De la şine, cabluri, cutii de comandă a semnalizării traficului, până la dozatoare pentru săpun lichid, hârtie igienică şi perdele, totul se fură de la CFR. Odată cu introducerea în trafic a unor vagoane cu dotări moderne, şi gusturile hoţilor s-au mai rafinat. Ei au pus ochii pe monitoare LCD, pe componentele electronice integrate din tabloul electric al vagoanelor, dar şi pe ornamentele de la prizele electrice pentru alimentarea telefoanelor mobile şi a laptop-urilor. Pagubele sunt imense, dar de cele mai multe ori furturile rămân în evidenţe cu autori necunoscuţi. Ca o răzbunare parcă, şi trenurile merg din ce în ce mai încet, iar întârzierile cresc vertiginos, ajungând anul trecut la 50 de milioane de minute.
La nivelul anului 2017, numai pagubele provocate companiei CFR SA, cea care administrează infrastructura feroviară, s-au ridicat la 4.150.394 lei. Numărul distrugerilor de componente ale infrastructurii feroviare a fost în scădere, de la 562 la 516. Instalaţiile electrice au rămas preferatele hoţilor şi anul trecut. Valoarea pagubelor a crescut cel mai mult în sucursalele regionale Cluj cu 67.285,92 lei (de la 44.286,4 la 111.572,32 lei, procent +151,9%), București cu 578.282,81 lei (de la 433.832,09 lei la 1.012.117,9 lei, procent +133,3%), Craiova cu 15.898,05 (de la 20.354,71 la 44.286,4 lei, procent +118,4%), Timișoara cu 132.668,81 lei (de la 135.891,42 la 268.560,23 lei, procent +97,6%).
9,4 ani de zăbovire pentru trenurile de călători
Întârzierile înregistrate anul trecut de către trenurile de călători au totalizat nu mai puţin de nouă ani şi patru luni. Potrivit raportului de activitate pe anul trecut al companiei CFR SA, întârzierile trenurilor de călători au înregistrat o creştere de la 4.767.238 minute în 2016 la 4.962.212 minute în 2017. Întârzierile cauzate de CFR SA au înregistrat o scădere de la 2.631.468 minute în 2016 la 2.088.501 în 2017, pondere mare având întârzierile indirecte (405.458 minute) şi restricţiile de viteză (1.230.579 minute).
85,8 ani de încetineală la trenurile de marfă
În ceea ce priveşte trenurile de marfă, aici situaţia este şi mai tragică, ele totalizând anul trecut 85,8 ani de întârziere. Astfel, această categorie de trenuri a înregistrat o creştere a minutelor de întârziere de la 38.957.792 în 2016, la 45.134.255 în 2017. În schimb, întârzierile generate de CFR SA au scăzut de la 986.206 minute în 2016, la 514.144 minute anul trecut.
Din cei 19.836,835 km linii de cale ferată, 17.558,801 km aparţineau, la sfârşitul anului trecut, infrastructurii feroviare publice şi 2.278,034 km, infrastructurii private.
Viteza comercială se apropie de cea a melcului
Degradarea infrastructurii feroviare a avut ca rezultat, de-a lungul anilor, şi impunerea unui număr tot mai mare de restricţii de viteză. Dacă în 2013 erau 382 de restricţii, anul trecut, numărul lor a ajuns la 418, după ce în 2016 fuseseră 375. La nivelul anului trecut, viteza comercială a trenurilor de călători a fost de 43,84 km/h, iar cea a trenurilor de marfă, de 15,45 km/h.