x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Digitalizarea i-ar putea aduce României 50 de miliarde de euro până în 2030

0
03 Sep 2020 - 15:01
Digitalizarea i-ar putea aduce României 50 de miliarde de euro până în 2030


România va putea crește rapid competitivitatea economică dacă va accelera procesul de digitalizare și tehnologizare. Acesta ar putea reprezenta 20% din PIB în 2030, cu un plus de circa 50 de miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de FACTORY 4.0 și Frames.

Economia din ultimii 20 de ani s-a bazat pe exporturi, investiții străine, forța de muncă relativ ieftină și mai ales pe consum. Dar acest lucru riscă să se transforme într-un dezavantaj în următorii ani, în contextul schimbărilor semnificative prin care trece economia mondială.

,,Pandemia de COVID-19 a restartat modul în care sunt percepute activitățile economice. În contextul shut-down-ului economic din primăvară și a măsurilor de distanțare socială, mediul economic a fost, practic, forțat să facă pasul spre digitalizarea activității. În acest context, prin schimbarea paradigmelor economice, România are șansa nesperată de a arde etapele și de a crește economic semnificativ, prin tehnologie și digitalizare’’, arată cercetarea.

Această reorientare economică este necesară, mai ales în contextul scumpirii forței de muncă și a crizei de pe piața resurselor umane.

,,Vremurile în care România era atractivă prin costurile reduse cu forța de  muncă au trecut, iar perspective demografice indică o accentuare a problemelor din piața HR. Fără o focusare pe dezvoltarea reală a competențelor digitale, automatizarea și digitalizarea proceselor, companiile, în general mediul economic românesc, riscă să piardă puncte importante la capitolul competitivitate, cu consecințe economice negative’’, afirmă Marius Hărătău, managerul FACTORY 4.0.

Arderea etapelor

În 2016, economia digitală reprezenta 6,9% din PIB-ul României, echivalentul a 12 miliarde de euro, peste media CEE de 6.5%. Pe fondul dezvoltării economiei, afacerile din sectorul tehnologic românesc au avansat semnificativ, de la 26 miliarde de lei în 2010, la 52 miliarde lei în 2019.

În perioada 2016 - 2019, economia digitală autohtonă a înregistrat un ritm de creștere de aproape cinci ori mai rapid decât cele din principalele economii europene.

Acum, pe fondul crizei economice generate de pandemie, cele peste 30.000 de firme românești angrenate în business-ul tehnologic ar putea raporta afaceri similare cu cele de anul trecut, însă în 2021, motorul creșterii economice ar putea accelera din nou.

Economia mondială face deja pasul către Factory 4.0, considerată a patra revoluție industrială, iar cel mai relevant exemplu de transformări majore, dincolo de dinamica sectorului de software, îl reprezintă evoluția industriei auto care, în următorii 10 ani, își propune să renunțe la producția de automobile cu motoare termice și să se focuseze pe automobilele electrice.

Noi locuri de muncă

Focusul pe digitalizare și automatizarea producției ar putea aduce 50 miliarde de euro în PIB până în 2030.

Dacă România va implementa automatizarea și digitalizarea, peste un milion de locuri de muncă ar putea fi create numai în acest sector.

Cele mai multe joburi ar urma să fie create în activități care presupun prelucrarea și utilizarea datelor, activități de suport și programare.

Digitalizarea va aduce și o creștere semnificativă a competențelor angajaților din economie, aceștia trebuind să folosească aplicații online sau alte instrumente tehnologice în activitatea lor de zi cu zi.

,,Marea șansă a României este că, în ultimii ani, a construit o infrastructură digitală de nouă generație, similar cu cea existentă în țări precum Olanda, Norvegia și Suedia. În aceste condiții, beneficiind și de un capital uman semnificativ, avem șansa de a ne apropia rapid de performanța țărilor bogate (Franța, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie) prin dezvoltarea unui ecosistem digital similar cu cel practicat, de exemplu, în Estonia sau Finlanda.

Un alt mare atuu, pe care îl avem la dispoziție în această perioadă, este reprezentat de accesul la fondurile europene, cele aprox. 80 de miliarde de euro puse la dispoziție de UE în noul exercițiu financiar, parte a strategiei europene privind digitalizarea. Dacă vom știi să dezvoltăm proiecte, dacă vom eficientiza, încă de pe acum, procesul de absorbție financiară, boost-ul economic va fi unul semnificativ’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Start-up

Cele mai ridicate rate de digitalizare din economia românească sunt, în prezent, în industriile de prelucrare, utilități și comerț, însă cel mai ridicat potențial îl au ecosistemele de tip start-up, subdimensionate în prezent.

