x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Istoria sabotajului, povestită de CFR-iști

Istoria sabotajului, povestită de CFR-iști

de Diana Scarlat    |    25 Ian 2021   •   08:17
Istoria sabotajului, povestită de CFR-iști

Mai multe sindicate din Confederația Meridian au organizat acțiuni de protest chiar de Ziua Unirii, la Palatul Victoria și la mai multe ministere. Ceferiștii acuză guvernele din ultimii 10 ani că nu au fost în stare să atragă bani europeni pentru dezvoltarea căilor ferate și pentru material rulant. Oficialii români, în frunte cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și conducerea CFR Călători, sunt acuzați de sabotaj, pentru a favoriza companiile străine care urmează să preia transportul pe calea ferată din România, după liberalizarea acestei piețe, care era programată pentru anul acesta, dar s-a amânat până în 2023.

 

Sindicaliștii spun că mai întâi a fost sabotat operatorul statului român, CFR Călători, în favoarea operatorilor privați, apoi sabotajul s-a extins, afectându-i inclusiv pe operatorii privați cu capital românesc, pentru a fi scoși toți de pe piață, în 2023. „Vă pot da un exemplu de la Târgu Mureș, unde este o secție de 120 de kilometri. Operatorul de transport feroviar privat și-a băgat toate trenurile cu 15-20 de minute înaintea trenurilor CFR Călători, deci ne iau toți călătorii. Ce urmează? Desființarea. Dacă nu mai transporți pe nimeni, se-nchide prăvălia. În privința materialului rulant, e o mare mizerie. Dacă tu nu-i oferi călătorului condiții ca afară, se va duce către operatorii care o vor face. Dar asta face ARF, neaducând material rulant”, a explicat, pentru Jurnalul, Ovidiu Oniță, vicepreședinte al Sindicatului pentru Unitatea Salariațiilor (SUS) CFR Călători.

 

De ce vor sindicaliștii trenuri noi

Sindicaliștii spun că AFR a blocat, cu ajutorul tuturor guvernelor din ultimii 10 ani, absorbția de fonduri europene pentru locomotive și vagoane noi, atât pentru CFR Călători, cât și pentru operatorii privați – care nu au putut depune proiecte – astfel încât să nu existe concurență românească în momentul liberalizării. „Materialul rulant, automotoarele ar veni și pentru CFR Călători, dar și pentru operatorii privați, ceea ce ar fi foarte bine. De ce să nu lucrăm noi, românii. Companiile din Germania și Austria care vor veni sunt firme de stat, iar ei bagă bani în material rulant ca să vină să ne ia nouă piața”, mai explică sindicalistul.

Un tronson dispare, altul este finanțat de UE

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ar fi trebuit să eficientizeze transportul feroviar, însă scandalurile s-au ținut lanț încă de la înființarea acesteia. Singurul lucru prin care s-a remarcat ARF a fost faptul că în fiecare an s-a micșorat rețeaua de cale ferată din țara noastră, prin tăierea capetelor de linie, considerate „ineficiente”. Astfel s-au lăsat foarte multe zone în izolare și situația economico-socială a acelor localități în care nu mai ajunge trenul s-a deteriorat de la un an la altul, vizibil, inclusiv prin depopulare.

S-a ajuns la această situație pentru că ARF a scos mai întâi unele sectoare de cale ferată în zona „neinteroperabilă” - adică au fost părăsite de operatorul de stat CFR Călători, pentru a se scoate la licitație, după ce ARF a arătat că pe respectivele sectoare sunt prea puțini călători și prea mici încasările, deci sunt ineficiente. Dacă operatorii privați nu au licitat sau au câștigat licitațiile, dar au refuzat să opereze până la capăt de linie, trenurile s-au retras, pas cu pas, până când harta feroviară s-a schimbat vizibil, după zece ani de tăieri din capetele de linie.

Activele CFR SA s-au scos și ele la licitație și s-au vândut pe sume derizorii, iar șinele de cale ferate au dispărut, adesea la fier vechi, deși este ilegală vânzarea acestora. Deși mulți kilometri de cale ferată dispar anual, ARF se laudă cu proiectele de creștere a numărului de kilometri, prin accesarea fondurilor europene care se vor folosi la construirea altor tronsoane, în acord cu Green Deal.

 

Dacă vor să facă restructurare, s-o facă de la direcțiile unde nimeni nu face nimic. La noi, cei care lucrăm, anul trecut eram 13.000 de angajați. Până în martie vom ajunge 11.000. Peste doi ani vor mai pleca peste 3.000 de angajați.

 

Ovidiu Oniță, vicepreședinte SUS CFR Călători

 

Doar câteva zeci de ceferiști au pichetat ieri Ministerul Transporturilor, nu peste 1.000, așa cum au anunțat unele posturi TV.

Noi vrem locomotive!

Sindicaliștii din CFR cer locomotive și vagoane noi, căi ferate reabilitate și reglementarea statutului angajatului de la Căile Ferate. Au protestat și față de înghețarea salariilor și pentru a li se face dreptate, din punct de vedere al nivelului salarizării, care-i dezavantajează și rămân din ce în ce mai puțini.

×