe masina sa Dodge Caravan din 1998 nu s-a deschis in momentul unei coliziuni frontale. Asa incepe Wall Street Journal un articol legat de salvarile facute de SUA pentru producatorii sai auto sI victimele colaterale in proces.

In 2009, un juriu a gasit producatorul auto Chrysler responsabil pentru moartea ei din cauza unui defect de productie sI a obligat compania sa acorde rudelor 2,2 milioane de dolari.
Familia a fost aproape de a colecta despagubirile numai ca tocmai atunci a intrat Chrysler in falimentul regizat de statul american pentru a readuce producatorul pe linia de plutire. Acum, la doi ani de la faliment sI dupa 12,5 miliarde de dolari pompati de statul american, Chrysler Group LLC inca nu a platit daunele. SI nici nu mai are de ce.

Motivul: restructurarea companiei i-a permis sa se spele pe maini de orice responsabilitate legala pentru victimele accidentelor provocate din vina sa.

Intr-un alt caz, Joshua Flax, un copil de numai opt luni a murit pentru ca scaunul masinii Dodge Caravan din dreapta a zburat inapoi si pasagerul capul acestuia a lovit fruntea copilului, potrivit reconstituirii facute de experti. Accidentul a avut loc in 2001. In final, dupa ani de procese sI recursuri cu DaimerChrysler, un tribunal a hotarat in 2008 plata de 23 de milioane de dolari iar un altul a pastrat-o la apel in 2009. Dupa falimentul Chrysler, cei doi parinti au primit doar 5,8 milioane de dolari, din care mare parte s-a dus pe avocati sI taxe. Au mai ramas doar cu 2 milioane de dolari din care mama si-a luat o casa. Tatal a avut probleme din cauza mortii copilului sI in final a ajuns sI el in faliment personal.
In partea cealalta, circa 2.500 de astfel de litigii sI astfel de cazuri erau indreptate sI impotriva Motors Liquidation Co, fostul nume al General Motors din timpul falimentului. In total acestea valorau circa 3,3 miliarde de dolari.

Salvarea de catre americani a industriei auto de la faliment a fost necesara pentru ca altfel ar fi trimis o unda de soc in toata economia. Dar, in proces, a creat un univers intreg de castigatori sI pierzatori.

×