x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Caznele unui întreprinzător care şi-a făcut brutărie cu fonduri europene

Caznele unui întreprinzător care şi-a făcut brutărie cu fonduri europene

de Valentin Zaschievici    |    04 Ian 2012   •   14:02
Caznele unui întreprinzător care şi-a făcut brutărie cu fonduri europene

Premierul Emil Boc a convocat pentru joi o sedinta de comitet interministerial privind absorbtia fondurilor europene. Ii propunem sa inceapa sedinta cu lectura scrisorii pe care ne-a trimis-o, cu sinceritate, dezamagire si dezgust, un intreprinzator care si-a pierdut si speranta si rabdarea in malaxorul birocratiei romanesti. Sfatul nefericitului aplicant catre intreprinzatorii care isi leaga viitorul de proiecte finantate din bani europeni este: ganditi-va mult inainte sa o faceti!

|n anul 2008 am depus spre aprobare proiectul privind construirea unei brutarii in comuna Margineni, judetul Bacau, pentru a primi aprobarea accesarii de fonduri prin (Fondul european de dezvoltare rurala), masura 123. Proiectul a fost aprobat.

Bucuria de inceput a inceput incet, incet sa piara, odata cu derularea proiectului si birocratia excesiva de care ne-am izbit. Am inteles treptat de ce oamenii de afaceri nu vor sa piarda timpul cu proiecte finantate prin fonduri europene. O sa dau cateva exemple de situatii cu care m-am confruntat.

- Proiectul nostru respecta toate normele europene, tocmai ca, la finalizarea lui, sa nu mai fie necesare niciun fel de modificari constructive. Astfel, sunt prevazute spatii pentru filtru de imbracare si dezbracare, dus, sala de mese etc. In urma depunerii cererii de finantare ni s-a solicitat sa inlocuim denumirea 'sala de mese' cu denumirea 'sala pentru servit masa', un lucru nu atat de simplu, intrucat trebuiau din nou listate plansele din proiect si semnate de proiectanti.

- La prima transa de plata pentru care depusesem autorizatia de construire in doua pagini, ni s-a solicitat sa cerem de la primarie cea de-a 3 pagina, desi aceasta era o pagina goala, respectiv pagina de prelungiri, la care noi nu ajunsesem, intrucat autorizatia era in termen, aceasta doar pentru ca procedurile cereau ca autorizatia de construire sa aiba 3 pagini;

- Suma de plata pentru autorizatia de construire era prevazuta in proiect drept o cheltuiala neeligibila, cu toate acestea ni s-a cerut sa explicam de ce primaria ne-a incasat mai putin cu 0,36 lei pentru autorizatia de construire. Precizez inca o data, ca nu era o suma pe care sa o cer la decontare. Ce puteam sa raspund? Ca primaria incaseaza sume rotunde. De ce mai era necesara o asemenea pierdere de timp?

- La ultima transa de plata trebuie prezentate autorizatiile solicitate, printre care si licenta de produs. Licentele de produs se obtineau de la Directia pentru Agricultura pana in martie 2011, cand au fost abrogate. Am solicitat acestei institutii sa precizeze acest lucru si care sa inlocuiasca documentul 'licenta de produs' la dosar. Centrul Regional Iasi a considerat insa ca nu este suficient, ca daca este abrogata legea nu sunt abrogate si normele de aplicare, drept urmare trebuie depusa licenta la dosar. Asadar, a trebuit sa procur nota interna pe care a dat-o ministerul Directiilor agricole judetene prin care se preciza ca s-a abrogat si legea si normele de aplicare, ca nu se mai elibereaza licente de produs si ca cei in cauza nu mai au drept de control. Pentru ce atata exces de zel?

Azi ti se spune intr-un fel, maine altfel, se contrazic oamenii din acelasi birou, ba mai mult se contrazice acelasi om pe el insusi. Lucrurile se tot schimba, astfel incat ti se cere sa depui un dosar in 3 exemplare, iar dup` o saptamana ti se spune ca trebuie in 4 exemplare.

Dupa o munca foarte grea, stres, nervi intinsi la maxim, am reusit sa deschidem brutaria. Insa, dupa un timp, ni s-a comunicat ca masina de marfa, respectiv Autofurgonul Citroen Jumper va fi respins la plata. Motivatia? Nu este o masina de marfa, ci una de transport persoane!

Orice bun cumparat prin fonduri europene primeste mai multe aprobari anterior cumpararii:

- prima aprobare este in faza de proiect, cand se trec caracteristicile generale ale bunurilor

- a doua aprobare este in faza de dosar de achizitii, de aceasta data se cunosc deci si firma de la care se va achizitiona bunul, si marca.

Doar in urma acestor aprobari se cumpara un bun si se solicita spre decontare in faza dosarelor de plata. In plus, noi am mai primit o aprobare suplimentara pentru achizitionarea autofurgonului, cand s-a solicitat printr-un act aditional modificarea catorva caracteristici tehnice.

