Fabrica de camioane Roman este ultima mare uzină braşoveană care mai funcţionează pe platforma industrială. Patronul acesteia, Ioan Neculaie, s-a angajat la investiţii de 260 de milioane de lei pentru dezvoltare.
Fabrica de camioane Roman este ultima mare uzină braşoveană care mai funcţionează pe platforma industrială. Patronul acesteia, Ioan Neculaie, s-a angajat la investiţii de 260 de milioane de lei pentru dezvoltare.
Uzina Roman este printre ultimele unităţi industriale cu producţie de pe platforma din Braşov, unde lucrează peste 3.000 de muncitori. In plus, dintre toate fostele platforme industriale din ţară, doar aici mai găsim un investitor autohton. Ioan Neculaie, patronul Roman, doreşte nu numai să menţină obiectul de activitate al uzinei, ci şi să o dezvolte. "Roman e o uzină infiinţată de braşoveni in 1921, pionieratul dezvoltării industriei de maşini din Romănia. Nu putem şterge dintr-o dată o istorie de peste 85 de ani", a spus el. După ce autorităţile de la Bruxelles au aprobat ştergerea datoriilor istorice ale uzinei, Neculaie a incheiat un act adiţional la contractul de privatizare semnat cu AVAS, prin care s-a obligat la investiţii de 260 de milioane de lei. "Mi le-am asumat fără nici o problemă, fiindcă in fabrică trebuie băgate minimum 100 de milioane de euro ca să produci camioane adevărate. Trebuie retehnologizată uzina, atăt din punct de vedere al infrastructurii, căt şi cu tehnologie de ultimă oră", a declarat Ioan Neculaie.
Potrivit lui, Roman poate avea succes pe piaţă. Atuul il reprezintă preţul camioanelor şi autobuzelor produse aici, care este cu circa 20% mai mic decăt cel al concurenţilor din Vest, in condiţiile unei calităţi comparabile. De exemplu, o basculantă de 18 metri cubi MAN costă 105.000 de euro, iar una Roman - 85.000 euro, deşi peste 50% din subansamblurile acesteia din urmă sunt procurate de la aceiaşi furnizori folosiţi şi de producătorii occidentali.
AUTOBUZE. In acelaşi timp există un reviriment şi in cazul producţiei de autobuze. Roman a lansat primul autobuz cu podea total coborătă din Romănia. "Din acest tip de autobuze circulă pe piaţă doar căteva, fiindcă abia le-am omologat. Şi pănă te impui pe piaţă trebuie să treacă un timp", a declarat Neculaie. Potrivit lui, există un reviriment al cererii interne pentru autobuze şi camioane, dar relansarea acestor produse intărzie să-şi arate rezultatele din cauza imaginii proaste pe care Roman şi-a făcut-o in ultimii 15 ani. "Această imagine şi-a pus amprenta, iar nouă ne este acum foarte greu să convingem lumea că produsul este altul, chiar dacă peste 50% din piesele de pe camion acum sunt din Germania, de unde le cumpără şi MAN, Mercedes, Iveco şi alţii", a completat Neculaie.
SPECIAL. Dar la Roman nu se produc numai camioane şi autobuze, ci şi autovehicule speciale, de mare tonaj pentru transportul sondelor. Acestea au şapte axe, nu sunt produse de nici o altă companie din Romănia şi sunt puţine firme care pot produce aşa ceva in lume. "Noi le facem pentru sondele acelea mari de foraj petrolier şi le trimitem la echipat la Tărgovişte, unde fabrica e recunoscută ca un bun producător de utilaj petrolier, şi de acolo pleacă in alte ţări, in Pakistan, in India. Pentru la anul mai avem o comandă de 30 de mastodonţi din ăştia. Au roţi directoare spate, sunt aproape căt două vagoane de cale ferată. Am pus pe ele motoare Caterpilar, de 900 de cai putere, unele au căte două motoare", a spus patronul.
El a precizat că uzina ar fi avut mari probleme dacă nu erau contractele cu firmele din Statele Unite ale Americii. "Mai am acum o licitaţie cu ei şi sar mult de 300 de milioane de dolari, contracte numai cu americanii", a explicat el. Pentru 2008, Roman doreşte să inceapă promovarea noilor tipuri de camioane şi autobuze, să căştige o altă licitaţie in SUA, de 150 de milioane de dolari, şi să căştige licitaţii şi cu armata romănă, care din 2008 trebuie să inceapă să işi schimbe logistica de transport.
Tradiţie
"Eu la ora asta pot spune că m-aş mulţumi cu un profit minim sau aproape inexistent, numai ca uzina să existe in continuare, pentru că protejănd industria romănească ne protejăm de fapt pe noi"
Ioan Neculaie, patron Roman SA
Procese pentru active
Suprafaţa de 100 de hectare a platformei industriale Roman Braşov a generat mai multe conflicte. Neculaie are de trei ani procese cu asociaţia Pro Braşov in privinţa terenurilor şi activelor uzinei şi spune că zona este vizată de cei care doresc construirea de proiecte rezidenţiale. "Trebuia neapărat să facem şi aici imobiliare şi in locul fabricii să punem nişte nenorocite de vile. De aceea la ora asta eu urăsc afacerea imobiliară. Ne trebuie şi case, e adevărat, dar mai sunt şi alte terenuri in Romănia", a completat Neculaie. Preşedintele grupului Prescon a mai spus că pentru Institutul de Cercetare de pe platformă există o procedură de scoatere la licitaţie la AVAS la care s-a inscris şi o firmă imobiliară, iar acum este nevoit să oferteze pe el mai mult decăt preţul pieţei pentru a-l menţine in platformă.
Ajutor
Afaceristul a precizat că in alte ţări din UE statul a intervenit să salveze industria. "Nu mi-a dat nici unul nici o şansă că acest camion va putea fi salvat. Vă dau un exemplu, Olanda, care nu e o forţă prin numărul populaţiei, are o fabrică de camioane care se numeşte DAF, ce a fost in faliment, iar guvernul a venit, a băgat bani, a scos-o din faliment, ea fiind tot fabrică privată. Orice ţară care se respectă trebuie să aibă o fabrică de camioane. Cu astea ne putem măndri, nu cu supermarketurile care se fac", a mai spus Neculaie.
daniel.ionascu@jurnalul.ro