CFR şi-a făcut calculele şi a ajuns la concluzia că pentru reabilitarea infrastructurii feroviare ar avea nevoie de 12 miliarde de euro până în 2022. Rețeaua feroviară a României este a opta cea mai mare rețea din UE-28, dar trenurile au ajuns să circule cu o viteză medie comercială ce reprezintă mai puțin de 45% din viteza proiectată a rețelei feroviare, în timp ce media pe rețea a vitezelor maxime permise reprezintă 70,7% din viteza maximă proiectată.
Potrivit noii strategii de dezvoltare a infrastructurii feroviare în perioada 2018 – 2022, document pus în dezbatere publică de compania de infrastructură CFR valoarea investiţiilor care ar trebui realizate se ridică la 56,03 miliarde de lei (12,18 mld. euro).
Finanțarea insuficientă a întreținerii, reparării și reînnoirii infrastructurii feroviare a condus la degradarea progresivă a acesteia și la creșterea gradului general de uzură a componentelor infrastructurii”, se menționează în document.
Traficul feroviar de călători a suferit un declin major în ultimii 30 de ani, atât în ceea ce privește volumul de transport (măsurat în număr călători) cât și în ceea ce privește volumul de prestații (măsurat în călători pe km). Pentru ambii indicatori s-a înregistrat o contracție de circa 86% față de anul 1989. Acest declin se reflectă în diminuarea dramatică a cotei de piață, care reprezintă în prezent doar cca 16,46% din totalul transporturilor publice de pasageri și 20,5% din totalul transporturilor terestre de pasageri (cu referire la transportul public).
Pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii coridorului Rin-Dunăre documentul precizează că are fi nevoie de 20,45 miliarde de lei lei, în timp ce reabilitarea și modernizarea infrastructurii coridorului Orient / East-Med ar avea nevoie de 11,76 miliarde de lei. O altă acțiune prioritară este reabilitarea și modernizarea infrastructurii rețelei TEN-T Centrale, care ar ava nevoie de investiții de 4,4 miliarde de lei (956,5 mil. euro), precum și reabilitarea și modernizarea infrastructurii rețelei TEN-T Globale, proiect evaluat la 1,05 miliarde de lei.
În ceea ce privește construirea unor linii noi, CFR precizează în document că ”nu sunt identificate măsuri prioritare pentru perioada 2018-2022”. Nu sunt prevăzute sume nici la capitolul ”creșterea vitezei proiectate a infrastructurii feroviare”. De asemenea, nici pentru creșterea nivelului de calitate și eficiență a serviciilor de transport feroviar de pasageri nu sunt prevăzute investiţii, urmând ca măsurile să fie ”stabilite prin consultare cu operatorii feroviari”. Nici pentru axele de mare viteză Est - Vest și Nord-Sud strategia nu prevede realizarea unor investiţii, acestea urmând să fie stabilite ulterior.
Alte investiţii avute în vedere
-reînnoirea infrastructurii feroviare -5,7 mld. lei;
-întreținerea curentă a infrastructurii feroviare -7,25 mld. lei;
-reparațiile curente ale elementelor de infrastructură - 1,08 mld. lei;
-modernizarea liniei de cale ferată București Nord-Aeroport Henri Coandă - 454,86 mil. lei;
-modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța - 975,87 mil. lei;