Băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei şi în urma altor ţări din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte implementarea noii directive privind serviciile de plată, care va intra în vigoare anul viitor, este concluzia unui sondaj realizat de Deloitte România şi Reff & Asociaţii în rândul a 20 de bănci din ţară.
"Sondajul nostru a evidenţiat faptul că băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei şi în urma altor ţări din Europa Centrală şi de Est în ce priveşte implementarea PSD 2 (Payment Services Directive). Una din cauzele acestei întârzieri ar putea fi lipsa de claritate în ce priveşte cadrul legal prin care va fi transpusă directiva la nivel naţional şi, de asemenea, apetitul scăzut al băncilor locale, având în vedere că România este o ţară în care predomină în continuare plăţile în numerar. În pofida acestei întârzieri, credem că PSD 2 va aduce schimbări semnificative în mediul bancar în următorii doi-trei ani', a declarat Dimitrios Goranitis, partener servicii de risc şi reglementare Deloitte România, într-un comunicat de presă remis, joi, AGERPRES.
Andrei Burz-Pînzaru, managing partner Reff & Asociaţii, susţine că sondajul a arătat că principalele preocupări ale băncilor legate de implementarea PSD 2 sunt securitatea, accesul terţilor la informaţiile privind conturile bancare administrate de bănci şi răspunderea ce le revine acestora sub noua directivă, peste 30% din respondeţi arătându-se preocupaţi de aceste teme.
'În linie cu tendinţele europene, instituţiile de credit din România privesc PSD 2 ca pe o oportunitate, chiar dacă cu mai puţin optimism, dat fiind mediul local dominat de plăţi în numerar. Industria bancară din România are o mică întârziere în implementarea PSD 2 comparativ cu Vestul Europei şi cu ţările mai dezvoltate din Europa Centrală şi de Est (Polonia, Cehia), având în vedere că peste 50% din respondenţii din România au spus că nu au început încă implementarea sau sunt încă în faza de analiză/ implementare incipientă. În opinia noastră, acest lucru poate fi explicat si prin întârzierea transpunerii PSD 2 în legislaţia naţională. În ciuda acestei întârzieri, băncile aflate în top par să fie într-un stadiu mai avansat de implementare a directivei, ceea ce arată că sectorul bancar românesc funcţionează în două viteze', menţionează sursa citată.
Din perspectivă strategică, arată compania de consultanţă, cu toate că o mare parte a respondenţilor a întocmit o evaluare privind impactul PSD 2 asupra activităţii instituţiei de credit, marea majoritatea a băncilor din România nu şi-au cristalizat încă un model de afaceri în lumina noilor reglementări.
'În ceea ce priveste impactul PSD 2 asupra veniturilor, instituţiile de credit din România sunt relativ optimiste: aproape 50% consideră că impactul va fi neutru sau uşor pozitiv, în timp ce cealaltă jumătate nu şi-a făcut încă o evaluare a impactului asupra veniturilor. Aceste rezultate susţin faptul că până acum PSD 2 nu a reprezentat o prioritate pentru o parte a industriei bancare. Băncile româneşti percep companiile fintech consacrate, băncile de top, precum şi noile bănci digitale interesate de piaţa locală drept principala ameninţare competitivă pe care o aduce PSD 2. Explicaţia acestor rezultate poate fi faptul că intrarea pe piaţa serviciilor financiare cu succes presupune anumite resurse financiare, precum şi o cultură a conformităţii. În ce priveste orizontul de timp în care PSD 2 va impacta piaţa bancară din România, similar tendintei din UE, majoritatea consideră că PSD2 va genera o competiţie semnificativă în următorii doi-trei ani', se reiese din sondaj.
Cu privire la provocările aduse de PSD 2, piaţa locală este mai preocupată de securitate decât de asigurarea unei experienţe facile utilizatorului. Majoritatea respondenţilor din România şi-au exprimat preocupări precum consimţământul utilizatorul si autentificarea terţilor, precum şi securitatea, asigurarea conectivităţii noilor tehnologii cu sistemele back-end (30% din respondenţi şi-au declarat preocuparea în legătură cu acest subiect), construirea unei infrastructuri API (interfeţe către aplicaţiile interne) (30% din respondenţi s-au declarat preocupaţi) şi alocarea răspunderii în cadrul noului sistem ce permite accesul terţilor la datele bancare ale clienţilor.
PSD 2 va permite oricărui furnizor extern de servicii financiare să se conecteze la sistemele bancare, astfel că plăţile online şi piaţa serviciilor de informaţii cu privire la conturi se va deschide pentru noii actori ai acestei pieţe, punând capăt monopolului pe care sectorul bancar l-a deţinut asupra conturilor consumatorilor şi asupra tranzacţiilor privind plăţile. Scopul PSD 2 este acela de a creşte concurenta în statele membre UE prin promovarea inovaţiei, deschizând astfel piaţa bancară către furnizorii terţi care nu sunt supuşi aceluiaşi grad de reglementare (TPP), precum şi către companiile FinTech. Un element important al acestei reglementări este acela că băncile vor fi obligate să-şi deschidă platformele prin intermediul aşa-numitelor API (interfeţe către aplicaţiile interne) pentru a permite terţilor accesul la date până acum privilegiate şi a le permite iniţierea de plăţi în numele consumatorilor.AGERPRES