Romania moare de foame cu banii in buzunar. Romania pare sa traiasca o drama absurda: dispune de resurse pentru diferite tipuri de investitii, dar nu este in masura sa profite de ele. UE a alocat pentru Romania, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regionala 20 de miliarde de euro pentru perioada 2007-2013. Conform surselor Comisiei Europene, Romania a reusit sa utilizeze, dupa 5 ani de la aderare, doar 4% din suma.
Institutiile internationale, societatea civila si sectorul bancar critica dur lipsa de reactie a guvernantilor romani, cu privire la slaba rata de absorbtie a fondurilor europene. Zilele trecute se anunta sistarea platilor de la Brussels pentru POSDRU, dupa ce anul trecut s-a intamplat acelasi lucru cu POR. Slaba rata a capacitatii de absorbtie si problemele cu care se confrunta Romania tin poate mai mult de mentalitatea noastra ca natiune, de cultura si apoi de cadrul institutional si de actorii implicati.
In ultimii ani aceasta rata scazuta de absorbtie a fondurilor europene a atras critici de la organisme internationale cum ar fi Comisia Europeana si Banca Mondiala, pe de o parte, si pe de alta parte, de la societatea civila romaneasca, toti aratand cu degetul spre guvernul roman, invinuindu-l pentru gestionarea incorecta a banilor europeni. 'Comisia Europeana este foarte ingrijorata din cauza absorbtiei financiare foarte scazuta a fondurilor structurale si de coeziune in Romania' 1 sublinia presedintele Comisiei Europene, intr-un document oficial trimis anul trecut in iunie, prim-ministrului de atunci Emil Boc. Procentele prezentate de catre expertii europeni erau mult mai mici decat cele prezentate de institutiile romanesti.
"Bucuresti a absorbit doar 3,4% din 20 miliarde de euro alocate de UE pentru 2007-2013", a spus Ton Van Lierop, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru politica regionala, Johannes Hahn. Problemele Romaniei sunt 'de sistem' a explicat pentru HotNews.ro oficialii de la Bruxelles si sunt legate de coruptie, legislatie, incompetenta, lipsa de eficienta in management si a autoritatilor de control, birocratia si conflicte de interese. Expertii Bacii Mondiale considera ca birocratia excesiva este unul dintre principalele obstacole in calea unei absorbtii eficiente. Aceasta problema este ridicata de beneficiari, care pretind ca termenele de evaluare ale dosarelor de catre personalul autoritatilor sunt prea lungi. Beneficiarii recunosc ca capacitatea limitata de a co-finantare a proiectelor si lipsa de experienta in pregatirea acestor proiecte (in special sectiunile financiare si tehnice) este un impediment serios pentru a accesa fondurile UE.
Un raport2 publicat la inceputul lunii iulie 2011 de Institutul de Politici Publice a subliniat rata foarte scazuta de absorbtie a fondurilor europene alocate pentru dezvoltare, bani care ar trebui sa contribuie la reducerea decalajelor dintre Romania si alte tari europene. Raportul a criticat "lipsa cronica de transparenta de catre autoritatile in gestionarea acestor fonduri." Bancherii subliniaza faptul ca Romania ar fi atras mai multi bani europeni daca exista o mai buna coordonare intre institutiile implicate. Reprezentanti ai sectorului bancar considera ca dezvoltarea unei voci comune poate duce la o crestere a absorbtiei. Altfel, fara o corelatie directa intre institutiile implicate - banci, firme de consultanta, guvern si oameni de afaceri - tara risca sa piarda banii UE.
In urma acestor critici si a procesului de absorbtie scazut, guvernul roman infiinteaza un minister al fondurilor europene, in septembrie 2011, condus de Ludovic Orban, fost comisar european. Principalul obiectiv al ministerului este accelerarea utilizarii fondurilor europene. Un alt subiect discutat de cei mai multi politicieni este procesul de descentralizare administrativa; eliminarea a 42 de unitati administrative, care ar trebui sa fie transformate in 8 regiuni mari, regiunile NUTS II din Romania. Dar, in acest proces, intreaga clasa politica va pierde beneficiile pe care le au in acest moment.
Comasarea unitatilor administrative va face ca politicienii care au o anumita influenta intr-o anumita zona, sa-si piarda influenta. Si pierderea influentei intr-o anumita zona are un impact indirect asupra partidelor politice si viitoarelor voturi. Descentralizarea si regionalizarea ar putea fi un instrument pentru o mai buna absorbtie a fondurilor UE. Dar va fi foarte dificil, pentru ca politicienii vor trebui sa puna interesele cetatenilor mai presus de interesele partidelor politice si acest lucru este greu de crezut ca se va intampla.
Persoanele care au o putere politica nu se pot angaja sa nu o foloseasca in interesul lor, si aceasta problema creeaza o inseparabilitatea intre eficienta si distributie. In 2008, Romania a fost din nou evaluata de catre Transparency International printre natiunile cele mai corupte din UE-27, cu un Indice de Perceptie a Coruptiei, de 3,8, ceea ce inseamna ca tara are o problema grava a coruptiei. Potrivit unui Eurobarometru din aprilie 2008, 75% dintre respondenti romani considera coruptia o problema majora in tara lor. Asupra problemei coruptiei o sa revin intr-un articol ulterior.
Majoritatea noilor state membre din UE au intampinat dificultati in absorbtia fondurilor structurale in primii ani dupa aderare, in principal, din cauza lipsei unei viziuni pe termen lung a autoritatilor, din cauza resurselor insuficiente pentru co-finantarea proiectelor, din cauza capacitatii reduse a administratiei centrale si locale, din cauza lipsei de cooperare inter-institutionala, din cauza esecului parteneriatului public-privat sau a capacitatii limitate a resurselor umane. Coruptia larg raspandita in sectorul guvernamental si privat, si birocratia excesiva sunt inca doi factori care impiedica capacitatea de absorbtie. In urmatoarele articole voi analiza factorii care impiedica cheltuirea eficienta a fondurilor UE. Articolul va continua pe viitor sa analizeze unii dintre factorii care duc la o rata mica de absorbtie in Romania:
Lipsa de Resurse Umane
Birocratie excesiva
Legislatie slaba
Neconcordanta intre proiectele finantate si obiectivele majore de dezvoltare stabilite prin Planul National de Dezvoltare (PND) si preluate de catre Cadrul Strategic National de Referinta (CSNR)
Lipsa de reprezentante romanesti in capitala europeana, pentru crearea de retele si lobby, precum si pentru participarea in proiecte europene
Coruptia si politizarea excesiva a fondurilor europene
Gratian Mihailescu
Consultant Afaceri Europene