INFRASTRUCTURÅ ● CNADNR vrea să paseze întreţinerea drumurilor către companii private
Autorităţile consideră că starea proastă a drumurilor se poate remedia
prin concesionarea serviciilor de întreţinere şi reparaţii către firme
private. Garanţia lucrărilor executate la autostrăzi a expirat şi
întreţinerea acestora costă 50 de milioane de euro pe an.
INFRASTRUCTURÅ ● CNADNR vrea să paseze întreţinerea drumurilor către companii private
Autorităţile consideră că starea proastă a drumurilor se poate remedia prin concesionarea serviciilor de întreţinere şi reparaţii către firme private. Garanţia lucrărilor executate la autostrăzi a expirat şi întreţinerea acestora costă 50 de milioane de euro pe an.
De râsul curcilor! După ce că avem doar două autostrăzi mari şi late în România, mai sunt şi pline de gropi pe care autorităţile nu le repară, deoarece speră ca anul acesta să le concesioneze. Deşi trei din cinci tronsoane, cât are autostrada A2 Bucureşti – Cernavodă, nu mai sunt în garanţie, drumarii dorm liniştiţi. "Lucrările realizate pe autostrada A1 Bucureşti – Piteşti au o garanţie de 24 de luni, în prezent aflându-se încă în perioada de garanţie. Acelaşi lucru este valabil şi pentru două dintre sectoarele autostrăzii A2, şi anume Drajna – Feteşti şi Feteşti – Cernavodă. Celelalte tronsoane, Bucureşti – Fundulea, Fundulea – Lehliu şi Lehliu – Drajna, au avut o perioadă de garanţie de 12 luni, care a expirat", ne-a explicat Ştefan Sebastian Szobotka, Direcţia Comunicare din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
SOLUŢIE. Deoarece autorităţile nu se pot ocupa de întreţinerea celor două autostrăzi, au decis să le concesioneze. "În primăvară sperăm să realizăm licitaţia pentru concesionarea autostrăzilor A1 şi A2. Concesionarea se va face pe o perioadă de 29 de ani, însă şoferii nu vor plăti taxă pentru utilizarea autostrăzii. Cel care va câştiga licitaţia se va ocupa de tot ceea ce înseamnă reparaţii, întreţinere, deszăpezire, benzinării, parcări, moteluri, curăţenie, pază etc. În felul acesta scăpăm de orice responsabilitate", ne-a declarat Cristian Duică, director adjunct în cadrul CNADNR. Deocamdată se pare că autorităţile nu au reuşit să se pună de acord asupra perioadei pentru care vor fi concesionate autostrăzile. "În anul 2008, pentru Autostrăzile A1 şi A2 sunt prevăzute contracte de concesiune pe o perioadă de zece ani", a spus Ştefan Sebastian Szobotka.
REPARAŢII. Dacă autostrada nu mai este în garanţie, responsabilitatea realizării reparaţiilor aparţine administratorului, în cazul nostru, nimeni altul decât CNADNR. "În ceea ce priveşte necesitatea efectuării unor reparaţii, atunci când este vorba de tronsoane care au ieşit din garanţie, acestea sunt responsabilitatea administratorului. În cazul în care tronsoanele aflate în perioada de garanţie necesită reparaţii, acestea sunt efectuate de constructor. Procedura este cea stabilită prin contract şi prin Hotărârea Guvernului 273/1994 privind «Regulamentul de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora»", a spus Ştefan Sebastian Szobotka.
În prezent în România avem 260,98 kilometri de autostradă, reprezentaţi de Autostrada A1 cu 109,50 km şi de Autostrada A2 cu 151,48 km. Anul trecut au fost deschişi traficului 86,10 km astfel: Autostrada A1 cu 13,60 km (Centura Piteşti), Autostrada A2 (Drajna – Feteşti) cu 36,60 km şi Lărgire la 4 benzi a DN5 (km 23+200 – km 59+100) cu 35,9 km.