,,Față de Polonia, de exemplu, avem cu 80% mai puțin afaceri de acest tip, raportat la numărul de locuitori. Creșterea abilităților digitale ale populației, prin programe de pregătire la nivel național, coordonate de autorități dar și de mediul privat, pot și trebuie să genereze un avans semnificativ în privința inițiative antreprenoriale, mai ales în zona inovativă, adaptată noilor tehnologii, digitalizării și automatizării proceselor economice. Despre aceste proiecte, despre oportunitățile din acest sector vom discuta, pe 13 octombrie, la evenimentul Digital skills & Industry 4.0, de la Face Convention din București, unde îl vom avea drept principal speaker pe futurologul Gerd Leonhard, CEO-ul The Futures Agency și unul dintre cei mai cunoscuți și influenți autori și speakeri din sectoarele tehnologiei, telecom, marketing & media’’, afirmă Marius Hărătău manager FACTORY 4.0.

România avea, anul trecut, 29 de microîntreprinderi și firme mici și mijlocii (IMM) la mia de locuitori, mult sub media europeană, de 58 de IMM-uri la 1.000 de locuitori, fiind pe ultimul loc în UE.

Puține companii românești folosesc instrumente digitale. Studiile arată că firmele alocă, în medie, doar 5% din resurse în scopul digitalizării activității de producție și servicii.

Doar 10% dintre IMM-urile din România au activitate de inovare, ceea ce ne clasează pe ultimul loc în UE și la acest capitol. Asta în condițiile în care se estimează că, până în 2030, peste 60% dintre activitățile economice la nivel mondial vor fi automatizate.

Este crucial ca mediul privat să înțeleagă oportunitățile digitalizării, să adopte instrumentele digitale, precum Big Data și Cloud Computing, în scopul îmbunătățirii productivității și dezvoltării afacerilor.

Statisticile Comisiei Europene & CE European Startup Monitor arată că, în medie, start-up-urile europene generează 55% din veniturile lor în afara piețelor lor interne, fiind focusate pe exporturi de produse și servicii.

Sectorul public

Procesul de digitalizare și automatizare a economiei românești va fi influențat și de modul în care autoritățile vor implementa reformele din sectorul public.

> ,,Integrarea noilor tehnologii, a platformelor digitale în administrația românească, de la serviciile de taxe și impozite către firme și populație, la gestiunea facturilor electronice sub girul ANAF, este esențială în actualul context și sperăm ca noul guvern, rezultat în urma alegerilor din toamnă, să prioritizeze acest demers’’, afirmă experții.

Beneficii

,,În primul rând, va eficientiza relația dintre cetățeni, firme și stat, iar pe de altă parte va contribui la reducerea economiei subterane, un factor esențial în depășirea crizei economice. Gradul de colectare în România se învârte, în prezent, în jurul nivelului de 30%, cel mai scăzut din UE’’, arată analiza.

Dincolo de digitalizarea administrației, este nevoie ca statul să prioritizeze educația digitală a românilor.

,,De la grădiniță la facultate, învățământul românesc este absolut necesar să se focuseze pe educația digitală. De asemenea, este nevoie ca statul, prin ANOFM să organizeze programe de recalificate și training adaptate noilor realități economice. România are, în prezent, cea mai scăzută rată de participare a adulților în programe de educație și formare din Europa’’.

Cursurile de pregătire și digitalizarea activităților din economie vor permite, totodată, extinderea bazinului de resurse umane, în condițiile în care România are 2 milioane de oameni care formează o forță de muncă neexploatată.

 

Citeşte mai multe despre:   digitalizare,   tehnologizare,   automatizare,   PIB,   Start Up,   economie

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Lucian Bode anunță că au fost stabiliți câștigătorii licitației pentru două loturi din Autostrada Nordului Baia Mare - Suceava

Lucian Bode anunță că au fost stabiliți câștigătorii licitației pentru două loturi din Autostrada Nordului Baia Mare - Suceava
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat, vineri, că s-au stabilit câștigătorii licitației de proiectare pentru două loturi din Autostrada Nordului Baia Mare – Suceava, un lot fiind contestat. „...

Măsurile de sprijin pentru angajații afectați de pandemia de COVID-19 vor fi prelungite până la 30 iunie 2021

Măsurile de sprijin pentru angajații afectați de pandemia de COVID-19 vor fi prelungite până la 30 iunie 2021
Guvernul urmează să discute, în ședința de vineri, 4 decembrie, un proiect de OUG privind prelungirea, până la 30 iunie 2021, a aplicării unor măsuri de protecție socială și de sprijin pentru salariații...