Masina nu are geamuri in toata partea de transport marfa, este carosata pe interior cu fibra de sticla, are doua grile de ventilatie pentru eliminarea condensului de la paine, este autorizata de Directia sanitar veterinara pentru transportul de paine si faina. Autofurgonul a fost inscriptionat cu datele societatii si cu textul 'Paine si produse de panificatie', conform normelor sanitar veterinare. Carosarea este executata conform normelor, astfel incat sa se poata executa o spalare usoara si o dezinfectare perfecta. Drept pardoseala este un gratar pe care se depoziteaza navetele cu paine, in vederea transportului catre clienti. Registrul Auto Roman precizeaza clar prin adresa nr. 500 din 30.12.2011 ca este o masina de marfa, iar Citroen Romania S.R.L. de asemenea, prin adresa nr. 3850 din 08.12.2011.

Cum se poate ca o masina noua, care arata ca o bijuterie, sa nu poata transporta paine, c~nd pe piata exista atatea masini tip Dacia papuc, carosate cu tabla si care transporta nestingherite paine catre clienti?

Si chiar daca pentru fonduri nu conteaza ce mai e pe piata, atunci intreb de ce unei alte societati, respectiv S.C. ANTARES S.R.L. Buhusi, judetul Bacau i s-a decontat aceeasi masina, cu aceeasi marca, de catre acelasi Centru Regional Iasi, in urma cu 1 an? Societatea Pambac S.A. Bacau are intreaga flota de autoutilitare formata din autovehicule de acest gen!

Daca se dorea achizitionarea unui alt tip de vehicul, trebuia sa nu ni se aprobe cel propus! Nu se pot schimba regulile in timpul jocului!

Dupa instiintarea verbala prin care ni se comunica, dupa cum am mai spus, ca se va taia de la plata masina, am primit de la Centrul Regional Iasi, Serviciul verificare tehnica, un supracontrol. Inspectorii au fost impresionati de cum arata brutaria si masina si ne-au comunicat ca dansii aproba decontarea la plata a Autofurgonului.

Dup` 3 saptamani, pe 27.12.2011Cu stima, am primit un telefon de la Centrul Regional Iasi, prin care ni s-a comunicat ca autofurgonul a fost respins la plata, de catre APDRP Bucuresti, adresa pe care am primit-o ulterior este insa semnata de catre Directorul Centrului Regional Iasi – Bulgaru Liviu Gabriel, Sef Serviciu Plati – Manolescu Doru si Inspector – Volf Ovidiu. Sumei nedecontate la plata (jumatate din valoarea masinii – contributia fiind 50-50%) i se adauga o penalizare de 41.150 lei, totalul sumei de plata fiind de 79.776 lei . Precizez ca domnul director Bulgaru Liviu Gabriel si domnul Sef Serviciu Plati – Manolescu Doru au semnat si aprobarile anterioare privind achizitia Autofurgonului. Acum se dezic de propriile lor decizii?

Am avut 5 zile termen sa contest aceasta decizie de plata si am contestat, dar contestatiile se depun la acelasi serviciu care a eliberat decizia. Oare e normal?

Deoarece proiectul a fost verificat si de APDRP Bucuresti, consider ca autoritatea competenta sa rezolve problema este Autoritatea de Management pentru PNDR din cadrul Ministerului Agriculturii.

Oare acesti functionari au interese ascunse, au rea credinta, sa fie vorba de incompetenta, de obstructionarea procesului de absorbtie al fondurilor europene? Oare sa fie vorba de fortare la limita legii (multi functionari publici care lucreaza in sfera fondurilor europene, pentru a disimula incercarile de constrangere a beneficiarilor de fonduri sa 'cotizeze intr-un fel sau altul un anumit procent din suma eligibila accesata' se ascund in spatele conceptului de 'SUSPICIUNE', cand de fapt este vorba de 'ABUZ IN SERVICIU'), pe care o intalnim din ce in ce mai des in relatia dintre experti si beneficiari? Cand se aproba la plata pentru un beneficiar un bun, iar pentru alt beneficiar cu acelasi obiect de activitate, acelasi bun (aprobat de 3 ori anterior dosarului de plata si de 2 ori pe timpul derularii dosarului de plata) este respins la plata, mai poate fi vorba de 'SUSPICIUNE' sau este vorba de 'ABUZ IN SERVICIU'?

Oare factorii cu raspunderi in politica de atragere a fondurilor europene (si ma refer aici la Presedintele Romaniei, Primul ministru, Ministrul Agriculturii, conducerea Autoritatii de management pentru PNDR) si Comisarul European pentru Agricultura, stiu si sunt informati cu privire la acest aspect? Oare rata foarte scazuta de absorbtie a fondurilor europene nu se datoreaza in primul rand amatorismului, lipsei de profesionalism, superficialitatii, imposibilitatii acestor persoane de a discerne?

Daca la inceputul proiectului, cand am obtinut aprobarea fara mita, am crezut ca lucrurile se vor derula normal, acum recomand oamenilor de afaceri din jurul meu sa nu se incurce cu fonduri europene.
Cu stima,
Oana Nicoleta Rosu
Responsabil legal proiect
S.C. ROFIL PAN S.R.L.
sat Margineni, comuna Margineni
judetul Bacau

×