PROIECTE. În anul 2008 vor fi în execuţie proiecte de autostrăzi, drumuri expres şi variante de ocolire (profil autostradă) având o lungime totală de 1.731,76 km. Douăsprezece consorţii au depus oferte pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic – Braşov. "Deschiderea ofertelor şi componenţa firmelor care fac parte din aceste consorţii sunt cunoscute, urmând ca ulterior să pornim procedurile de licitaţie prin metoda dialogului competitiv cu firmele selectate", a declarat Ştefan Szobotka, directorul de comunicare al CNADNR. Lucrarea va fi făcută în regim public-privat, iar costul estimat al construcţiei este de 995 de milioane de euro, fără TVA. Cele 12 consorţii şi asocieri de firme sunt: Mochlos SA-Danya Cebus Ltd.; Astrada Concessions; CAP Consortium Autostrada Prahova; Vinci Concessions-Aktor Concessions-Vinci Construction Grands Projects-Aktor; Consorţiul pentru Autostrada Prahova; Consorţiul Stradacia; J&P Avax-Athena-Macquarie Braşov Consortium; Eiffage-Vegyepszer Konzereium; Comarnic-Braşov Motorway Consortium (FCC) Construccion SA-Alpine-Astaldi; Impregilo-Itinera Joint Venture; Consorţiu Autostrada A3 Comarnic-Braşov Consonoi Bilsinger Berger Porr; Ashtrom Group Ltd.-Shapir Structures 1991 Ltd.
Autorităţile consideră că starea proastă a drumurilor se poate remedia prin concesionarea serviciilor de întreţinere şi reparaţii către firme private. Garanţia lucrărilor executate la autostrăzi a expirat şi întreţinerea acestora costă 50 de milioane de euro pe an.
De râsul curcilor! După ce că avem doar două autostrăzi mari şi late în România, mai sunt şi pline de gropi pe care autorităţile nu le repară, deoarece speră ca anul acesta să le concesioneze. Deşi trei din cinci tronsoane, cât are autostrada A2 Bucureşti – Cernavodă, nu mai sunt în garanţie, drumarii dorm liniştiţi. "Lucrările realizate pe autostrada A1 Bucureşti – Piteşti au o garanţie de 24 de luni, în prezent aflându-se încă în perioada de garanţie. Acelaşi lucru este valabil şi pentru două dintre sectoarele autostrăzii A2, şi anume Drajna – Feteşti şi Feteşti – Cernavodă. Celelalte tronsoane, Bucureşti – Fundulea, Fundulea – Lehliu şi Lehliu – Drajna, au avut o perioadă de garanţie de 12 luni, care a expirat", ne-a explicat Ştefan Sebastian Szobotka, Direcţia Comunicare din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
SOLUŢIE. Deoarece autorităţile nu se pot ocupa de întreţinerea celor două autostrăzi, au decis să le concesioneze. "În primăvară sperăm să realizăm licitaţia pentru concesionarea autostrăzilor A1 şi A2. Concesionarea se va face pe o perioadă de 29 de ani, însă şoferii nu vor plăti taxă pentru utilizarea autostrăzii. Cel care va câştiga licitaţia se va ocupa de tot ceea ce înseamnă reparaţii, întreţinere, deszăpezire, benzinării, parcări, moteluri, curăţenie, pază etc. În felul acesta scăpăm de orice responsabilitate", ne-a declarat Cristian Duică, director adjunct în cadrul CNADNR. Deocamdată se pare că autorităţile nu au reuşit să se pună de acord asupra perioadei pentru care vor fi concesionate autostrăzile. "În anul 2008, pentru Autostrăzile A1 şi A2 sunt prevăzute contracte de concesiune pe o perioadă de zece ani", a spus Ştefan Sebastian Szobotka.
REPARAŢII. Dacă autostrada nu mai este în garanţie, responsabilitatea realizării reparaţiilor aparţine administratorului, în cazul nostru, nimeni altul decât CNADNR. "În ceea ce priveşte necesitatea efectuării unor reparaţii, atunci când este vorba de tronsoane care au ieşit din garanţie, acestea sunt responsabilitatea administratorului. În cazul în care tronsoanele aflate în perioada de garanţie necesită reparaţii, acestea sunt efectuate de constructor. Procedura este cea stabilită prin contract şi prin Hotărârea Guvernului 273/1994 privind «Regulamentul de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora»", a spus Ştefan Sebastian Szobotka.
În prezent în România avem 260,98 kilometri de autostradă, reprezentaţi de Autostrada A1 cu 109,50 km şi de Autostrada A2 cu 151,48 km. Anul trecut au fost deschişi traficului 86,10 km astfel: Autostrada A1 cu 13,60 km (Centura Piteşti), Autostrada A2 (Drajna – Feteşti) cu 36,60 km şi Lărgire la 4 benzi a DN5 (km 23+200 – km 59+100) cu 35,9 km.
