Criza mondială este privită de câţiva investitori din imobiliar şi din construcţii ca o oportunitate de dezvoltare. Cine are bani lichizi sau cine poate lua o finanţare de la bănci mizează că piaţa îşi va reveni în trei-patru ani.
Numărul cartierelor rezidenţiale lansate în acest an se numără pe degetele unei mâini, la fel ca şi numărul companiilor de construcţii care au decis să nu-şi suspende planurile de dezvoltare şi să construiască noi capacităţi de producţie. Greutatea obţinerii unui credit bancar şi dobânzile mari i-au pus pe mulţi investitori în situaţia să renunţe la investiţiile planificate. Au mai rămas în joc doar cei care pot lua un credit şi care văd în criză oportunităţi de dezvoltare.
DEZVOLTATORI STRĂINI
Există dezvoltatori care spun că acum, în vreme de criză, se bucură de mai multe oportunităţi decât în urmă cu unul sau doi ani. "Costurile de construcţie sunt acum mai scăzute, nu depăşesc 500 de euro/mp, găsim mai uşor forţă de muncă calificată şi costurile de promovare sunt mai mici pentru că şi concurenţa este mult mai redusă", a declarat Juan Francisco Diaz, general manager la compania spaniolă Avantia, care a decis să construiască primul complex rezidenţial din România, în cartierul Titan.
El a explicat că în urmă cu doi ani, simţind criza din piaţa imobiliară spaniolă a decis să cumpere cinci terenuri foarte bine plasate în Bucureşti pe care va începe să construiască începând din luna iunie a acestui an. "Faţă de piaţa din Spania, în România există oportunităţi. Există o cerere foarte mare de apartamente şi oamenii vor cumpăra atunci când vor avea acces la finanţare. Cred că s-a ajuns la fundul sacului şi că încet-încet lucrurile se vor redresa", a mai precizat Diaz.
INVESTITORI AUTOHTONI
Pe de altă parte, investitorii autohtoni s-au orientat către zonele din afara Bucureştiului. Un astfel de cartier lansat în acest an este Green City din comuna 1 Decembrie, situată la 17 km de Bucureşti, pe DN5, ce leagă Capitala de Giurgiu. Aici se va construi un cartier de vile, o investiţie de 124 milioane de lei, circa 29 milioane de euro, finanţată integral de CEC.
Un alt complex rezidenţial lansat în acest an este al firmei Pro Confort, care va demara în vară construcţia unui nou complex imobiliar în zona Popeşti-Leordeni. Valoarea investiţiei se ridică la 160 de milioane de lei, iar 25%-30% din această sumă va fi acoperită din credite bancare. Terenul pe care se va dezvolta noul proiect imobiliar are 10 hectare şi este situat în comuna Popeşti-Leordeni, proiectul urmând a se desfăşura pe o perioadă de 3-4 ani. "Până la finalizarea proiectului, piaţa imobiliară oricum îşi va reveni. Acest lucru se va întâmpla chiar mai devreme. Atâta timp cât în România nevoia de locuinţe este mare, vom continua să investim în imobiliare", a spus Ionuţ Negoiţă, patronul Pro Confort. Grupul de firme are in prezent datorii în valoare de 38 de milioane de euro.
MATERIALE DE CONSTRUCŢII
Majoritatea investiţiilor au fost amânate până piaţa se va dezgheţa. Totuşi, grupul suedez Plannja, a decis prin subsidiara din România, să investească 4,5 milioane de euro într-o fabrică de profiluri din tablă de oţel la Răcăciuni, judeţul Bacău. "Nu suntem legaţi de piaţa proiectelor mari, pentru că ne adresăm oamenilor care îşi construiesc propriile case, costul acoperişului fiind doar 10% din totalul investiţiei într-o locuinţă. Se vor construi în continuare case individuale, în ciuda crizei financiare, cele mai afectate fiind proiectele imobiliare mari, care nu au finanţare", a declarat Misu Chiruc, directorul executiv al companiei Plannja SRL.
Şi producătorul de materiale de construcţii Teraplast Bistriţa va face, anul acesta, investiţii care depăşesc 3,5 milioane de euro, cele mai mari sume urmând să fie cheltuite pentru fabrica de ţevi PP şi fabrica de PVC.
RETAILERI DE PROFIL
Marile lanţuri de retail de matriale de construcţii şi-au redus ritmul de extindere după ce piaţa s-a contractat. Există însă şi investitori care au ales să compenseze scăderile prin extindere. Este cazul Dedeman, companie cu capital autohton care deţine 13 magazine în zona Moldovei şi care a ales ca în acest an să deschidă două magazine în Bucureşti. "În primul trimestru din 2009 am înregistrat o scădere a vânzărilor atât în valoare, cât şi în volum. O altă constatare este că au scăzut vânzările în rate. Pentru a contracare aceste tendinţe am venit în Bucureşti", a declarat Dragoş Pavăl, preşedintele Dedeman. El a adăugat că prin deschidere acestor magazine, grupul îşi propune să-şi menţină vânzările la nivelul anului trecut.
Citește pe Antena3.ro