BUSINESS
La doi ani de cand comertul electronic romanesc are o lege proprie dupa care functioneaza, el se deosebeste inca radical de versiunea originala, cea americana. In loc de
plata prin card, in marea majoritate a cazurilor se utilizeaza cea in sistem ramburs sau prin ordin de plata.
ADRIAN MIHAI
Jucatorii din piata considera ca pana cand sistemele de plata prin Internet recent lansate in Romania vor genera o explozie a vanzarilor va mai trece ceva timp, deoarece romanii nu sunt obisnuiti sa plateasca prin card nici in magazinele traditionale. Unele estimari arata ca veniturile realizate de site-urile romanesti de comert electronic se ridica la aproape 5 milioane dolari.
COMENZI. Vedetele comertului electronic romanesc sunt magazinele cu produse IT si electrocasnice. Unele dintre acestea sunt extinderi virtuale ale magazinelor reale, iar altele sunt pornite ca afaceri independente. Vanzarea de carte prin posta care avea deja traditie s-a mutat si ea pe Internet, mai toate editurile mari avand in prezent site-uri prin care preiau comenzile. Conform sistemului de contorizare trafic.ro, cel mai vizitat site din categoria comert electronic are peste 21.000 de vizitatori unici saptamanal. Este vorba despre Diverta Online (www.dol.ro), site care din aceasta saptamana accepta si carti de plata.
FARA EXPLOZIE. "Pana acum, in peste 95% dintre tranzactii plata se efectua in sistem ramburs. Ce va urma, este greu de spus", considera Catalin Andrei, administratorul site-ului. Anul trecut, www.dol.ro a avut vanzari de 150.000 euro, iar pentru anul acesta Andrei spera sa depaseasca 200.000 euro. "Nu vom vedea anul acesta o explozie", considera managerul.
COMISIOANE MARI. Emag.ro a avut in 2003 vanzari de un milion de dolari. Cifra nu este generata insa de simplitatea pe care o presupune efectuarea de cumparaturi de acasa, cu plata prin Internet deoarece firma nu accepta carti de plata. Persoanele fizice obsnuiesc sa plateasca cash la livrarea marfii, iar firmele utilizeaza mai ales ordinul de plata. "In privinta implementarii solutiilor de plata electronice suntem putin sceptici din cauza comisioanelor. Deocamdata, pe noi ca si comercianti nu ne incurajeaza sistemul", considera Liviu Taloi responsabil de PR al emag.ro. In momentul actual, el nu crede ca un asemenea sistem ar creste vanzarile prea mult, dar in momentul in care piata va fi mai stabila firma se va alinia si va implementa acceptarea cartilor de plata.
PROMOVARE SI VANZARE. Site-ul altex.ro este atat unul de comert electronic, cat si unul general de promovare a marcii. Multi cumparatori il viziteaza pentru a se informa si a compara preturi, iar apoi merg sa cumpere din magazinele de pe strada, considera Tereza Predescu, PR & Communications Manager al Altex. In toamna, firma va lansa un site pentru shopping on-line care va accepta si carti de plata si va cuprinde o gama mai larga de produse.
SOLUTIE
DotCommerce Ltd. Romania, reprezentanta a DotCommerce USA este ceea ce se numeste integrator de solutii e-commerce. Pentru a beneficia de sistemul de acceptare a cartilor de plata, taxa de inregistrare este de 99,99 dolari. Ulterior se percepe un comision de 5,5% din valoarea vanzarilor si un comision fix de 0,45 USD. Solutia pusa la dispozitie de firma poate functiona prin implementare in cadrul unor magazine virtuale preexistente, dar poate fi utilizata si de companiile care nu detin site. Prin acest sistem un magazin virtual complex, cu mai multe categorii, se poate genera in cel mult 48 de ore. La randul sau, compania GeCAD a lansat saptamana trecuta o tehnologie securizata proprie, denumita ePayment, care permite efectuarea de plati prin Internet cu card bancar.