Concedierile din sectorul auto totalizează 2.259 de oameni, 1,129% din cei 200.000 de angajaţi din industria de profil română în doar trei luni de criză. Birocraţia relaţiei dintre Guvern şi CE duce la amânarea cu două săptămâni a suspendării taxei auto, în vreme ce sectorul de profil cere stimulente fiscale, bancare şi de reglementare pentru îmbunătăţirea vânzărilor.
Producătorii de componente auto sunt cei mai afectaţi de şomaj. Subansamble Auto Piteşti va da afară, la 1 decembrie, 800 dintre cei 3.600 de angajaţi, Leoni Mioveni a concediat 22 de oameni, 10% din personal. La Rolem Codlea, Draxlmaier va da afară 1.000 de oameni din cei 1.800 de salariaţi, fără posibilitatea primirii de salarii compensatorii. De asemenea, 437 din cei 1.127 angajaţi ai Key Safety Systems-Ro Ribiţa, care fabrică volane şi centuri auto, îşi vor pierde locurile de muncă începând din luna ianuarie 2009.Dacia şi-a întrerupt producţia la 30 şi 31 octombrie, 13 şi 14 noiembrie, dar şi pe intervalul 20 noiembrie-7 decembrie. De asemenea, la Craiova se lucrează doar cu o treime din cei 3.900 de muncitori, deoarece General Motors a redus cererea de motoare şi cutii de viteză. Premierul Călin Popescu Tăriceanu a spus că “dacă Ford Statele Unite pică, intră în faliment, nu ştiu atunci ce se va întâmpla” şi speră ca SUA să “găsească măsurile potrivite pentru a scoate economia şi industria automobilului din criză”.
CONCEDII FORŢATE
Michelin închide din 12 decembrie până în ianuarie fabricile
Silvania şi RomSteel Cord din Zalău, urmând ca în afara zilelor de sărbători
legale, cei aproximativ 1.600 de muncitori ai celor două unităţi să fie trimişi
în şomaj tehnic. În afară de Uzina Silvania, care produce anvelope, şi
RomSteel, care produce cord metalic, Michelin deţine şi Uzina de anvelope
Victoria, amplasată în localitatea Floreşti, judeţul Prahova. În aceasta
lucrează aproximativ 1.800 de persoane, dar nu a fost luată încă o decizie
privind oprirea producţiei. Nemţii de la Continental, care angajează 6.500 de
oameni în cinci fabrici din România, au anunţat că ar putea prelungi vacanţa de
Sărbători până la patru săptămâni şi vor amâna investiţiile care nu sunt
urgente.
UAMT Oradea ia în calcul oprirea temporară a producţiei, ca şi Draxlmaier, cel mai mare angajator din sectorul auto român. Grupul german are 17.500 de angajaţi în România în cinci fabrici care furnizează componente auto către BMW, Audi şi Mercedes. Cum aceştia au redus producţia, se ia în considerare oprirea temporară pentru aceeaşi perioadă ca şi constructorii.
BIROCRAŢIA OMOARĂ
PLANUL DE REVITALIZARE
În acest context, birocraţia pe relaţia Guvern – Comisia
Europeană duce la amânarea suspendării taxei auto pentru maşinile noi cu două săptămâni,
de la 1 la 15 decembrie 2008. Guvernul a redactat deja proiectul de ordonanţă
de urgenţă, deoarece CE nu a prezentat vreun punct de vedere. Comisia a
confirmat primireaunei scrisori din partea României şi promite un răspunsutil “cât
de curând posibil”.
SECTORUL AUTO VREA
FACILITĂŢI ANTICRIZĂ
Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM)
va solicita noului Parlament un set de măsuri axat pe trei direcţii: fiscală,
bancară şi de reglementare pentru revitalizarea industriei auto din ţara noastră.
“Dacă nu facem nimic acum, va trebui să plătim nemunca, prin ajutor de şomaj,
prin tot felul de măsuri sociale, care, la un moment dat, nu vor mai fi
posibile. Atunci, cu o forţă de muncă în stare de vegetaţie, dându-i ceva acolo
cât să nu moară, fără să producem nimic, vom bloca mecanismul”, a spus
Constantin Stroe, preşedintele ACAROM. Asociaţia doreşte amânarea plăţii TVA cu
şase luni a unor datorii la bugetul statului, dar şi relaxarea creditării
populaţiei, iar împrumuturile să fie garantate cu autovehiculul cumpărat. În
primele zece luni s-au dublat înmatriculările de maşini rulate, ajungând la
205.086 de unităţi, în vreme ce numărul autovehiculelor noi a scăzut în
octombrie cu 26,8% faţă de octombrie 2007, până la 24.438 de maşini. Sectorul
auto român are afaceri de 11,5 miliarde de euro şi contorizează 9,5% din
produsul intern brut.