Exporturile Romaniei au totalizat anul trecut 45,01 miliarde de euro, in urcare cu 20,5% sustinute de sectorul auto, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS), insa in luna decembrie au scazut cu 20,8% fata de luna precedenta, ridicand semne de intrebare asupra evolutiei din acest an in contextul crizei datoriilor.
Importurile au urcat si ele cu 16,7%, sub nivelul cu care au accelerat exporturile, ajungand la 54,73 miliarde euro. Astfel, Romania a incheiat anul trecut cu un deficit comercial de de 9,72 miliarde euro, mai mare cu 1,008 miliarde lei decat cel inregistrat in 2010.
Este ingrijoratoare, insa, restrangerea activitatii din comertul international care s-a intamplat in decembrie, mai ales ca decembrie este perioada Sarbatorilor de iarna.
Marea problema a Romaniei este ca volumul exporturilor s-a ridicat la circa 14,2 miliarde lei in luna decembrie 2011. Fata de luna corespunzatoare a anului precedent, exporturile au inregistrat o crestere de doar 0,2%. Importurile au insumat si ele aproximativ 18,6 miliarde lei in luna decembrie 2011, crescand cu 4,7% fata de luna decembrie 2010. Chiar daca per total in 2011 am stat foarte bine, in decembrie trendul s-a inversat iar scaderea exporturilor a fost mai mica decat cea a importurilor.
Jeffrey Franks, seful misiunii Fondului Monetar International (FMI) in Romania avertiza recent ca tara noastra va fi afectata din scaderea exporturilor, iar acesta a fost si unul dintre motivele pentru care institutia internationala a redus estimarile de crestere economica pentru Romania de la 1,8 - 2,3% la 1,5-2%.
Cu ochii pe Ford
Masinile si echipamentele de transport au fost cele mai importante atat la exporturi cat si la importuri anul trecut 41,2% si, respectiv, 34,6% la import. Dacia a fost anul trecut exportatorul numarul unu al patriei, potrivit Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romaniei (ANEIR).
Tara noastra ar putea primi, insa, un nou impuls in acest an o data cu inceperea productiei modelului B-Max in fabrica de la Craiova si comercializarea sa in volume consistente. Acesta va fi prezentat la Salonul Auto de la Geneva, de la inceputul lunii martie. Ford estimeaza ca va produce la Craiova in acest an 45.000 - 50.000 de unitati iar pentru anul viitor previzioneaza constructia a peste 100.000 de masini.
Se compenseaza plecarea Nokia cu Tata, Bosch si De Longhi?
Pe de alta parte, Romania are de compensat plecarea Nokia, care a fost al doilea exporator al tarii cu venituri de 7 miliarde de lei in 2010 si profit de 181 milioane de lei. Aici, autoritatile au semnat deja cu producatorul de electrocasnice De Longhi si producatorul de subansamble auto Bosch. Compania germana va concesiona in judetul Cluj un spatiu de productie de 215.000 metri patrati pentru o investitie in valoare totala de 77 milioane euro. Investitia va asigura, intr-o prima faza, peste 300 noi locuri de munca.
De asemenea, autoritatile negociaza cu reprezentantii constructorului auto indian Tata Motors realizarea unei investitii in Parcul Industrial Tetarom 3 din comuna Jucu.
Tata Motors este cea mai mare companie auto din India si produce automobile, camioane si autobuze. Compania face parte din grupul Tata, care este "coloana vertebrala" a economiei indiene. Aceasta include peste 90 de companii cu activitati in domenii ca IT, inginerie, materiale, servicii, energie, produse de consum si chimicale si cu activitati in peste 80 de state.