x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Criza dă târcoale la Uzina Dacia

Criza dă târcoale la Uzina Dacia

de Dragos Stoica    |    16 Feb 2010   •   00:00
Criza dă târcoale la Uzina Dacia
Sursa foto: /REUTERS

Dacă anul trecut a beneficiat din plin de beneficiile programelor "Rabla", mai ales din Germania şi Franţa, Dacia trebuie să reziste în 2010 numai din vânzările interne şi din exporturile simple, fără stimulente guvernamentale. În caz că cererea externă de produse auto de la Mioveni s-ar opri, Dacia ar putea "rezolva" cererea normală de pe piaţa internă în doar patru-cinci săptămâni de lucru, precum anul trecut (42.000 de unităţi vândute, din care 18.000 prin "Rabla").



Uzina de la Mioveni este una dintre puţinele firme care mai merg în acest moment, deşi piaţa auto e în scădere continuă. Exporturile reprezintă şi acum principala sursă de comenzi pe care le primeşte Dacia, însă cifrele sunt departe faţă de valorile înregistrate anul trecut, când programele de înlocuire a parcurilor auto din Germania şi Franţa au reprezentat practic colacul de salvare pe care constructorul român l-a primit la momentul oportun pentru traversarea crizei.

NE-AM ÎNTORS ÎN 2003
Întreaga piaţă auto e în picaj, iar Renault a anunţat nu mai puţin de 3 miliarde de euro pierderi şi 400 de milioane marja operaţională negativă pe 2009. Practic, piaţa auto a căzut în 2009 la nivelul pe care l-a înregistrat în 2003! În aceste condiţii, cererile sindicaliştilor de la Dacia, care solicită o majorare a salariilor cu 520 de lei, comparativ cu cei 200 de lei oferiţi conducerea Dacia, par exagerate, mai ales că doleanţele salariaţilor se bazează în primul rând pe potenţialul succes pe care ar urma să-l înregistreze la vânzări Dacia Duster, modelul 4x4 ce va fi lansat peste fix două săptămâni la Salonul Auto de la Geneva. Cel puţin deocamdată, deşi toată lumea îşi doreşte ca Duster să se vândă ca pâinea caldă, nu se pot face nici un fel de previziuni în legătură cu modul în care noul produs de la Dacia se va impune pe segmentul SUV-urilor, piaţa cunoscând o contractare mai mare decât s-ar fi aşteptat specialiştii. În momentul actual ar fi mai lucidă adoptarea unei poziţii de acord între cele două părţi, care se poate atinge dacă salariaţii acceptă oferta venită din partea administraţiei. Ca fapt divers, majoritatea societăţilor comerciale din zona privată, care asigură 70% din PIB-ul României, au recurs în această perioadă la reduceri salariale şi concedieri masive pentru a putea rezista pe piaţă.

RELAŢIE CIVILIZATĂ
Până în prezent, raporturile dintre conducerea Dacia şi salariaţii săi au fost reciproc avantajoase. De zece ani încoace şi mai ales acum, în plină perioadă de criză, managementul francez a condus firma cu competenţă, iar angajaţii uzinei de la Mioveni nu s-au putut plânge de lipsa comenzilor. Diferenţa faţă de momentul în care au avut loc ultimele negocieri salariale mai tensionate, în martie 2008, o constituie faptul că atunci contextul economic era unul cât se poate de favorabil, în timp ce în prezent unele predicţii avansează o posibilă şi şocantă cifră de şomeri pentru 2010, respectiv un milion de persoane. În acelaşi timp, Dacia, chiar dacă noi suntem foarte mândri de ea, este doar o parte a Renault. Conform cifrelor oficiale, cifra de afaceri a Renault a fost în 2009 de 33,7 de miliarde de euro, spre deosebire de cele 2 miliarde şi ceva de euro pe care le-ar putea anunţa Dacia, diferenţa vorbind de la sine. De altfel, Renault a anunţat că a redus în 2009 masiv toate cheltuielile, sectorul de investiţii fiind cel mai afectat, cu o tăiere de 30% a fondurilor.

Tot în scădere
Vânzările de autoturisme noi pe piaţa locală vor continua pe trendul descendent şi în 2010 din cauza efectelor crizei economice şi a condiţiilor mai dificile de creditare. Aproximativ zece la sută dintre dealerii auto din România au intrat deja în insolvenţă, fiind ameninţaţi de faliment, iar previziunile, sunt deloc optimiste. Fără excepţie, toţi cei implicaţi în domeniul auto din România au suferit pierderi majore în 2009, de la numărul de unităţi comercializate şi până la numărul de maşini revenite în show-room-uri pentru lucrări de întreţinere. Logic, producţia scade în continuare, iar companiile înregistrează mari minusuri. De exemplu, în Germania, unde Dacia a avut exporturi aproape vitale în cursul lui 2009, vânzările vor scădea în 2010 cu circa 30%, adică aproape o treime.

Şi vorbim de Germania, ţara autobahn-urilor şi a familiilor care deţin fiecare câte două maşini!

Şi statul concediază
Considerat de specialişti drept o adevărată piatră de moară care atârnă de gâtul economiei româneşti, aparatul de stat va trebui să recurgă la concedieri consistente în 2010. Deşi încă nu se cunoaşte cifra exactă a restructurărilor care îi vor atinge pe actualii bugetari, conform acordului încheiat anul trecut cu FMI, între 80.000 şi 150.000 de angajaţi vor trebui să îşi caute un alt loc de muncă în 2010. Mai mult decât atât, disponibilizaţii nu vor beneficia de nici un program special de recalificare sau reorientare profesională. Printre cele mai atinse categorii se vor număra profesorii, mai ales cei care au depăşit deja vârsta de pensionare şi continuă să profeseze, dar şi suplinitorii. De asemenea, pensiile vor fi recalculate şi reaşezate în baza unui nou algoritm, menit să reducă sumele exorbitante pe care le încasează unii foşti ocupanţi ai funcţiilor publice.

×
Subiecte în articol: auto