PROIECTE. În anul 2008 vor fi în execuţie proiecte de autostrăzi, drumuri expres şi variante de ocolire (profil autostradă) având o lungime totală de 1.731,76 km. Douăsprezece consorţii au depus oferte pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic – Braşov. "Deschiderea ofertelor şi componenţa firmelor care fac parte din aceste consorţii sunt cunoscute, urmând ca ulterior să pornim procedurile de licitaţie prin metoda dialogului competitiv cu firmele selectate", a declarat Ştefan Szobotka, directorul de comunicare al CNADNR. Lucrarea va fi făcută în regim public-privat, iar costul estimat al construcţiei este de 995 de milioane de euro, fără TVA. Cele 12 consorţii şi asocieri de firme sunt: Mochlos SA-Danya Cebus Ltd.; Astrada Concessions; CAP Consortium Autostrada Prahova; Vinci Concessions-Aktor Concessions-Vinci Construction Grands Projects-Aktor; Consorţiul pentru Autostrada Prahova; Consorţiul Stradacia; J&P Avax-Athena-Macquarie Braşov Consortium; Eiffage-Vegyepszer Konzereium; Comarnic-Braşov Motorway Consortium (FCC) Construccion SA-Alpine-Astaldi; Impregilo-Itinera Joint Venture; Consorţiu Autostrada A3 Comarnic-Braşov Consonoi Bilsinger Berger Porr; Ashtrom Group Ltd.-Shapir Structures 1991 Ltd.
Întreţinerea necesită bani mulţi
Autorităţile declarau anul trecut că sunt bani suficienţi pentru construcţia de autostrăzi, însă aflăm cu stupoare că pentru întreţinerea celor două autostrăzi existente la noi în ţară a fost alocată anul trecut o sumă de douăzeci de ori mai mică decât suma necesară. "Sumele alocate în anul 2007 pentru întreţinerea autostrăzilor A1 şi A2 au fost de 5.322.308,50 lei (1,47 milioane de euro) pentru Autostrada A1 (Bucureşti+Centura Piteşti) şi de 4.107.323,67 lei (1,1 milioane euro) pentru Autostrada A2 (Bucureşti – Cernavodă)", a explicat Ştefan Sebastian Szobotka. "Pentru întreţinerea celor două autostrăzi este nevoie de 50 de milioane de euro anual", declara anul trecut Septimiu Buzaşu (foto), secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor. Mai mult, pentru anul acesta nu s-a stabilit încă suma ce va fi alocată pentru întreţinerea autostrăzilor. "Suma necesară în anul 2008 pentru întreţinerea Autostrăzilor A1 şi A2 este de 23.319.837 euro/an pentru Autostrada A1 şi de 26.698.435 euro/an pentru Autostrada A2. Costurile pentru întreţinerea unui kilometru de autostradă sunt de 212.967 euro/km (km fizic) pentru Autostrada A1 şi de 176.251 euro/km (km fizic) pentru Autostrada A2. Diferenţele de cost se datorează faptului că acesta creşte o dată cu perioada scursă de la realizarea lucrării. Costul pentru întreţinerea unui kilometru de drum naţional este de 44.693 euro/km (km fizic)", a spus Ştefan Sebastian Szobotka.
Taxa de drum
Autorităţile vor introduce taxe pe autostrăzile nou construite care vor fi concesionate, respectiv Sibiu-Piteşti, Braşov-Ploieşti, Focşani-Bacău şi Târgu Mureş-Iaşi. Oficialităţile ne-au asigurat că nu va fi introdusă taxă de drum pe autostrada Soarelui şi nici pe autostrada Bucureşti-Piteşti, care au fost realizate cu bani de la stat. "Nu se poate vorbi de introducerea unei taxe de drum pe autostrada Soarelui sau pe autostrada Bucureşti-Piteşti", a explicat ministrul Ludovic Orban. În majoritatea statelor europene şoferii plătesc o taxă de drum, aceasta nedepăşind 10 euro/100 km. În prezent, la noi, reparaţiile şi întreţinerea drumurilor se realizează din sumele colectate din rovinietă.
Citește pe Antena3.ro