Comisia Europeană pregătește o nouă revizuire a regulamentului privind drepturile pasagerilor feroviari, după ce precedenta modificare a avut loc în 2021. Introdus inițial în 2007, acest regulament a contribuit la atingerea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor în transportul feroviar. Cu toate acestea, Comisia Europeană consideră acum transportul transfrontalier cu trenul încă prea dificil pentru mulți cetățeni.
Executivul comunitar are în vedere o actualizare a Regulamentului privind drepturile pasagerilor feroviari pentru a se asigura că pasagerii își pot exercita efectiv drepturile atunci când pierd o legătură într-o călătorie cu trenul care implică mai mulți operatori feroviari - cu condiția ca această călătorie să fi fost achiziționată ca parte a unei singure tranzacții pe o platformă de bilete. România este însă decuplată de la preocupările Comisie Europene, călătorii români neputând primi despăgubiri pentru călătoriile interne cu trenul cel mai devreme în 2029.
Comisia lansează acum o cerere de propuneri privind revizuirea Regulamentului privind drepturile pasagerilor feroviari, în condițiile în care legislația actuală acoperă protecția pasagerilor care călătoresc cu trenul în UE și le acordă mai multe drepturi legate de perturbările călătoriei, inclusiv dreptul la rambursare, redirecționare, asistență și compensare. Comisia are acum în vedere o actualizare a regulamentului pentru a se asigura că pasagerii își pot exercita efectiv drepturile atunci când pierd o legătură într-o călătorie cu trenul. Această inițiativă este strâns legată de viitoarele propuneri privind serviciile de mobilitate digitală multimodală, rezervarea și emiterea de bilete digitale unice.
La noi, despăgubirile ar falimenta companiile feroviare
În România, întârzierea trenurilor este la ordinea zilei, iar acordarea de despăgubiri pentru călători ar trimite direct în faliment companiile de transport feroviar, în special CFR Călători, care are cele mai multe trenuri în circulație, dominând piața internă de transport de călători. În vara anului 2023, Guvernul de la acea vreme a adoptat o hotărâre prin care a împins termenul pentru plata despăgubirilor în anul 2029, după ce acestea ar fi intrat în vigoare în decembrie 2024. Vechiul regulament stabilea că „un stat membru poate acorda, în mod transparent și nediscriminatoriu, o derogare pentru o perioadă de maximum 5 ani, reînnoibilă de două ori cu câte o perioadă de maximum 5 ani, de la aplicarea dispozițiilor prezentului regulament serviciilor naționale de transport feroviar de călători”. Cum reglementările au intrat în vigoare în decembrie 2009, România a putut evita plata despăgubirilor către pasageri timp de 15 ani, până în 2024. Salvarea a venit tot de la Comisia Europeană.
Ultima derogare de 5 ani
În 2021 Comisia Europeană a modificat din nou regulamentul (Regulamentul 2021/782) și a introdus noi posibilități de amânare a obligațiilor de plată a despăgubirilor. Practic, s-a mai acordă o derogare de 5 ani, ceea ce în cazul României a împins termenul în 2029. Astăzi, pasagerii români beneficiază de despăgubiri doar în cazul călătoriilor externe.
Cum arată despăgubirile în UE
Despăgubirea minimă pentru întârziere este stabilită astăzi, după cum urmează:
- 25% din prețul legitimației de transport pentru o întârziere între 60 și 119 minute;
- 50% din prețul legitimației de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.
- în cazul în care întârzierea menționată este de 60 de minute sau mai mult, ori în cazul în care serviciul este anulat, compania feroviară care exploatează serviciul întârziat sau anulat oferă gratuit călătorilor mese și băuturi răcoritoare în mod proporțional rezonabil cu timpul de așteptare, dacă acestea sunt disponibile la bordul trenului sau în gară, ori pot fi furnizate în mod rezonabil, ținând cont de criterii precum distanța de la furnizor, durata necesară pentru livrare și costul;
- în cazul în care pasagerilor nu li s-a oferit o soluție - în termen de 100 de minute de la întrerupere în legătură cu modul în care călătoria poate continua, aceștia vor avea dreptul de a-și stabili singuri călătoria alternativă (cu trenul sau cu autobuzul), iar compania feroviară va trebui să suporte costul acesteia;
- cazare hotelieră sau de altă natură și transportul între gară și locul de cazare, în cazul în care o ședere de una sau mai multe nopți devine necesară;
- în cazul în care călătorii pierd o conexiune feroviară din cauza companiei de transport pe calea ferată, ei vor avea dreptul la rambursarea sau compensarea prețului biletului, la cazare atunci când călătoria nu poate continua în aceeași zi, la băuturi răcoritoare și mâncare.
Trenurile noastre acumulează ani de întârzieri
Din cauza infrastructurii precare și a materialului rulant vechi, trenurile noastre acumulează an de an întârzieri tot mai mari. Nu mai puțin de 12 ani și 241 de zile însumează întârzierile pe care le-au adunat anul trecut trenurile de călători. S-a înregistrat astfel o creștere semnificativă față de anul precedent, când se contabilizaseră peste nouă ani de întârzieri, potrivit datelor CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare.
Practic, vorbim despre întârzieri de 4.744.328 minute în 2023 și de 6.654.827 minute în 2024. În ceea ce privește viteza comercială medie, aceasta fost de numai 42,90 km/h, o viteză pe care o poate prinde fără probleme și o trotinetă electrică.


