x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Guvernul vrea să „salveze” economia cu promisiuni electorale

Guvernul vrea să „salveze” economia cu promisiuni electorale

de Dan Straut    |    20 Mar 2020   •   10:30
Guvernul vrea să „salveze” economia cu promisiuni electorale
Sursa foto: SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO

Măsurile fiscal-bugetare adoptate miercuri de Guvern par a fi desprinse mai degrabă dintr-o platformă electorală a unui partid aflat în plină campanie electorală decât - cum au fost prezentate - ca făcând parte dintr-un plan concret „pentru sprijinirea economiei și companiilor afectate de răspândirea virusului COVID-19”. Li se promit beneficiarilor garantarea unor credite, subvenționarea dobânzilor, facilități pentru societățile care întâmpină dificultăți financiare și prorogarea termenelor de depunere a cererilor de restructurare a obligațiilor bugetare. Totodată, Fiscul va suspenda popririle pentru populație, iar IMM-urile „care obțin certificat de situație de urgență” vor putea amâna plata utilităților și a chiriilor. Pentru a se și produce însă astfel de „minuni” e nevoie de norme concrete și proceduri care deocamdată nu există.

 

De la ce dată exactă va începe aplicarea, ce pași sunt de urmat, la ce instituții se vor adresa beneficiarii, cum se obține eligibilitatea unei firme, cum dovedesc companiile că sunt afectate de noua criză și nu de alte necazuri? Astfel de „amănunte” nu sunt precizate. Ca să nu mai vorbim că aceste proiecte din pachetul anunțat de Guvern nu au fost prezentate public în fazele anterioare adoptării, cum ar trebui să fie - potrivit regulilor de transparență legislativă. Iată câteva exemple, din cele postate ieri pe site-ul Ministerului Finanțelor:


- „Statul va garanta până la 80% din valoarea finanțărilor acordate IMM, în limita a 5 milioane de lei, iar pentru creditele de investiții valoarea maximă a finanțării este de 10 milioane de lei”. Cum garantează statul creditele pentru IMM? Toți cei care au încercat o astfel de „aventură” știu bine că procedurile de obținere a garanției de stat sunt extrem de complicate, iar băncile sunt mai mult decât reticente în acordarea de împrumuturi pe baza hârtiilor de la Fondul de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM);


- „Pentru microîntreprinderi sau întreprinderi mici, statul va acorda garanții la credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioane și speze bancare aferente creditului garantat de stat în procent de maximum 90%. Valoarea maximă a finanțărilor va fi de 500.000 de lei pentru microîntreprinderi și de 1 milion de lei pentru întreprinderile mici”. Atenție, însă: valoarea maximă a fiecărei finanțări „nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali”;


- „Ministerul Finanțelor Publice va subvenționa 100% din dobânzile pentru creditele ce urmează a fi garantate, atât pentru microîntreprinderi, cât și pentru IMM, până la data de 31 martie 2021”. Băncile vor putea cere, deci, orice dobândă - statul o decontează 100% (!)


- „Obligațiile fiscale restanțe și alte creanțe bugetare se vor achita din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordate în cadrul programului”. Pentru asta, trebuie schimbată o întreagă legislație care interzice exact utilizarea de facilități pentru achitarea restanțelor fiscale;


- „Guvernul a decis să se suspende sau să nu înceapă măsurile de executare silită prin poprire a persoanelor fizice (...) Pe perioada stării de urgență, pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și neachitate până la încetarea măsurilor prevăzute de starea de urgență nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere. Această facilitate va fi menținută pentru încă 30 de zile de la încetarea stării de urgență”. Seamănă izbitor cu o amnistie fiscală (care poate fi, desigur, benefică pentru firmele vizate), dar ce temei legal și ce formularistică vor utiliza solicitanții?

 

Răspunsul Finanțelor este, deocamdată, următorul: „S-a decis prorogarea termenului pentru depunerea intenției de restructurare până la data de 31 iulie 2020 și prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare până la data de 30 octombrie 2020”;


- „Pe durata stării de urgență, întreprinderile mici și mijlocii care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități - electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare”. Pe baza aceluiași certificat de urgență, „poate fi invocată forța majoră”. Cum se obține acest „certificat de urgență”? Probabil, vom afla în curând…

 

Termenul de plată pentru impozitul pe clădiri, pe terenuri și pe mijloacele de transport se amână de la 31 martie la 30 iunie 2020.

 

Guvernul autorizează ministerele și ordonatorii principali de credite să folosească inclusiv credite de angajament pentru aplicarea măsurilor anticriză

1,15 miliarde de lei

Este valoarea unui împrumut pe care Ministerul Finanțelor îl va acorda Companiei Naționale UNIFARM SA, pe o perioadă de 6 luni.

 

×