Consiliul Concurenței va finaliza investigația companiei Hidroelectrica la începutul anului viitor

Consiliul Concurenței va finaliza investigația companiei Hidroelectrica la începutul anului viitor
Investigația Consiliului Concurenței asupra companiei Hidroelectrica se va termina, cel târziu, la începutul anului viitor, potrivit președintelui instituției, Bogdan Chirițoiu. "Credem că la sfârşitul...

Mai puţin timp pierdut la calculator. Compensăm cu telefonul mobil

Mai puţin timp pierdut la calculator. Compensăm cu telefonul mobil
Utilizatorii de internet din România au petrecut mai puțin timp pe PC-uri și tablete în prima jumătate a anului 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în ciuda pandemiei de coronavirus și a...

România domină topurile Europei de Sud-Est

România domină topurile Europei de Sud-Est
Galerie Foto Companiile din țara noastră domină topurile Europei de Sud-Est, care mai cuprind competitoare din Albania, Bulgaria și fosta Iugoslavie, inclusiv Kosovo. Dacia se arată cea mai bogată firmă, Hidroelectrica...

Inaugurare cu restricţii de circulaţie

Inaugurare cu restricţii de circulaţie
Ieri au fos inauguraţi primii 16 kilometri de autostradă din Moldova, odată cu deschiderea unei porţiuni din centura ocolitoare a oraşului Bacău. Circulația a fost deschisă însă cu restricții, pentru că...

România sancționată din nou. Comisia Europeană a demarat două proceduri de infrigement

România sancționată din nou. Comisia Europeană a demarat două proceduri de infrigement
Comisia Europeană a deschis două proceduri de infrigement împotriva României privind renovarea clădirilor și stocurile de produse petroliere, transmite executivul comunitar.  Pe lângă țara...

Turismul românesc a scăzut la jumătate din cauza pandemiei

Turismul românesc a scăzut la jumătate din cauza pandemiei
Turismul românesc este grav afectat de restricțiile impuse de autorități pentru limitarea răspândirii noului coronavirus. Cazările în hoteluri și pensiuni au fost în scădere cu 54,5%, față de aceea...

Digitalizarea, soluție salvatoare pentru IMM-uri

Digitalizarea, soluție salvatoare pentru IMM-uri
Galerie Foto Pandemia de coronavirus a prins foarte multe dintre firmele românești fără o strategie financiară la zi, din cauza resurselor limitate care nu au permis actualizarea informațiilor și a proceselor financiare în si...

Semnal de la BNR: Puneți frână împrumuturilor

Semnal de la BNR: Puneți frână împrumuturilor
Banca Națională a României (BNR) a transmis instituțiilor de creditare o scrisoare prin care recomandă înăsprirea condițiilor de acordare a împrumuturilor. Motivul ține de prudență, explică oficialii...

Statul şi administraţiile locale ţin în sertar facturi neplătite de 6 miliarde de lei

Statul şi administraţiile locale ţin în sertar facturi neplătite de 6 miliarde de lei
Valoarea facturilor restante ale companiilor în care statul şi administraţiile locale sunt acţionari unici sau majoritari a ajuns, la sfârşitul lunii septembrie, la peste şase miliarde de lei. În timp ce teancul...

2021 vine cu accize mai mari

2021 vine cu accize mai mari
Produsele accizabile se vor scumpi de la 1 ianuarie, ca urmare a majorării accizelor. Unele din produsele cele mai vândute afectate direct de această majorare vor fi carburanţii. Ministerul Finanțelor a...

Skills-uri utile pe care le puteți obține în pandemie din confortul propriei locuințe

Skills-uri utile pe care le puteți obține în pandemie din confortul propriei locuințe
Viața este un proces continuu de învățare, iar cine refuză să descopere lucruri noi și să își îmbunătățească în mod continuu cunoștințele atât în domeniul în care activează, cât și în domenii...

Românii și-au folosit resursele proprii pentru a-și cumpăra o locuință în pandemie

Românii și-au folosit resursele proprii pentru a-și cumpăra o locuință în pandemie
După ridicarea stării de urgență impuse din cauza pandemiei de coronavirus, circa 69% dintre cumpărătorii care au achiziționat o locuință și-au folosit resurse proprii, și doar 31% au contractat un credit,...
Serviciul de email marketing furnizat de