Romania a produs primele legende ale aviatiei, dar dezvoltarea industriei sale aeronautice a depins intotdeauna de marile puteri ale lumii. Specialistii romani spun ca pentru a ne ocupa locul meritat este nevoie de o abordare lucida a unei piete, practic "inchise".
Recent, ministrul Economiei, Codrut Seres, a adus din SUA vestea ca Bell Helicopters va vizita IAR Brasov, Romaero Baneasa si Avioane Craiova SA, fiind interesata de productia acestora in domeniul apararii. Specialistii industriei aeronautice romanesti spun ca progresele acesteia au depins intotdeuna de marile puteri ale lumii.
"Abordam dezvoltarea cu luciditate", ne-a declarat Dan Vulcan, directorul general al Romaero, vorbind despre strategia de relansare a
companiei, bazata mai ales pe subcontractele venite de marile companii ale lumii. "Pentru a proiecta si construi in intregime un avion, mai ales daca e mare, sunt necesare investitii foarte mari, pe care economia romaneasca nu are capacitatea de a le sustine. Nu putem concura cu cei cativa, 2-3 sau poate patru colosi. Marea piata este inchisa", conchide Vulcan.
PROPORTII. Romaero a contribuit cu circa 47% din exporturile de anul trecut ale celor trei companii amintite mai sus, la care se aduga Aerostar Bacau. Estimarea totalului exporturilor ajunge la numai 24,4 milioane de dolari, la cursul mediu anual calculat de BNR.
Contributia celorlalti producatori din industrie la exporturi a fost mai mica. Aerostar a raportat un export de 12 milioane de dolari. Exportul IAR Brasov a acoperit anul trecut in proprotie de 94,3% profitul sau net de circa 893.000 de dolari, dar numai 1,4% din veniturile totale, potrivit raportului inaintat Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
Avioane Craiova isi pune mari sperante in avionul de antrenament avansat IAR-99 SOIM.
|
IERARHIE. La "mansa" aviatiei mondiale sunt marile puteri |
MARII ROMANI SI STRAINII PUTERNICI. Traian Vuia a fost primul om care a zburat cu un "avion cu motor", Aurel Vlaicu a fost unul dintre primii proiectanti si constructori de avioane ai lumii. Ei au fost "marii romani" ai aeronauticii mondiale, chiar daca au folosit echipamente straine. Un altul, Henri Coanda, chiar a inventat avionul cu reactie, dar Romania n-a fost niciodata o mare exportatoare de astfel de aeronave.
"In aeronautica marile decizii sunt politice, la nivel inalt, international, dar nu se iau fara fundamentare economica", ne spune Aurel Cazacu, presedintele consiliului de administratie al Romaero. "Noi trebuie sa demonstram politicului ca avem capabilitatea tehnologica si economica sa facem fata unor eventuale comenzi venite de la marile companii. Sa spunem ca o companie multinationala va avea de facut cateva sute de avioane pe care si noi putem sa le facem. Va putea decide pe criterii economice ca poate transfera fabricatia unei parti din cele cateva sute si la Romaero", spune Cazacu.
IMPLICATIILE MILITARE. Pe de alta parte, un alt criteriu al deciziei politice este cel militar.
De altfel, supravietuirea si progresele Aerostar n-ar fi fost posibile fara modernizarea avioanelor de lupta MIG, realizata mai ales impreuna cu israelienii de la Elbit Systems.
Daca nu ar fi devenit centru national de intretinere a avioanelor Hercules C 130, cu avizul producatorului acestora, Lockheed Martin, perspectivele companiei Romaero ar fi ramas mai inguste decat posibilitatile tehnice.
Incertitudinile privatizarii companiei IAR Brasov au avut mereu de a face cu comenzile de elicoptere ale statului roman, marii investitori strategici conditionand astfel eventuala achizitie a companiei.
|
LEGENDE. Cosmonautul Dumitru Prunariu admira replica avionului Vlaicu II |
In aceeasi ordine de idei se inscriu si sperantele companiei Avioane Craiova SA legate de varianta de "vanatoare si antrenament" a "Soimului". Acesta este singurul avion militar de conceptie romaneasca aflat in fabricatie si a fost laudat la saloanele aeronautice internationale.
PIATA COMPONENTELOR. Anul acesta, 75% din cifra de afaceri a Romaero va veni din exportul constand mai ales in componente de detaliu pentru Airbus, Boeing, Bombardier, Gulfstream G-200 si alte nume sonore ale domeniului. Romaero mai "exporta", in fapt, si servicii de intretinere si reparatii pentru aceste avioane si pentru altele, servicii care vor reprezenta 20% din exportul acestui an.
Cat priveste productia "avioanelor intregi", Romaero va livra al 543 avion bimotor BN2, folosit si la supraveghere marina, dar ponderea acestuia in vanzari nu este semnificativa. Romaero va lansa anul viitor doua proiecte de avioane usoare.
Pana atunci, tot in exportul de componente se bazeaza dezvoltarea. "Dupa evolutia nefavorabila a pietei, ulterioara momentului 11 septembrie 2001, cand am pierdut 60% din comenzi, strategia companiei s-a schimbat astfel incat contractele noastre sa fie pe termen lung, fiecare dintre ele sa nu depasesaca 12% din cifra de afaceri si sa aiba o valoare de doua milioane de dolari anual", spune directorul Dan Vulcan.
La exact doua milioane de dolari pe fiecare din urmatorii 5 ani este evaluat contractul recent semnat cu compania italiana Alenia Aeronautica, pentru care Romaero va produce sectiuni din fuselajul avioanelor de tip ATR 42 si ATR 72. De notat ca Alenia, insasi, este un subcontractor.
PAS CU PAS. Daca ne amintim cu cata bucurie meseriasii din Baneasa au sarbatorit, in luna mai, livrarea celui de-al 100-lea "fuselaj posterior" firmei Israel Aircraft Industries (IAI), pentru avioanele Gulfstream G-200 de tip "business executive", intelegem mai bine strategia Romaero, care a castigat deja 20 de milioane de dolari din acest program, din 1997 incoace, jumatate din valoarea contractului.
Progresele se obtin pas cu pas. Intr-o lume in care mari producatori de avioane ai lumii se zbat sa supravietuiasca, in care Canada abia rezista, iar Marea Britanie nu mai joaca in "premier league", specialistii romani considera ca se descurca din ce in ce mai bine. "Cu putin ajutor de la prieteni", vorba cantecului.
JOCUL CIFRELOR
|
Ponderea exporturilor Romaero in cifra sa de afaceri scade anul acesta, la 75% fata de 85% in 2005, in conditiile cresterii vanzarilor in 2006 cu peste 30%. Romaero a avut o cifra de afaceri de 13,5 milioane de dolari, in 2005, cu un profit net de 250.000 de lei noi. "In 2006 a crescut cererea interna, iar vanzarile vor ajunge la peste 18 milioane de dolari, cu un profit brut de doar 15.000 de dolari, datorita investitiilor mari (peste doua milioane de dolari), necesare Centrului National de intretinere a avioanelor Hercules C 130, din cadrul companiei", explica directorul general Dan Vulcan. La randul sau, statul da
5 miliarde de lei vechi pentru investitii, prin Ministerul Economiei si Comertului. Pe de alta parte, datoriile au scazut cu circa 20 de miliarde de lei vechi fata de valoarea de 300 de miliarde inregistrata in august 2005 si sunt in graficul normal.
|