In urmă cu 15 ani, inginerul Romică Sandu inventa "capota spate Dacia berlină cu eleron incorporat". De atunci se judecă cu societatea piteşteană pentru recuperarea sumei ce i se cuvine in privinţa drepturilor de autor.
IN INSTANŢĂ - drepturi de autor neplătite de Dacia
In urmă cu 15 ani, inginerul Romică Sandu inventa "capota spate Dacia berlină cu eleron incorporat". De atunci se judecă cu societatea piteşteană pentru recuperarea sumei ce i se cuvine in privinţa drepturilor de autor.
După zeci de procese, apeluri şi recursuri, piteşteanului Romică Sandu i s-au recunoscut drepturile pentru creaţia sa, dar numai pentru perioada 1992-1997. Au trebuit cinci ani ca să i se recunoască drepturile de autor şi instanţa să ii admită proprietatea intelectuală. Potrivit inginerului, Dacia a economisit 41 de dolari la fiecare eleron produs. Cum din 1992 pănă in 2005 au fost produse 700.000 de autoturisme care au folosit invenţia sa, rezultă drepturi de autor de aproximativ 29 milioane de dolari. Tribunalul Timiş a hotărăt in 1998 ca Dacia să plătească pentru perioada 1992-1997 suma de 120, 25 miliarde de lei vechi, aproximativ 15 milioane de dolari. In 1999, Curtea de Apel Timişoara reduce suma la 115, 23 milioane de lei vechi pe baza unei norme interne a Dacia. Prin aceasta, o instanţă a hotărăt că o normă internă este mai puternică decăt o lege a statului.
SENTINŢĂ. După altă serie de judecări, in anul 2004, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie dă dreptate inginerului, şi se revine la suma de 120,25 miliarde lei vechi, echivalent al 15 milioane de dolari. In următoarele etape ale procesului, Romică Sandu cere reactualizarea sumei cu inflaţia şi cursul leu-dolar. Executorul judecătoresc numeşte in acel an experţi pentru reactualizarea sumei, iar Nitu Lucian, care realizează expertiza, ajunge la concluzia că suma actualizată este de 1.018,623 miliarde lei vechi. Extrăgăndu-se suma plătită de 120,25 miliarde lei, la 16.03.2004 rămăneau de plată 898,374 miliarde lei vechi. La cursul leu/dolar din 2004, cănd s-a făcut expertiza, rezultă că inginerul mai are de primit de la Dacia 27,7 milioane de dolari.
CHICHIŢE. Intrebaţi de Jurnalul Naţional de ce nu plătesc această diferenţă către Romică Sandu, reprezentanţii Dacia au precizat că incheierea la care se face referire a fost desfiinţată de Curtea de Apel Piteşti. Potrivit unui comunicat Dacia, "Tribunalul Argeş a stabilit că perioada de actualizare este 12.02.2004-16.03.2004, adică intre data la care Dacia a fost obligată prin hotărăre la plata creanţei şi data la care suma a fost efectiv platită. Mecanismul de actualizare prevăzut de Codul de Procedură Civilă are in vedere actualizarea creanţelor de la data la care au fost stabilite printr-o hotărăre judecătorească executorie şi pănă la data la care creanţa a fost stinsă prin executare."
Mai departe se explică faptul că hotărărea din 1998 a Tribunalului Timiş nu era executorie, şi a fost atacată, astfel că abia in 2004, o dată cu hotărărea Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a devenit scadentă.
Potrivit Dacia, inginerul nu primeşte suma actualizată tot din vina lui. "In cursul judecării apelului, Romică Sandu nu a mai cerut actualizarea sumei de 120,25 miliarde, aşa cum prevede Codul de Procedură Civilă, astfel incăt creanţa a rămas aceeaşi. Prin procedura de excutare silită nu se pot cere sume care trebuiau cerute cel mai tărziu la judecarea apelului", se spune in comunicat.
daniel.ionascu@jurnalul.ro
Legi pentru Dacia
Sandu susţine că Guvernul s-a implicat in justiţie, emiţănd OUG 70/2004, modificată ulterior prin OUG 101/2005. Romică Sandu ne-a declarat că implicarea AVAS in proces in faza executării silite este ilegală, deoarece iniţial Autoritatea nu fusese parte in litigiu. "Ordonanţele acelea sunt date strict pentru mine, adică beneficiar este Dacia in detrimentul meu", a mai spus inginerul. "Aveam 31 de ani cănd m-am apucat de asta, acum am 49. Mi-au distrus toţi anii tinereţii...", a continuat el. Sandu mai are un proces pe rol cu Dacia pentru folosirea eleronului in perioada 1998-2005, cănd a incetat folosirea creaţiei sale tehnice. El a mai spus că va continua şi la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. "Dacă se infiinţează pe Marte o curte, şi acolo o să atac decizia", ne-a mai zis el.
Pretenţii prea mari
Intrebănd de ce nu a recunoscut Dacia de la bun inceput drepturile inginerului şi a preferat să poarte procese cu el timp de 15 ani, reprezentanţii companiei deţinute acum de Renault au spus că pretenţiile sale nu erau conforme cu realitatea din teren. "Pretenţiile au fost tot timpul nejustificate. Economiile nete ca urmare a aplicării realizării tehnice au fost infime in comparaţie cu sumele pretinse", se precizează in comunicatul primit.