Americanii au castigat razboiul din Irak si au ramas acolo sa faca si sa desfaca itele destinului. Coalitia a pus stapanire pe intreg Irakul si se simte ca la ea acasa.
ANCA ALDEA
In timp ce in America preturile la combustibil ating cote record, in Irak oamenii scot din buzunar numai cinci centi pentru un galon (3,34 litri) de benzina.
In Irak, omul de rand isi poate cumpara o cisterna de pana la 100 litri de benzina de calitate inferioara cu numai 1 dolar si 10 centi. O cisterna de calitate superioara de 74 de litri costa numai 2,75 dolari. In Marea Britanie, un galon de benzina costa, in urma cu doua luni, echivalentul a 5,79 dolari.
PRETURI POPULARE. Irakul are o capacitate de rafinare vizibil redusa. Motiv pentru care Guvernul american plateste numai 1,5 dolari pentru un galon de benzina cumparata din tarile vecine si distribuita ulterior pompelor de benzina din Irak. O aprovizionare de trei luni il costa pe contribuabilul american peste 500 milioane dolari, fara a mai fi incluse aici cheltuielile aferente necesitatilor militare ale trupelor din Irak.
Intre timp, americanii au tot dreptul sa fie suparati. Guvernul american a platit intre 1,59 si 1,70 dolari pentru un galon de benzina cumparata din Irak. Preturile combustibililor au crescut in momentul in care importurile au fost contractate de colosul american Halliburton.
EXPORTURI INSUFICIENTE
"In momentul in care va fi sistat ajutorul, strainii si americanii vor iesi din Irak, petrecerea va lua sfarsit", apreciaza un analist pe probleme irakiene din Washington. Combustibilul vandut la statiile de benzina la preturi de nimic este folosit, contra acelorasi bani, pentru alimentarea cu energie a oraselor. La Bagdad, nimeni nu-si musca buzele insemn de parere de rau. Volumul exporturilor actuale ale Irakului nu depaseste doua milioane de barili de petrol pe zi. Dar ele nu sunt suficiente pentru a dicta tendinta pretului pe piata. Analistii apreciaza ca este nevoie de cel putin trei ani pentru ca Irakul sa revina la nivelul de export al anului 1991.