BUSINESS
Companiile IT&C isi revendica grosul externalizarii de servicii (outsourcing) in Romania. Estimarile volumului afacerilor realizate pe aceasta cale sunt de circa 110 milioane de dolari in 2003.
ADRIAN N. IONESCU
SECRET. Intr-un mecanism perfect al unei companii, fiecare rotita se invarte cum trebuie |
Specialistii prezenti la recenta conferinta Outsourcing III, organizata de FinMedia, nu au reusit sa estimeze volumul afacerilor intregului segment de piata (inclusiv servicii non IT), pentru ca, in coplesitoarea lor majoritate, cei prezenti erau informaticieni sau consultanti, iar ceilalti lipseau.
NON-IT. Activitatile de transport, de consultanta si audit (pe orice domeniu), de reparatii si depanare, mentenanta si asistenta tehnica sunt servicii "clasice", externalizarea lor producandu-se ca urmare a restructurarii economiei. Serviciile de management de personal (inclusiv recrutarea), alte activitati de management, de gestiune a patrimoniului imobiliar, de curatenie si de catering sunt insa produse noi. Mai mult decat o piata, outsourcingul este un fenomen sau o "megatendinta ireversibila" (Jan Marriott, Gartner Research Group), specifica economiei globale. "Piramida organizarii unei companii dupa activitatile desfasurate tinde sa se aplatizeze prin externalizare", spune Liviu Dimitriu, director de proiect la Datek Telecom. De altfel, decizia privind activitatile potrivite pentru externalizare este o problema de management, si prin urmare, si una de definire a pietei.
TRANSFER. Outsourcingul consta, de fapt, in externalizarea unor costuri proprii pe o piata a serviciului respectiv, unde acestea scad, gratie concurentei. "Este o problema de competitivitate, iar principalul vector al competitivitatii este creativitatea, tradusa print-o valoare adaugata mai mare", explica Dimitriu. Asa se face ca adancirea specializarii unor servicii clasice da nastere unor afaceri prin externalizare. A "produs" companii nu numai externalizarea activitatii de curatenie, dar si cea a contabilitatii. Se adauga managementul de personal, de relatii publice, transporturile speciale, serviciile nemedicale ale institutiilor medicale si multe altele. Secretul este crearea, de fiecare data, a unei oferte fin adaptate clientului.
Totusi, nu atat apetenta pentru reducerea costurilor, cat cresterea economica a determinat expansiunea externalizarii, remarca Mircea Vuici, consilier la Institutul pentru Tehnica de Calcul. "Externalizarea serviciilor non-IT (contabilitate, managementul resurselor umane, transporturi etc.) permite unei companii sa se concentreze asupra domeniului principal de activitate. Specializarile devin tot mai inguste, iar externalizarea aduce costuri mai mici si servicii mai bune", spune Sorin Ganescu, director general al companiei Resurse Umane si Servicii Conexe (RUSC).
Citește pe Antena3.ro
AVANTAJE
"Specializarile devin tot mai inguste, iar externalizarea aduce costuri mai mici si servicii mai bune" - Sorin Ganescu, director general Resurse Umane si Servicii Conexe (RUSC)
DEFINITIE
|
Externalizarea (outsourcing) este inteleasa ca achizitie a unor servicii pe care beneficiarul ar putea sa si le asigure si singur din resurse proprii. "Fa ce stii sa faci mai bine si lasa pe altii sa faca la fel" este una din zicalele cunoscatorilor in domeniu.
|
DILEME
|
Astfel de servicii complexe impun accesul furnizorului la datele confidentiale ale beneficiarului, ceea ce este o problema chiar si pe pietele avansate. Increderea in securitatea fluxurilor de informatii nu se castiga usor, in ciuda beneficiilor constand in sporul de eficienta. Apoi, descurajeaza temerea ca furnizorul de servicii externalizate va acorda prioritate si va raspunde mai prompt si mai bine clientilor mari in defavoarea celor mai mici. Fara o evaluare precisa, potentialul client nu va externaliza, in ciuda ispitei reducerii costurilor si a accesului la o experienta de specialitate mai mare. Iar dilemele de acest tip nu sunt proprii doar Romaniei, ci varstei relativ fragede a fenomenului, care s-a consolidat de abia in ultimii 10 ani.
|