x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Deszăpezire blocată pe autostrăzi

Deszăpezire blocată pe autostrăzi

de Elena Stan    |    16 Ian 2008   •   00:00
Deszăpezire blocată pe autostrăzi
Sursa foto: Alex Micsik/


Contractul pentru întreţinerea pe timp de iarnă a autostrăzilor va fi semnat la primăvară. Din cauza contestaţiilor, CNADNR nu a putut atribui deszăpezirea autostrăzilor societăţilor care au câştigat licitaţia.

DRUMURI - Contestarea licitaţiilor împinge contractarea la primăvară


Contractul pentru întreţinerea pe timp de iarnă a autostrăzilor va fi semnat la primăvară. Din cauza contestaţiilor, CNADNR nu a putut atribui deszăpezirea autostrăzilor societăţilor care au câştigat licitaţia.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu a reuşit să semneze contractul pentru deszăpezirea autostrăzilor Bucureşti – Piteşti (A1) şi Bucureşti – Cernavodă (A2). Deşi licitaţia din decembrie fusese câştigată de consorţiul format din PA&CO Internaţional şi Romprest, semnarea contractului a fost blocată de contestaţia depusă de societăţile care au depus cealaltă ofertă, respectiv Argecom-Euroconstruct-Dimar. 

 

NEÎNŢELEGERI. Gâlceava dintre cele două consorţii pune CNADNR într-o situaţie delicată şi este foarte posibil ca acest contract să nu mai fie semnat. “Cele două firme desemnate câştigătoare la licitaţia din decembrie nu au momentan nici o responsabilitate şi obligaţie legală pentru deszăpezirea şi întreţinerea pe timp de iarnă a autostrăzilor A1 şi A2”, a declarat Florian Walter, acţionar majoritar al Romprest.

În contestaţia depusă, consorţiul PA&CO Internaţional şi Romprest este acuzat că nu are capacitatea de a presta lucrările asumate şi că a subconcesionat o parte dintre acestea. “Am depus contestaţia deoarece societatea Romprest cesionase o parte din contract către firma Dimar. În urma acestei cesionări, consorţiul format din PA&CO şi Romprest, desemnat câştigător la licitaţia din decembrie 2007, nu mai îndeplinea criteriul din caietul de sarcini cu privire la experienţa similară”, susţine Daniel Cristea, şef serviciu oferte, decontare al Argecom.

 

Reprezentantul Romprest neagă însă acuzaţiile. “Au apelat la acest subterfugiu, cu contestaţia, pentru a lucra ei mascat. În prezent, ei au contracte de deszăpezire în zonă şi acţionează şi pe autostrăzi, iar la sfârşitul iernii tot ei vor primi şi banii de la CNADNR. Noi stăm cu maşinile în garaj iar ei lucrează mascat. Nu am cesionat nici un serviciu către Dimar, este o minciună”, a explicat Florian Walter. Consorţiul alcătuit din PA&CO Internaţional şi Romprest s-a angajat să presteze serviciul pentru circa 9 milioane de lei (2,57 milioane euro), iar celălalt consorţiu se angajase să realizeze serviciile pentru suma de 15,10 milioane lei (4,36 milioane euro) fără TVA, conform ofertei financiare.

 

CONTESTAŢII SCUMPE. Pentru această iarnă, bugetul alocat de CNADNR pentru deszăpezire  se ridică la 390 milioane de lei (peste 105 milioane de euro), din care suma pentru autostrăzi este de peste 18 milioane de lei (4,9 milioane de euro).  În timp ce consorţiile se ceartă între ele şi depun contestaţii peste contestaţii, CNADNR va plăti aproape dublu pentru serviciile firmelor care ajută la deszăpezire. Astfel, cei aproape 5 milioane de euro vor fi împărţiţi de firmele care deszăpezesc prin zonă, în condiţiile în care cei de la PA&CO Internaţional şi Romprest puteau realiza deszăpezirea cu 2,5 milioane de euro. “Chiar dacă nu avem contracte încheiate, deszăpezirea se realizează cu utilajele noastre şi cu utilaje suplimentare de la firmele care au contracte de deszăpezire pentru drumurile naţionale din jurul autostrăzilor. Suma alocată pentru deszăpezirea autostrăzilor se ridică la 4,9 milioane de euro, bani pe care îi vom plăti pe bucăţele firmelor care ne ajută să realizăm deszăpezirea”, a explicat Cristian Duică. Deocamdată, CNADNR nu a plătit niciun ban pentru deszăpezire pentru iarna 2007-2008. “Pentru anul trecut, suma ce urmează a fi plătită firmelor care au realizat deszăpezirea pe drumurile naţionale se ridică la circa 173 de milioane de lei. La această sumă se adaugă ce s-o mai strânge şi pe anul 2008. Suma totală pentru deszăpezire alocată pentru această iarnă este de 390 de milioane de lei”, a explicat Cristian Duică, director adjunct în cadrul CNADNR.

 

Deszăpezirea concesionată la pachet

Pentru a evita aceste disfuncţionalităţi, CNADNR va include deszăpezirea în serviciile de întreţinere a autostrăzilor pe care le va concesiona la primăvară, pentru o perioadă de 29 de ani. “În primăvară vom organiza o licitaţie pentru a concesiona autostrăzile pe o perioadă de 29 de ani. Asta nu înseamnă că vom pune barieră, iar şoferii vor plăti o taxă. Cel care va câştiga licitaţia se va ocupa de tot ceea ce înseamnă reparaţii, întreţinere, deszăpezire, benzinării, parcări, moteluri, curăţenie, pază etc”, spune Duică. El spune că nu este exclus ca CNADNR să mai aloce bani pentru întreţinerea autostrăzilor o perioadă. În prezent, această întreţinere se face cu banii colectaţi din rovinietă. De asemenea, pentru întreţinerea multianuală a drumurilor naţionale vor fi organizate licitaţii şi vor fi încheiate contracte pe o perioadă de patru ani.

 

Scuze oficiale

Autorităţile dau vina pe fenomenele meteo pentru accidentele în lanţ care au avut loc în urmă cu două zile pe autostrăzile A1 şi A2 din ţară. “Avem o iarnă atipică. Nu am fost avertizaţi de nimeni că va ploua. În această perioadă a anului nu sunt aşteptate ploi. Din cauza ceţii şi a poleiului s-au produs accidentele în lanţ pe autostrada A1, Bucureşti – Piteşti. De la ploaie până în momentul în care s-a împrăştiat material antiderapant au trecut 45 de minute”, a explicat Duică.

×