x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cele mai ieftine francize de pe piaţa locală. O Primă maşină sau o firmă?

Cele mai ieftine francize de pe piaţa locală. O Primă maşină sau o firmă?

de Alina Botezatu    |    13 Apr 2015   •   21:03
Cele mai ieftine francize de pe piaţa locală. O Primă maşină sau o firmă?

Cei care vor să investească într-o afacere şi nu vor să rişte cu o idee nouă pot alege una testată: o franciză. Există o categorie de astfel de businessuri pe care şi le permit mai mulţi dintre cei care visează să fie proprii patroni.

Micile afaceri la cheie: pariul pe fast-food şi servicii

Pentru a implementa franciza, investiţia iniţială într-o agenţie Eximtur ajunge la aproximativ 10.000 de euro, potrivit Asociaţiei Române de Franciză (ARF). Din această sumă, 1.000 de euro este taxa de intrare în sistem. Redevenţa anuală, cota pentru utilizarea numelui, este de 250 de euro. La aceste valori, Eximtur face parte dintre cele mai ieftine francize de pe piaţa locală. Asemenea francize, cu o investiţie iniţială de cel mult 10.000 de euro, sunt denumite populare de Eugen Driga, fondatorul IMO Franchising Group. “Acestea au şanse mai mari să se vândă decât celelalte (NR: restul francizelor). În România sunt multe sute de francize, dar mai puţin de jumătate au vândut măcar o unitate din momentul în care activează ...”, subliniază Eugen Driga. Anton Constantin, preşedintele ARF, consideră că cele mai ieftine francize au valori între 1500 de euro şi 15.000 de euro. El spune că sub 10% dintre francizele de pe piaţa locală intră în această categorie. Comparativ, prin Prima maşină se poate cumpăra, printr-un credit garanat de stat, un autoturism  de cel mult 15.000 de euro.

“Pe lângă condiţiile pecuniare, se ţine cont de oraşul sau zona în care îşi va desfăşura activitatea noul francizat. Zona trebuie să corespundă atât demografic, cât şi ca amplasament, existând criterii privind locaţia: dimensiuni, dotări minimale, etc”, explică Anton Constantin. Francizorul este interesat şi de determinarea cu care viitorul francizat se va implica în administrarea afacerii. “Cu cât conceptul necesită un nivel mai mic de investiţii, deci o perioadă mai redusă pentru recuperarea capitalului investit, cu atât perioada pentru care se semnează contractul este mai scăzută. Media este de trei ani, ajungând până la cinci ani”, menţionează Anton Constantin. Consultantul de la IMO a precizat că vor dori contracte cât mai lungi francizaţii care depind de francizor, pentru ingrediente sau echipamente. În schimb, un francizor care nu este sigur de cum îi va evolua afacerea va dori contracte cu perioade cât mai scurte, ca să poată renegocia termeni, în funcţie de evoluţia pieţei.   

Pentru ce se plăteşte

Investiţia iniţială într-o franciză include taxa iniţială de intrare în sistem, redevenţele, taxele de marketing şi management. La acestea se adaugă cheltuielile cu amenajarea spaţiului – mobilierul, birotica, utilajele şi echipamentele, chiria şi utilitatile, precum şi materiile prime şi angajaţii. În plus, pentru francizele ieftine, vor mai fi cheltuielile de funcţionare pentru 16 luni, până când francizatul trece pe profit. “Persoanele care doresc să înceapă o asemenea afacere sunt tinerii cu venituri reduse. Finanţarea este de regulă din resurse proprii, băncile nefiind dispuse să acorde finanţări speciale pentru franchising, aşa cum este în ţările occidentale ca Franţa, Spania, Germania, Marea Britanie”, subliniază Anton Constantin. Eugen Driga precizează că succesul unei francize depinde de industria în care activează, condiţiile francizei şi de modul în care este structurată afacerea.

×