x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Firmele mari, mai agresive decât IMM în lupta cu criza

Firmele mari, mai agresive decât IMM în lupta cu criza

de Dan Straut    |    31 Aug 2020   •   10:17
Firmele mari, mai agresive decât IMM în lupta cu criza

În contextul pandemiei de COVID-19, aproape un sfert din companii au fost afectate semnificativ de reducerea vânzărilor. Din punctul de vedere al măsurilor întreprinse de firme pentru diminuarea efectelor negative ale crizei, cel mai des întâlnite sunt reducerea parțială sau suspendarea activității, trimiterea în șomaj tehnic a unei părți ori a întregului personal, ca și munca la domiciliu (telemunca). În timp ce firmele mici și mijlocii (IMM) au reacționat mai timid la provocările crizei, firmele mari (corporațiile) au întreprins măsuri mai agresive de evitare a șocurilor, arată un sondaj privind creditarea, publicat de Banca Națională a României (BNR).

Per ansamblu, 30% din IMM și 10% din corporații nu au luat nicio măsură anticriză. Potrivit sondajului BNR, la șomajul tehnic au apelat 48% din corporații și doar 20% din IMM, iar la telemuncă - 51% din corporații și doar 8% din IMM. Dar și concedierile au fost mai numeroase la corporații (15%) față de IMM (5%), ca și amânarea plății ratelor bancare - 9% din corporații, respectiv 4% din IMM.

 

Cum răspund sectoarele din economie la șocuri

Și la nivel sectorial, cele mai frecvente măsuri au fost reducerea sau suspendarea activității, precum și șomajul tehnic. „O particularitate o reprezintă firmele din agricultură, care - fiind afectate la un nivel redus - nu au fost nevoite să ia măsuri în acest sens (55% din acestea). O situație similară se constată și în cazul companiilor din construcții și imobiliare, în cazul cărora 35% din total nu au luat nicio măsură de combatere a efectelor negative ale pandemiei”, notează autorii studiului.

Așa cum era de așteptat, datorită specificului activității, companiile din sectoarele de servicii și utilități au apelat într-o mai mare măsură la telemuncă. De asemenea, aceste sectoare, împreună cu cele din industrie și comerț, au avut posibilitatea mai ridicată de intensificare a activității pe canale alternative de deservire a clientelei. Față de celelalte sectoare, firmele din industrie au fost nevoite să recurgă la concedieri într-o proporție mai mare (8%). Totodată, o pondere relativ mai mare a acestora au apelat la procedura insolvenței sau a reorganizării judiciare (2%).

 

Manopera, marea provocare

Problemele pe care firmele le-au resimțit ca fiind cele mai presante în ultimele 6 luni sunt costurile de producție sau cele cu forța de muncă, disponibilitatea forței de muncă bine pregătite și lipsa cererii. „Faptul că firmele resimt costurile cu manopera ca pe o problemă presantă este justificat și de majorarea în trimestrul I 2020 a ratei anuale de creștere a costurilor unitare cu forța de muncă (6,7%). Iar perspectivele pentru perioada următoare sunt de continuare a creșterii acestor costuri, având în vedere că pandemia a produs o ajustare mai importantă în activitatea economică. Indisponibilitatea forței de muncă este mai acut resimțită în industrie, construcții și imobiliare, din cauza deficitului de personal calificat cu care se confruntă aceste domenii”, conchid autorii studiului.

 

IMM-urile, mai optimiste

Pe fondul crizei economice, companiile constată o tendință de înrăutățire a principalilor factori de influență asupra activității acestora. Astfel, firmele consideră că atât situația sectorului din care fac parte, cât și situația economică și financiară a propriei firme au suferit o înrăutățire comparativ cu anul anterior (52%, respectiv 47% dintre companii). „După dimensiune, corporațiile sunt mai pesimiste față de IMM în ceea ce privește situația economică la nivel național, a sectorului de activitate și a propriei firme”, arată sondajul BNR.

 

Exportatorii consideră într-un număr mai mare, față de importatori, că factorii care le influențează activitatea au evoluat într-o direcție nefavorabilă în ultimele 12 luni

 

Eșantionul chestionat în sondajul BNR conține 11.000 de companii, din care 84% IMM și 16% corporații

×