În acest sens, Ministerul Dezvoltării a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență, dar intrarea acestei măsuri în vigoare este condiționată de acceptul Comisiei Europene. În scenariile optimiste de evoluție a traficului aerian în România, elaborate de EUROCONTROL, este prevăzut pentru anul 2021 un nivel al traficului de pasageri reprezentând 44-51% din traficul din anul 2019, urmând ca nivelul traficului din anul 2019 să fie atins abia în anul 2024.
Scăderea traficului aerian, cumulată cu un proces foarte lent de revenire la nivelul anului 2019, are un impact negativ semnificativ asupra veniturilor aeroporturilor din România, atât pentru aeroporturile care au înregistrat un trafic de maximum 200.000 de pasageri/an, cât și pentru cele care au înregistrat un trafic situat între 200.000 - 3.000.000 de pasageri/an, punând în pericol menținerea acestora în stare operațională pe termen scurt, în lipsa unor măsuri de ajutor de stat, se precizează în expunerea de motive a proiectului. În acest context, Asociația Aeroporturilor din România a solicitat Guvernului încă din luna aprilie acordarea unui sprijin financiar în sumă de 61.715.000 de lei, astfel încât acestea să-și poată conta obligațiile financiare curente, inclusiv față de angajați.
Cum se împart banii
Prezentul proiect de ordonanță de urgență reglementează cadrul pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat, în valoare de 42,54 de milioane de lei, care are ca obiectiv acordarea unui sprijin financiar pentru susținerea activității aeroporturilor regionale cu un trafic situat între 200.000 şi 3.000.000 de pasageri/an, pentru care consiliile județene au calitatea de autoritate publică tutelară. De asemenea, pentru susținerea aeroporturilor regionale cu un trafic situat sub 200.000 de pasageri/an, se vor acorda 41,54 de milioane de lei.
12 aeroporturi ar urma să primească ajutor de stat, de la acesta fiind excluse aeroporturile din București, Timișoara, Constanța și Tuzla.
Cine ia cele mai multe fonduri
Dintre aeroporturile cu un trafic cuprins între între 200.000 şi 3.000.000 de pasageri/an cei mai mulți bani, 9 milioane de lei, ar urma să-i primească cel de la Cluj care, inițial, ceruse 18 milioane de lei. În ceea ce privește aeroporturile cu un trafic situat sub 200.000 de pasageri/an, celui din Oradea ar urma să-i fie acordat cel mai substanțial sprijin, 8,8 milioane de lei.
În noiembrie anului trecut, Comisia Europeană a mai aprobat o schemă de ajutoare românească în valoare de 22,28 de milioane de lei (4,4 milioane de euro) pentru a despăgubi cinci operatorii aeroportuari regionali (aeroporturile din Cluj, Iași, Sibiu, Craiova și Bacău) pentru pagubele suferite din cauza restricțiilor de circulație impuse.
14 milioane de lei, pentru „Traian Vuia“
Deși nu se află pe lista celor 12 aeroporturi care ar urma să fie sprijinite financiar prin această nouă schemă, și Aeroportul Internațional „Traian Vuia” din Timișoara a fost ajutat. Anul acesta el a primit un ajutor de stat în valoare de 9 milioane de lei, după ce anul trecut a mai primit un ajutor de 4,6 milioane de lei de la bugetul de stat. Spre deosebire de majoritatea aeroporturilor care se află în subordinea autorităților locale, acesta se află în subordinea Ministerului Transporturilor.
La TAROM se așteaptă încă un ajutor de 8 milioane de euro
În luna august a acestui an, Guvernul a aprobat un ajutor de stat și pentru TAROM în valoare de 38.654.017 lei (7.956.776 de euro). Suma ar urma să acopere pierderile suferite de compania TAROM în perioada 1 iulie 2020 - 31 decembrie 2020. „În perioada 1 iulie 2020 - 31 decembrie 2020 veniturile TAROM din curse regulate au reprezentat aproximativ 15% din veniturile obținute în aceeași perioadă a anului 2019, în timp ce costurile directe nu au putut fi scăzute sub 30% din valoarea costurilor din aceeași perioadă a anului 2019”, se menționa într-un memorandumul aprobat de Guvern cu această ocazie. Documentul mai preciza că TAROM avea o datorie de 1,18 miliarde de lei, din care 679 de milioane de lei reprezentau datorii pe termen scurt. Ajutorul de stat solicitat acum va ajunge în conturile companiei doar dacă solicitarea primește acordul Comisiei Europene. În cazul în care Comisia Europeană va aproba ajutorul, acesta ar fi al doilea de care compania aviatică de stat ar beneficia, după ce în 2020 Comisia Europeană i-a mai aprobat un ajutor de stat în valoare de 19,33 de milioane de euro pentru a acoperi pierderile suferite în prima jumătate a anului 2020 din cauza pandemiei. Pe lângă ajutorul de 19,33 de milioane de euro primit de TAROM în 2020, compania a mai beneficiat și de un sprijin financiar de restructurare, împrumut care este acum investigat de Comisia Europeană. De asemenea, TAROM a mai primit anul trecut de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane de euro, iar la sfârșitul lunii mai autoritățile de la București au notificat Comisiei Europene un plan de restructurare a companiei TAROM.
Poza-un aeroport. Explicatie foto: Fără ajutorul din partea statului, aeroporturile românești ar fi trebui să se închidă din cauza încasărilor foarte mici pe care le au odată cu declanșarea pandemiei de COVID-19