Ministerul Finanțelor Publice propune alocarea unui plafon de garanții în valoare de 100 de milioane de lei pentru programul Prima Mașină în 2016, din diferența neutilizată din plafonul alocat pentru anul 2015, și acceptarea primei de casare auto în contul avansului de 5% necesar obținerii finanțării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern publicat pe site-ul instituției.
'Pentru anul 2015, plafonul alocat Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi a fost de 350 de milioane de lei. Propunerea pentru anul 2016, în ceea ce privește plafonul garanțiilor care pot fi emise, este suma de 100 de milioane de lei din diferența neutilizată din plafonul alocat pentru anul 2015. Pentru nivelul plafonului, s-au luat în considerare evoluția Programului și aspectele relevate de implementarea acestuia, precum și gradul redus de utilizare a plafonului în cursul anului 2015', se arată într-un comunicat al MFP transmis, marți, AGERPRES.
În plus, prin legislația aferentă s-a avut în vedere și minimizarea costurilor la beneficiar, prin stabilirea unui nivel maximal al dobânzii aferente creditelor acordate în cadrul Programului (ROBOR la 6 luni, plus o marjă de maximum 3% pe an), iar garanția statului rămâne de maximum 50% din finanțarea acordată.
Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi prevede că persoanele fizice pot achiziționa un singur autoturism nou al cărui preț de achiziție să nu depășească suma de 50.000 de lei. Prin Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, se încurajează achiziția de autovehicule situate în palierele joase de preț sau mașinile puțin poluante cu litraj mic și consum redus de combustibil.
În plus, la data solicitării creditului garantat, beneficiarul Programului are vârsta de minimum 18 ani și capacitate deplină de exercițiu. De asemenea, beneficiarii trebuie să dispună de un avans de minimum 5% din prețul de achiziție a autoturismului nou, care în noua formulă poate fi susținut cu ajutorul primei de casare obținută pentru o mașină veche. În 2015, valoarea primei de casare a fost stabilită la 1.500 de euro. De asemenea, beneficiarul se obligă să asigure autoturismul printr-o poliță de asigurare de tip CASCO.
Potrivit MFP, prin autoturism nou se înțelege un autovehicul definit conform OUG 27/2011 privind transporturile rutiere, produs în spațiul intracomunitar sau provenit din import, care îndeplinește cel puțin cerințele minime ale standardului EURO 5, achiziționat de la persoane juridice care au ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor și al cărui preț de achiziție nu depășește suma de 50.000 de lei, la care se adaugă TVA după caz.
'Din cauza timpului mai îndelungat de care au avut nevoie finanțatorii parteneri pentru a-și definitiva și aproba normele interne de creditare, precum și a perioadei scurte avută la dispoziție pentru promovarea facilităților oferite prin Program în rândul potențialilor beneficiari, a fost înregistrată o întârziere în demararea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, implicit o utilizare în proporție foarte redusă a plafonului aprobat pentru anul 2015, condițiile de creditare ale acestuia fiind foarte apropiate de cele ale pieței financiare.
Astfel, până la data de 30.11.2015, au fost acordate 187 de garanții în valoare totală de 3,125 milioane de lei', precizează MFP în comunicat.