Companiile câștigătoare sunt înregistrate în India, China, Grecia și Emiratele Arabe iar unele au acționari societăți rusești. Acestea nu încalcă sancțiunile occidentale. Însă veniturile Rusiei din livrările de petrol s-au redus cu 40% în ianuarie 2023, potrivit Ministerului Finanțelor de la Moscova.
Cotația țițeiului Brent a scăzut la 80 de dolari/baril, de la 139 de dolari/baril în martie 2022, după invazia Rusiei în Ucraina, și a ajuns astfel la un nivel asemănător cu cel de dinainte de război.
"Un preţ oficial mai mic al petrolului înseamnă că bugetul statului rus a avut de suferit în ultimele săptămâni. Judecând după cifrele vamale, o parte din beneficii au ajuns la companiile de rafinare din India şi China însă principalii beneficiari trebuie să fie firmele care se ocupă cu shipping-ul petrolului, intermediarii şi companiile petroliere ruseşti", spune Sergey Vakulenko, analist la Carnegie Endowment for International Peace, anterior director de strategie la Gazprom, plecat din Rusia după începutul conflictului din Ucraina.
SUA și UE au interzis livrările de petrol rusesc la prețuri mai mari de 60 de dolari/baril.
Dar Moscova s-a reorientat spre Asia, unde vinde mai mult la prețuri mai mici. Totodată, transportul este mai scump deoarece nu are suficiente tancuri petroliere. În ianuarie 2023, companiile rusești ofereau discounturi de 15-20 de dolari/baril pentru clienți din India și China. Totodată, acestea au plătit companiilor de shipping între 15-20 de dolari/baril pentru transporturile spre cele două țări. Au vândut astfel țițeiul din Urali la circa 49,48 de dolari/baril.
Însă o parte dintre veniturile pierdute ajung tot la companii rusești. Printre acestea se află Sovcomflot, societate de stat condusă de Sergei Frank, aliat al președintelui Vladimir Putin, dar și la companiile greceşti de shipping TMS Tankers Management, Stealth Maritime, Kyklades Maritime, Dynacom, Delta Tankers, NGM Energy şi New Shipping. În plus, tancuri petroliere din Norvegia și Grecia au fost vândute la prețuri record la firme de shipping.
De exemplu, o factură emisă de o firmă de shipping unei companii rusești arată că aceasta a plătit circa 10,5 milioane de dolari pentru transportul a 700.000 de barili de ţiţei dintr-un port la Marea Baltică spre o rafinărie din India. Prin comparație, un astfel de transport costa sub 700.000 de dolari.
China a importat în ultimul an 1,8 milioane de barili/zi de țiței din Rusia, cu discount de 10 dolari/baril. Importurile de petrol rusesc ale Indiei au ajuns la cantitatea record de 1,25 de milioane de barili/zi, cu discount de 15 dolari/baril.
Producția de petrol din Rusia s-a ridicat la 10,7 milioane de barili/zi în 2022 iar exporturile de țiței și produse rafinate a fost de 7 milioane de barili/zi.