x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Concurenta - Cosmetica romaneasca, o domnisoara batrana

Concurenta - Cosmetica romaneasca, o domnisoara batrana

de Eugenia Mihalcea    |    30 Sep 2005   •   00:00
Concurenta - Cosmetica romaneasca, o domnisoara batrana

Pe o piata de 200 de milioane de euro anual, firmele romanesti de cosmetica nu pot acoperi decat maximum 20%. Cat priveste exportul, numai 5% din productie trece de granitele tarii.

N-au ambalaje ochioase sau reclame care sa deschida buzunarele romanilor. In schimb, au denumiri care nu mai sunt la moda, asociate de cele mai multe ori cu perioada ceausista, cu comunismul. Si pe langa acest handicap, cosmeticele romanesti mai au parte de concurenta acerba a firmelor straine intrate pe piata autohtona.

Piata romaneasca a produselor cosmetice atinge anual in jur de 200 de milioane de euro. Dar productia interna asigura doar 20% din totalul vanzarilor, dupa cum spune Adriana Goleanu, presedintele Organizatiei Patronale a Industriei Cosmeticelor (OPIC). Restul este asigurat de import sau de multinationalele care activeaza pe piata romaneasca.

FIRME. In Romania sunt inregistrate 22 de societati producatoare de cosmetice. Pe piata se vand insa si produse contrafacute, provenite si din tara, de la firme a caror activitate este greu de controlat. Principalii producatori interni sunt companiile Gerocossen, Gerovital, Farmec, Elmiplant si Lotus, cunoscute mai ales dinainte de 1989. In ceea ce priveste importurile, concurenta este reprezentata de Oriflame, Avon si L’Oreal. Cat priveste exportul de cosmetice romanesti, este sub 5% dupa cum adauga Adriana Goleanu, iar despre premii internationale nici nu e vorba. "Nu exista putere de a patrunde pe piata si nici putere de a cumpara publicitate", declara presedintele OPIC. De asemenea, reprezentantii firmelor locale afirma ca principalele motive care mentin scazuta cota de piata a cosmeticelor sunt lipsa capacitatii de promovare a fabricilor autohtone si accesul dificil in marile lanturi de magazine.

MODERNIZARE. In aceste conditii, firmele autohtone se chinuie aproape in zadar. Producatorul de cosmetice Farmec Cluj, de exemplu, intentioneaza sa investeasca, in urmatorii patru ani, circa 20 milioane euro pentru modernizarea capacitatilor de productie si pentru construirea unui sediu nou, conform normelor UE.

Farmec realizeaza anual, in medie, peste 15 milioane bucati de produse - atat cosmetice, cat si produse medicamentoase de uz extern sau pentru intretinerea locuintei. Marcile cele mai cunoscute sunt Gerovital H3, Gerovital Plant, Aslavital, Ecovital, Farmec, Doina, Dermofarm, Triumf si Nufar. Compania a fost privatizata integral in anul 1995, prin metoda MEBO, actionariatul fiind constituit din salariatii firmei. Firma are un capital social de 57 de miliarde de lei.

NESANSA
"Piata romaneasca a produselor cosmetice atinge anual in jur de 200 de milioane de euro, dar productia interna asigura doar 20% din totalul vanzarilor"

FARA BANI
"Nu exista putere de a patrunde pe piata si nici putere de a cumpara publicitate. Exportul de cosmetice romanesti, este sub 5%" - Adriana Goleanu, presedintele Organizatiei Patronale a Industriei Cosmeticelor

CONCURENTA STRAINA
Compania L’Oreal a luat crema pietei romanesti in ultimii doi ani, iar pentru 2005 si-a propus o crestere a vanzarilor de produse cosmetice pe piata romaneasca de peste 20% comparativ cu anul 2004, cand s-au situat la aproximativ 17 milioane euro.

O alta crestere semnificativa a fost inregistrata si de gama de produse de ingrijire Vichy disponibile numai in farmacii. Totodata, cosmeticele Maybelline si sampoanele Elseve si-au consolidat pozitia pe aceasta piata. Principalii actionari ai grupului L’Oreal sunt Liliane Bettencourt, mostenitoarea unei averi de mai multe miliarde de euro, si producatorul elvetian din industria alimentara Nestle. Portofoliul companiei include produse de machiaj precum Maybelline si Lancôme, produse de ingrijire a pielii Garnier si Vichy si cele pentru par marca L’Oreal si Elseve.

Principalii concurenti ai companiei L’Oreal sunt Wella, Henkel, Schwartzkopf si Londa pe segmentul produselor de colorare a parului, Nivea pe segmentul cremelor, Avon si Max Factor si Oriflame pentru produsele de machiaj. Dar pe piata romaneasca au avut succes si companiile de tipul Body Shop, Beauty Shop. De exemplu, magazinele de cosmetice si parfumuri Beauty Shop au incheiat anul 2004 cu o cifra de afaceri de 8 milioane de euro. Intrata pe piata in 2000, compania Beauty Shop, controlata de Sephora Franta, a deschis cate un magazin in fiecare an.

De asemenea, compania The Body Shop Romania a inregistrat anul trecut vanzari de circa 1,3 milioane euro si mizeaza in 2005 pe o majorare de minimum 15% a veniturilor.

Infiintata in 1976, The Body Shop International produce cosmetice din ingrediente naturale si le comercializeaza printr-o retea de aproximativ 2.000 de magazine din 50 de tari.
×