x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ironia sortii - Benzina ieftina ca braga in Irak

Ironia sortii - Benzina ieftina ca braga in Irak

24 Iul 2004   •   00:00

Americanii au castigat razboiul din Irak si au ramas acolo sa faca si sa desfaca itele destinului. Coalitia a pus stapanire pe intreg Irakul si se simte ca la ea acasa.

ANCA ALDEA

In timp ce in America preturile la combustibil ating cote record, in Irak oamenii scot din buzunar numai cinci centi pentru un galon (3,34 litri) de benzina.

FOSTA CAMPIOANA. Inainte ca Bush sa lanseze ofensiva, analistii preziceau ca invadarea Irakului si inlaturarea de la putere a lui Saddam vor contribui la bunastarea Americii, prin exporturile de petrol din Irak, tara aflata pe locul al doilea la cele mai mari rezerve din lume. La acea data, studiile optimiste ale expertilor relevau ca soferii de pe soselele americane nu vor mai trebui sa scoata bani buni pentru combustibil, iar suferinda economie a Statelor Unite, tara dependenta de petrol, ar fi urmat sa-si revina din declin. La mai mult de un an de la invadarea Irakului, a aparut un pret pe galonul de benzina cu 25% mai mare decat cel de anul trecut. Acum, in SUA, benzina se vinde cu 2,05 dolari. Inainte de razboiul cu Saddam, americanul scotea din buzunar aproape 1,5 dolari.

In Irak, omul de rand isi poate cumpara o cisterna de pana la 100 litri de benzina de calitate inferioara cu numai 1 dolar si 10 centi. O cisterna de calitate superioara de 74 de litri costa numai 2,75 dolari. In Marea Britanie, un galon de benzina costa, in urma cu doua luni, echivalentul a 5,79 dolari.

PRETURI POPULARE. Irakul are o capacitate de rafinare vizibil redusa. Motiv pentru care Guvernul american plateste numai 1,5 dolari pentru un galon de benzina cumparata din tarile vecine si distribuita ulterior pompelor de benzina din Irak. O aprovizionare de trei luni il costa pe contribuabilul american peste 500 milioane dolari, fara a mai fi incluse aici cheltuielile aferente necesitatilor militare ale trupelor din Irak.

"Multumim americanilor", a invatat sa spuna, intr-o engleza stalcita, un sofer de taxi de la Bagdad. Profitand de pretul redus la combustibil, irakienii s-au amorezat subit de practica vanzarii-cumpararii masinilor la mana a doua, importate din Asia si Europa, la preturi derizorii. De exemplu, un BMW vechi de zece ani si bine ingrijit costa, la un astfel de targ din Bagdad, 5.000 dolari. Pentru ca benzina este foarte ieftina, oricine are masina poate deveni, fara prea mare bataie de cap, sofer de taxi. Iar pentru o cursa pe strazile Bagdadului clientul nu scoate din buzunar mai mult de 17 centi (250 dinari).

Intre timp, americanii au tot dreptul sa fie suparati. Guvernul american a platit intre 1,59 si 1,70 dolari pentru un galon de benzina cumparata din Irak. Preturile combustibililor au crescut in momentul in care importurile au fost contractate de colosul american Halliburton.

EXPORTURI INSUFICIENTE

"In momentul in care va fi sistat ajutorul, strainii si americanii vor iesi din Irak, petrecerea va lua sfarsit", apreciaza un analist pe probleme irakiene din Washington. Combustibilul vandut la statiile de benzina la preturi de nimic este folosit, contra acelorasi bani, pentru alimentarea cu energie a oraselor. La Bagdad, nimeni nu-si musca buzele in

semn de parere de rau. Volumul exporturilor actuale ale Irakului nu depaseste doua milioane de barili de petrol pe zi. Dar ele nu sunt suficiente pentru a dicta tendinta pretului pe piata. Analistii apreciaza ca este nevoie de cel putin trei ani pentru ca Irakul sa revina la nivelul de export al anului 1991.
×
Subiecte în articol: economic irak dolari benzina