Programul de guvernare al lui Lucian Croitoru, premierul desemnat să formeze un nou guvern, preia majoritatea promisiunilor incluse în programul Cabinetului Boc, care până acum au avut o realizare îndoielnică. Însă tehnocratul nu a prezentat şi modalităţile de realizare a măreţelor măsuri propuse.
Sporirea surselor de finanţare rămâne o provocare pentru Croitoru, în condiţiile în care, pentru 2010 premierul desemnat ar vrea să economisească 1,7 miliarde de euro. Potrivit planului, anul viitor este prognozată o creştere economică de doar 0,5%, deficitul va scădea de la 7,3% la 5,9%, în vreme ce nivelul actual al cotei unice (16%) şi al Taxei pe Valoarea Adăugată (19%) vor fi menţinute pe parcursul întregului mandat până în 2012.
Pentru majorarea veniturilor la buget se vor creşte însă accizele şi taxele de mediu, iar autorităţile locale vor avea dreptul să modifice nivelul impozitelor locale în funcţie de necesităţi şi de suportabilitatea populaţiei. Croitoru propune totodată calcularea valorii impozabile a clădirilor şi terenurilor din intravilanul localităţilor prin raportarea la valoarea de piaţă a acestora, acolo unde aceasta este "vădit mai mare" decât cea determinată prin formula actuală de calcul.
AUTOSTRĂZI ŞI TAXE CÂT CUPRINDE ŢARA
Croitoru propune realizarea unui pact naţional "Autostrăzile României", pentru stabilirea proiectelor de autostrăzi care vor fi realizate până în 2020. Premierul desemnat propune instituirea unui mod echitabil de colectare a taxelor pentru infrastructură, conform principiului "Plăteşti cât şi cum foloseşti" şi colectarea într-un procent ridicat a acestor taxe.
În condiţiile în care, în 2009, Transporturile nu au primit decât 1,4% din PIB, faţă de 4,7%, cât se alocă în Cehia, Croitoru propune demararea lucrărilor la mai multe autostrăzi. Un déjà-vu... Potrivit planului, în 2012 ar trebui să fie gata tronsonul Borş-Târgu Mureş, care reprezintă 254 km din cei 415 ai Autostrăzii Transilvania, urmând ca, pentru porţiunea Târgu Mureş-Braşov (161 km) "să fie identificate alte soluţii de realizare şi finanţare". Se vor termina şi tronsoanele Nădlac-Sibiu (349 de kilometri) şi Cernavodă-Constanţa (l 74 km), din Coridorul IV Paneuropean.
Croitoru spune că linia de metrou "1 Mai-Laromet", care conţine pe cei 3,1 kilometri două staţii, va fi gata până în 2010. Până în 2012 va fi gata şi linia de metrou Ghencea-Eroilor. În plus, în zona Agigea va fi construit un pod peste Canalul Dunăre-Marea Neagră, care să facă legătura cu Autostrada A2 şi cu centura Constanţei. Croitoru merge în continuare pe mâna lui Radu Berceanu în privinţa descentralizării porturilor fluviale rămase în subordinea Ministerului Transporturilor.
Jurnalul Naţional a scris recent că primăriile respective nu vor avea bani pentru întreţinerea porturilor respective. Croitoru a reluat şi ideea preşedintelui Traian Băsescu prin care "turismul se face cu avionul" şi a trecut în program "dezvoltarea infrastructurii aeroportuare în zonele cu activitate turistică importantă". Astfel se vor pompa bani în aeroporturile Suceava, Baia Mare, Satu Mare şi Tulcea.
REACTOARELE SUNT GATA MAI DEVREME
Reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă vor fi gata mai devreme decât se estimase iniţial. În 2007, oficialităţile statului precizau că unităţile vor fi gata în 2014, respectiv 2015. Totuşi, Adriean Videanu, care se va ocupa de sector şi în noul Guvern, le va termina până la viitoarele alegeri, potrivit documentului. "Finalizarea unităţilor nucleare 3 şi 4 de la CNE Cernavodă" este trecută în programul pe perioada 2009-2012. Este preluată ideea înfiinţării celor două mari companii naţionale energetice, construcţia unei noi hidrocentrale pe Dunăre şi a celei de-a doua centrale nucleare.
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) va fi reorganizată. Perimetrele de exploatare vor fi reconsiderate în vederea "concentrării extracţiei pe zonele cele mai productive şi realizarea producţiei miniere la costuri competitive".
500 EURO DE COPIL
Capitolul Educaţie din programul de guvernare asumat de echipa Croitoru preia o mare parte din proiectele anunţate deja de premierul Emil Boc în noua lege a învăţământului, dar şi câteva dintre soluţiile Comisiei prezidenţiale pentru educaţie. Mai exact, este vorba despre acordarea unui ajutor de 500 euro, încă de la naştere, fiecărui copil, prin deschiderea unui depozit, la care părintele poate contribui anual, prin virarea a 2% din impozitul pe venit.
• Eugenia Mihalcea
Citește pe Antena3.ro