Legea care îi scoate din parteneriat pe olandezi a fost impusă prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dar reprezentanții Damen susțin că România ar fi trebuit mai întâi să rezolve problema asocierii de la Mangalia și apoi să conceapă textul legii, în așa fel încât să nu se încalce contractul inițial. Acum par a mai exista doar două variante de negociere: fie statul preia 49% din acțiunile Șantierului Naval, de la Damen, dar rămâne fără contracte, fie cedează propriile acțiuni în favoarea companiei olandeze. Ministrul Economiei este așteptat la negocieri, după minivacanța de Sfânta Marie.
Grupul olandez Damen amenință cu retragerea definitivă din asocierea cu statul român, de la Șantierul Naval Mangalia. Guvernul României a-ncercat să negocieze cu compania, dar olandezii par de neînduplecat, după ce o lege impusă de PNRR duce la pierderea controlului operațional și a managementului șantierului de către Damen. „Nu există îndoială că Legea 187/2023 este aplicabilă și Damen este lipsit de controlul operațional și managerial, prin încălcarea totală a acordului inițial de către statul român, de unde și dreptul Damen de a înceta contractul de asociere. Acest lucru a fost recunoscut chiar și în documente oficiale ale Ministerului Economiei din România. Așa cum Damen a notificat toate autoritățile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 3.08.2023. Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate. Soluția nu este să se formeze comitete și comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puțin și prea târziu. Mai mult, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate și nu are discuții în prezent cu nicio comisie”, au transmis olandezii, după ședința de guvern de joi, când s-a ridicat problema asocierii de la Mangalia, aceasta fiind un nou motiv de dispută între PSD și PNL.
Întâlnirea cu ușile închise, la strict secret
Ministrul Economiei, Ștefan Radu Oprea, a fost la Șantierul Naval Mangalia cu două zile înainte de ședința de Guvern. Pe surse am aflat că a avut mandat de la premier să accepte orice propunere a olandezilor, pentru a menține parteneriatul. Tot din surse sigure știm că întâlnirea nu a fost cu sindicatele de la Șantier, ci cu conducerea companiei olandeze, cu ușile închise. Niciun sindicalist nu a avut acces la negocieri. Cu toate acestea, olandezii susțin că statul român nu a venit cu nicio propunere concretă care să poată reprezenta un motiv solid pentru a nu se retrage de la Mangalia și ministrul nu a comunicat cu presa, după întâlnirea cu reprezentanții Damen.
Deși nu au existat comunicări oficiale după întâlnirea dintre ministru și conducerea Damen, nici din partea Ministerului Economiei, nici din cea a companiei olandeze, ministrul a scris pe contul lui de Facebook un mesaj în care declară că a făcut tot ce se putea pentru a ține compania olandeză în asociere. Dar ministrul scrie că s-ar fi întâlnit cu sindicatele de pe șantier, nicidecum cu reprezentanții companiei.
Guvernul a demonstrat buna credință
Ministrul a amintit și faptul că noua lege a fost prinsă în PNRR, deci nu Guvernul României este vinovat de situația creată. „Modificarea legislației, urmare a constrângerilor din PNRR, a făcut ca această excepție să fie un subiect de dispută între parteneri, chiar dacă aplicarea Legii 187/2023 și a HG-ului 639/2023 conduce la o perioadă de tranziție de aproximativ trei ani și jumătate în care managementul societății este asigurat de Damen și acționarul majoritar își exercită în continuare atribuțiile în conformitate cu prevederile contractului de asociere. Guvernul, cu bună credință, a acționat imediat ce a primit notificarea din partea partenerului olandez și a constituit, la solicitarea prim-ministrului, un grup de lucru având ca obiect oportunitatea exceptării de la aplicarea OUG 109/2011 și identificarea de soluții în acest sens. În acest context, a fost notificată Comisia Europeană și OCDE”, este o parte din mesajul ministrului.
Ministrul a rămas singur, în vacanță
Dacă ministrul Economiei se va întoarce miercuri la birou, ar putea să mai încerce reluarea negocierilor, probabil fără consilieri, pentru că e perioadă de concedii. Ministrul este așteptat în continuare, cu noi propuneri. Șantierul Naval Mangalia s-ar putea întoarce în totalitate la statul român, cu despăgubiri de 500 de milioane de euro pe care le vom plăti olandezilor, plus valoarea celor 49 de procente pe care le deține Damen. Dar s-ar mai putea adăuga cele două procente cedate de olandezi inițial, la semnarea contractului cu statul, în schimbul preluării conducerii operaționale și a managementului, pentru că aceste două procente nu mai fac obiectul contractului, după modificarea legislativă. Surse din șantier spun că olandezii nu sunt dispuși să accepte de la statul român 2% din acțiuni și preluarea controlului, ci ar vrea totul, de data aceasta.
Statul și-ar putea ceda partea
Asta înseamnă că Damen ar putea accepta să rămână la Mangalia doar dacă statul român le cedează tot. Astfel s-ar ajunge la singura variantă prin care să câștige, primind bani pe acțiuni, în loc să plătească, dar asigurându-se, în același timp, și că va continua activitatea pe Șantierul Naval Mangalia, contractele fiind ale companiei Damen, nu ale statului român.
De activitatea de pe Șantierul Naval Mangalia depinde aproape tot sudul litoralului, de la cele 1.600 de familii ale angajaților Damen, la care se adaugă alte 3.000 ale celor din Șantierul Naval 2 Mai și ale firmelor contractoare sau subcontractoare, până la afacerile locale, toate fiind legate „ombilical” de Damen Mangalia. Retragerea olandezilor și, implicit, a contractelor acestora, ar duce la probleme socio-economice foarte grave, în Mangalia și localitățile învecinate. În această situație, statul român ar putea ceda „fără luptă”, în cel mai scurt timp.