Ponderea leasingului în achiziţia de autoturisme noi importate a scăzut anul trecut cu cinci puncte procentuale faţă de 2008, de la 34% la 29%, iar, pentru maşinile produse în România achiziţionate în acest sistem, declinul a fost de şase puncte, de la 15% la 9%, potrivit datelor APIA.
Astfel, din totalul de 91.457 de autoturisme de import livrate anul trecut, 29% (26.487 de maşini) au fost finanţate prin leasing, iar restul de 71% (64.970 de unităţi) au fost cumpărate cu numerar sau prin credit, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România.În 2008, leasingul deţinea o cotă de piaţă de 34%, cu 63.461 de unităţi vândute.
Totodată, finanţările în leasing au înregistrat anul trecut o scădere de 58,2%, în condiţiile în care livrările totale de autoturisme de import au avut un declin de 51,62%, de la 189.050 de unităţi vândute în 2008.
Mărcile Chrysler, Citroën, Dodge, Infiniti, Jeep, Lexus şi Saab au continuat să fie comercializate în proporţie de peste 50% în leasing. Faţă de 2008, din această categorie au ieşit mărcile Cadillac, Great Wall, Mitsubishi, Porsche şi Ssangyong, însă a intrat Infiniti.
În ceea ce priveşte automobilele autohtone, din totalul celor 38.736 de unităţi noi vândute anul trecut, în exclusivitate marca Dacia, 9% (3.465 de unităţi) au fost achiziţionate prin leasing, restul de 91% (35.271 unităţi) fiind plătite prin celelalte două metode.
În 2008 au fost achiziţionate prin leasing 15% din totalul celor 81.945 de maşini produse în România şi vândute local, restul de 85% fiind achitate prin credit sau numerar.
Finanţările în leasing pe acest segment au consemnat o scădere de 71,63% anul trecut, în timp ce livrările totale de maşini Dacia s-au diminuat cu 52,73%.
Declinul achiziţiilor auto în leasing, atât ca număr, cât şi ca pondere în modalităţile de achiziţie, este determinat, pe de o parte, de scăderea pieţei auto, iar, pe de altă parte, de evoluţia slabă a companiilor de leasing în 2009, pe fondul crizei economico-financiare, acestea confruntându-se cu un număr semnificativ de maşini recuperate de la clienţii rău-platnici, pe care trebuie să le recomercializeze.
Potrivit ultimelor date disponibile, piaţa de leasing a înregistrat în primele nouă luni ale anului trecut un declin de 74% în funcţie de valoarea bunurilor finanţate, la 1,07 miliarde de euro de la 4,18 miliarde de euro în aceeaşi perioadă din 2008, în condiţiile în care segmentul echipamentelor şi cel al vehiculelor au consemnat reduceri semnificative.
Astfel, finanţările pentru achiziţia de autovehicule s-au diminuat cu 76%, la 685,63 de milioane de euro, de 2,99 miliarde de euro în perioada ianuarie-septembrie 2008, scăzând totodată şi cota leasingului auto la 63,6%, de la 71,6%.
În cazul vehiculelor comerciale uşoare de import, ponderea leasingului a crescut cu opt puncte procentuale anul trecut, în condiţiile în care numărul achiziţiilor prin această metodă a scăzut cu 52,8%, de la 11.467 de unităţi în 2008 la 5.412 unităţi. Astfel, din totalul celor 11.635 de unităţi vândute anul trecut, 47% au fost achiziţionate în leasing faţă de 39% din totalul livrărilor în 2008.
La finanţarea vehiculelor comerciale uşoare autohtone (exclusiv marca Dacia), leasingul şi-a menţinut ponderea la 26%, fiind comercializate prin această metodă 821 de maşini fabricate în România, din totalul celor 3.126 de unităţi livrate pe piaţă.
Pe segmentul vehiculelor comerciale grele şi al autobuzelor din import, leasingul deţine o pondere de 45%, în scădere cu zece puncte faţă de anul precedent. Numărul autovehiculelor de acest tip finanţate în leasing a scăzut anul trecut cu 83,34%, la 1.324 de unităţi, în timp ce numărul total de livrări s-a diminuat cu 79,48%, la 2.947 de unităţi.
Pentru vehiculele comerciale grele de producţie autohtonă, respectiv marca Roman, cota leasingului a avansat de la 10% la 28% ca modalitate de achiziţie, fiind finanţate 17 unităţi din totalul de 61 de camioane comercializate.
Anul trecut, livrările totale de maşini pe piaţa românească (automobile, vehicule comerciale şi autobuze) au însumat 147.962 de autovehicule, în scădere cu 54,3% faţă de 2008.
În 2009, vânzările auto au scăzut la jumătate faţă de 2008
Vânzările de autovehicule noi au scăzut cu 54,3% anul trecut, la 147.962 de unităţi, iar segmentul autoturismelor a înregistrat un recul de 52%, la 130.193 de maşini, astfel că piaţa auto a revenit aproape de nivelul înregistrat în 2003.
Din cele 130.193 de autoturisme vândute anul trecut, 38.736 de unităţi au provenit din producţia internă, cu 52,7% mai puţin decât în anul 2008, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Cea mai vândută marcă pe piaţa românească a fost Dacia, cu 41.862 de vehicule livrate, secondată de Hyundai 10.982 de unităţi, Volkswagen 10.916 unităţi, Ford 10.496 de unităţi şi Renault 10.114 unităţi.
Pe segmentul vehiculelor comerciale, scăderea a fost şi mai accentuată, de 66%, în piaţă intrând 16.678 de maşini, potrivit datelor APIA.
Vânzările de autobuze au înregistrat cea mai mare scădere din întreaga piaţă auto, cu 75% mai puţine livrări faţă de 2008, respectiv 1.091 de unităţi.
În ultima lună a anului trecut au fost vândute 9.858 de autovehicule, cu aproape 15% mai puţin faţă de noiembrie.
Producţia auto a crescut anul trecut cu 21%
Producţia de autovehicule a crescut anul trecut cu 21%, la 296.498 de unităţi, dominată de marca Dacia şi susţinută de avansul alert al exporturilor, care au reprezentat 87% din totalul maşinilor fabricate, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Statistica asociaţiei cuprinde în premieră date referitoare la producţia Ford, constructorul american figurând cu 300 de unităţi asamblate la uzina Craiova, reprezentate de vehiculul comercial uşor Transit Connect.
Uzina Dacia de la Mioveni a produs anul trecut 296.010 autovehicule, din care 16.690 vehicule comerciale, potrivit datelor APIA.
În funcţie de modele, Dacia a produs 148.527 de Sandero, 80.247 de Logan MCV, 50.545 de Logan, 8.969 de Logan Van şi 7.721 de Logan Pick Up.
La Braşov, Roman a produs 188 de autocamioane: 45 de vehicule între 6 şi 18 tone şi 143 de unităţi cu greutate de peste 18 tone.
Statistica APIA mai arată că exportul de autovehicule a crescut cu 66% anul trecut, la 258.893 de unităţi, din care 242.688 au fost autoturisme.