Codul lui Vladescu introduce sau majoreaza cateva impozite al caror impact nu va ramane neobservat de populatie.
Codul lui Vladescu introduce sau majoreaza cateva impozite al caror impact nu va ramane neobservat de populatie. Populatia care are locuinte cu suprafete mai mari de 150 de metri patrati va plati de anul viitor un impozit mai mare cu cate 10% pentru fiecare 100 de metri patrati sau fractiune din acestea. Propunerea mai vizeaza si ajustarea coeficientilor in functie de zona in care este amplasat imobilul. De exemplu, valoarea impozabila pentru o cladire cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic este de 669 RON/mp. Impozitul de 16% va fi extins si asupra cladirilor dobandite prin schimb imobiliar sau celor aduse ca aport in natura la capitalul social al societatilor comerciale. MOTOARE. Posesorii de autoturisme cu motoare sub 1,6 litri vor plati un impozit dublu fata de cel din 2006, iar cei care au masinile cu capacitate cilindrica ridicata vor scoate din buzunar minimum 800 de lei. Proiectul Codului Fiscal prevede si modificarea grupelor de incadrare a autoturismelor si de calcul a impozitelor in functie de capacitatea cilindrica, stabilind ca taxele vor fi determinate prin inmultirea fiecarei grupe de 200 centimetri cubi cu sume cuprinse intre 7 si 50 lei. Si posesorii de motorete, scutere cu motoare sub 1,6 litri vor plati un impozit dublu fata de cel din acest an. Insa pentru motociclete, motorete si scutere cu motoare de peste 1.600 centimetri cubi inclusiv, impozitul va fi majorat de la 3,5 lei la 35 de lei. Si impozitele calculate pentru posesorii de luntre sau barci fara motor folosite pentru uz personal vor creste de la 11,9 la 13 lei, iar impozitele pentru barci fara motor folosite in alte scopuri vor fi majorate de la 35,6 la 38 lei. "Privita panoramic, aceasta crestere de impozit nu va influenta deloc evolutia vanzarilor auto", considera Cristi Milea, directorul retelei de dealeri Autoitalia. Este totusi posibila o reorientare spre masinile cu o capacitate mai mica de 1.600 cmc, pentru care impozitul anual este mai mic cu aproape 200 de lei noi. COMPANII. Microintreprinderile nu vor mai putea alege intre impozitarea profitului sau a cifrei de afaceri si vor plati un impozit pe profit de 16%. Si veniturile obtinute de actionari sub forma de dividende, inclusiv sumele primite ca urmare a detinerii de titluri de participare, fondurile inchise de investitii vor fi taxate cu 16%, fata de 10% cat a fost in 2006. Castigurile realizate pe piata de capital vor fi impozitate tot cu cota de 16%, indiferent de perioada de detinere a titlurilor in portofoliu.Nu veniturile-s mici, ci indisciplina mare
"In ultimele luni am vazut socialisti francezi, germani si spanioli care au recomandat Romaniei majorarea taxelor pentru a creste veniturile bugetare. Dar ministrul liberal al Finantelor nu si-a pus problema ca deranjul vesticilor e motivat de «dumpingul» fiscal, ci s-a conformat. A propus in proiectul de modificare a Codului Fiscal majorarea impozitelor pe dividende, dobanzi, tranzactii bursiere, proprietati - chiar daca in felul acesta se reprima niste piete, deci este o actiune antiliberala. Ce ne facem insa ca in raportul de tara prezentat zilele trecute in parlamentul european nu se pomeneste nimic de necesitatea cresterii vreunei taxe, ci doar ca "nu s-a inregistrat absolut nici un progres in reformarea cheltuielilor bugetare". Diferenta dintre un buget echilibrat si ghiveciul actual va aparea doar atunci cand unei surse de finantare ii va corespunde strict o destinatie. O cheltuiala trebuie sa se realizeze, in masura incasarilor, numai din categoria corespondenta de venituri, si nu din alta, pentru ca se porneste de la principiul ca un impozit, pe care-l cheama intr-un anume fel, a fost creat sa satisfaca o cheltuiala legata de o anumita activitate neproductiva din jurul platitorului de inventii fiscale. Altfel, taxele ar trebui sa se numeasca nediferentiat accize, fiindca tot ce-i bun in viata e ilegal, e imoral sau ingrasa", considera analistul economic Ionut Balan.
IMM-URILE FUG DE FISC, INVESTITORII DE BURSA
|
Responsabilii din domeniul IMM cred ca prevederile in materie ale Codului Fiscal nu vor avea efecte favorabile. "Ma indoiesc ca schimbarea va aduce mai multi bani la Buget. Va lovi puternic in micii intreprinzatori. Pentru ei este o chestiune de supravietuire", a declarat recent Eugen Ovidiu Chirovici, presedintele Agentiei Nationale pentru IMM. Patronii de microfirme vor deveni persoane fizice autorizate si tot ei vor evita fiscul. "Vor concedia cei 2-3 salariati, care vor deveni asistati ai statului. Este o ticalosie. Eventual, patronii vor inchide bilantul pe minus sau pe zero", crede Neculai Vitelaru, vicepresedintele CNIPPMR, cel mai mare patronat al IMM-urilor. Consolidarea piatei de capital este pusa in pericol de noile prevederi ale Codului Fiscal, sunt de parere reprezentantii pietei. Rata investitiilor cu risc mai mic prin fonduri mutuale va fi descurajata de faptul ca populatia va plati statului 16% din castigurile provenite din rascumpararea titlurilor. Mai mult, castigurile realizate din operatiunile la Bursa vor suferi cota de 16%, indiferent de perioada de detinere a titlurilor in portofoliu. "Pentru companii orice taxa mai mare inseamna mai rau, dupa ce anul trecut a fost mai bine prin scaderea impozitului pe profit. Taxele pe castig vor descuraja investitiile", crede Bogdan Trandafir, seful serviciului de analiza al societatii de brokeraj BCR Securities. (A. N. Ionescu)
|
Citește pe Antena3.ro
NOTARI
|
Uniunea Nationala a Notarilor Publici (UNNP) apreciaza ca ar fi de preferat varianta introducerii unui impozit de 2% pe intreaga valoare a imobilului, in locul cotei de 16% aplicata asupra diferentei intre pretul de vanzare si cel de cumparare. "Calcularea acestui impozit este mult mai facila, pentru ca notarii publici nu poseda cunostintele necesare unor activitati financiar-contabile", spune Dumitru-Viorel Manescu, presedintele UNNP. In plus, cota de 2% aplicata asupra valorii totale mai prezinta si alte avantaje, precum prevenirea savarsirii unor falsuri in declaratii, evaziune fiscala si spalare a banilor si contribuie la educarea cetatenilor de a declara pretul real al tranzactiei.
|