Operatorii feroviari privaţi susţin că lipsa de investiţii şi de strategie cu privire la dezvoltarea căii ferate ar putea duce la distrugerea pieţei feroviare din România, având în vedere că în prezent calea ferată stă extrem de prost la toţi parametrii, de la viteza comercială la punctele periculoase şi restricţii.
"Din păcate, CFR SA nu are soluţii bugetare la ora actuală pentru a face investiţii, însă, în acest ritm, situaţia este mai rea de la an la an. Creşte numărul de restricţii, numărul de puncte periculoase, iar viteza comercială scade de la an la an, ceea ce face ca afacerile de transport pe calea ferată să fie din ce în ce mai neprofitabile", a declarat George Buruiană director general Servtrans Invest, al doilea jucător de pe piaţa de transport marfă din România şi unul dintre cei mai importanţi operatori privaţi de transport călătoriAcesta a precizat că societatea la care este acţionar a înregistrat în 2009 o cifră de afaceri de 40 milioane euro, în scădere cu 10-15 la sută comparativ cu 2008, iar pentru 2010 afacerile vor continua să scadă cu circa zece la sută.
"Este posibil ca infrastructura să clacheze anul acesta, pentru că accidentele din ultima perioadă nu sunt o întâmplare. Există cifre, pe care eu le consider optimiste, care arată situaţia dezastruoasă în care se găseşte calea ferată ', a spus Buruiană.
Potrivit unei analize prezentate de operatorul privat, pe calea ferată din România existau, în 2009, 403 puncte periculoase, însumând 224 de kilometri, comparativ cu 302 puncte periculoase în 2000, acestea având o lungime de doar 17 kilometri la acea dată. Numărul restricţiilor a crescut de la 238 în 2000 la 550 în 2009, respectiv de la 595 kilometri la 1.420 de kilometri, reprezentând circa zece la sută din cei 13.000 de kilometri de cale ferată dublă cât are România.
Viteza medie comercială a scăzut de la 44 de kilometri pe oră în 2000 la 39 în 2009, iar viteza medie la trenurile de marfă a scăzut de la 30 kilometri în 2000 la 27,5 kilometri în 2009.
'Noi am pierdut un client în ianuarie pentru că, timp de două zile, magistrala Bucureşti-Constanţa a fost închisă în luna ianuarie din cauza zăpezii. Ca să vă daţi seama de greutăţile operatorilor de marfă, la ora actuală un tren de marfă pe ruta Constanţa-Târgovişte face 46 de ore, un tren pe ruta Galaţi-Constanţa parcurge distanţa în 48 de ore, la fel ca şi trenul de la Galaţi la Curtici, iar pentru a străbate distanţa Giurgiu-Curtici sunt necesare până la 30 de ore', a spus George Buruiană.
Acesta a precizat că analizele arată scădere ponderii deţinute de CFR Marfă şi CFR Călători pe cele două domenii de transport, în dauna operatorilor privaţi. De exemplu, pe piaţa de transport feroviar de marfă, CFR Marfă mai deţine 49 la sută din piaţă, iar restul este împărţit de companiile private, Grup Feroviar Român, cu o cotă de 12-13 la sută din piaţă, Servtrans Ivest - 9-10 la sută din piaţă, Unifertrans şi Cargotrans cu 6-7 la sută fiecare.