Compania Naţională de Investiţii (CNI) şi-a propus ca până la sfârşitul acestui an să demareze procedurile de achiziţii publice pentru modernizarea stadioanelor Steaua, Dinamo şi Rapid în perspectiva organizării campionatului de fotbal EURO 2020. După primele estimări, costul ar ajunge la 1.500 de euro/loc în tribună, dar cu siguranţă acesta va fi mult mai mare dacă avem în vedere experienţa „Arenei Naţionale” din Bucureşti, „Ion Oblemenco” din Craiova şi a „Municipalului” din Târgu Jiu, unde costurile au ajuns, la final, mult mai mari.
Potrivit recomandărilor făcute de Federaţia Română de Fotbal, stadionul Steaua ar urma să aibă o capacitate de 30.000 de locuri, Dinamo - 20.000-25.000 de locuri, iar arena Rapid - 15.000-20.000 de locuri. Cum arată primele calcule ale celor de la CNI, un cost de 1.500 de euro/loc nu este exagerat. De exemplu, în cazul Arenei Naţionale din Bucureşti, ridicat de Primăria Generală a Capitalei, s-a ajuns la un cost/scaun de 4.209 euro.
Numărul de locuri al unei arene influenţează puternic costul construcţiei, acesta crescând din cauza acoperişului mai mare, a numărului de lifturi suplimentare, a numărului de loje care trebuie să fie adăugate etc.
Lucrările ar începe în 2019
Pentru stadioanele Steaua şi Rapid au fost începute procedurile pentru selectarea unui consultant în vederea realizării studiilor de fezabilitate, în timp ce pentru stadionul Dinamo, Compania Naţională de Investiţii se află încă în faza premergătoare aprobării indicatorilor tehnico-economici. Lucrările de construcţii la cele trei stadioane sunt programate să înceapă în 2019, ceea ce înseamnă că firmele de construcţii vor avea la dispoziţie mai puţin de doi ani pentru ridicarea noilor temple ale fotbalului românesc.
Costurile sunt umflate pe parcurs
Din experienţa stadioanelor construite până acum, am învăţat să nu mai credem în poveşti. Toate lucrările de construcţie au fost întârziate şi toate au costat, în final, mai mult decât se stabilise prin contractele încheiate cu constructorii. De exemplu, stadionul „Ion Oblemenco” din Bănie (30.929 de locuri) a fost băgat în reparaţii imediat după inaugurare, şi asta după ce în timpul construcţiei s-a modificat inclusiv proiectul, pentru că structura nu rezista, fundaţia se scufunda, nu se încadra în standardele FIFA şi multe altele. Construcţia lui efectivă a început în septembrie 2015 şi a fost inaugurat pe 10 noiembrie 2017, deşi iniţial inaugurarea trebuia să aibă loc în 2016. Costurile iniţiale erau de 37 de milioane, dar între timp investiţia a urcat spre 60 de milioane de euro. În ceea ce priveşte stadionul Municipal Târgu Jiu (12.500 de locuri), care urmează să fie finalizat în curând, lucrările costau iniţial 76,5 milioane de lei, iar acum au ajuns la 100,4 milioane de lei.
234 milioane de euro a costat Stadionul Naţional din Bucureşti (55.300 de locuri), ridicat de Primăria Generală a Capitalei, deşi iniţal costurile erau de 119 milioane de euro. Bijuteria numită Juventus Arena din Italia a cost 105 milioane de euro şi are 41.000 de locuri şi multiple facilităţi.
Mai scump ca la alţii
Stadionul lui Celta Vigo (Spania); capacitate 32.000 locuri, cost 30 milioane de euro;
Molineux Stadium (Anglia): capacitate 40.000 locuri, cost 44 milioane de euro.;
Gaziantep (Turcia): capacitate 40.000 locuri, cost 45 milioane de euro;
Banados de Carrasco (Uruguay): capacitate 40.000 locuri, cost 40 milioane de dolari.