x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Livrarea avionului Spartan, amânată

Livrarea avionului Spartan, amânată

de Dan Constantin    |    29 Apr 2009   •   00:00
Livrarea avionului Spartan, amânată
Sursa foto: Marin Raica/Jurnalul Naţional

Programul de înzestrare a Forţelor Aeriene Române cu avioane de transport scurt/mediu curier se află iar în impas. Sosirea primului aparat Spartan CJ-27 este amânată lună de lună, firma Alenia Aeronautica nereuşind să livreze avionul.



Povestea Spartanului seamănă tot mai mult cu basmul cu cocoşul roşu. Adică este o continuă promisiune neonorată. Acum, noul termen ar fi luna iulie 2009. Se acumulează astfel o întârziere de un an şi jumătate faţă de cerinţele Ministerului Apărării. Dar nici aşa nu există vreo siguranţă că avionul Spartan va fi livrat în condiţiile tehnice impuse de caietul de sarcini al licitaţiei cu cântec prin care Alenia şi-a adjudecat contractul.

Ministerul român al Apărării, după cum recunoştea proaspătul şef al Statului Major al Forţelor Aeriene, general maior dr Ion-Aurel Stanciu, a făcut "demersuri de acoperire a restanţelor de plată aferente execuţiei bugetare". Banii s-au dat italienilor cu întârziere, iar aceştia nu au obţinut certificatul de export al avionului, ceea ce a creat în cascadă o întârziere în şcolarizarea echipajelor româneşti.

Deci, dacă vine avionul, ar trebui să-l piloteze italienii. Şi tot aşa, din una în alta, ne dăm cu stângul în dreptul. Spartanul a ajuns ca Luceafărul, azi îl vedem, şi nu e.

ISTORIE FURTUNOASĂ
Dorinţa de a impune cu orice preţ acest avion în competiţia cu firma spaniolă a provocat multe convulsii în Ministerul Apărării. Cert este că în momentul de faţă toţi cei care au avut de-a face cu promovarea acestei achiziţii şi-au pierdut funcţiile sau au fost trecuţi în rezervă.

Este şi aceasta o explicaţie a întârzierii livrării Spartanului, deoarece acum cei de la Alenia Aeronautica au în faţă o echipă nouă care va cere îndeplinirea "la milimetru" a parametrilor avionului şi a echipamentelor? Se ştie că italienii s-au angajat să livreze Spartan C-27J cu echipamente de protecţie superperformante care au fost considerate, încă din perioada judecării contestaţiei licitaţiei, o găselniţă pentru eliminarea celuilalt competitor.

Examenul în faţa comisiei de recepţie va fi decisiv pentru continuarea programului. Asta dacă totuşi avionul va fi cândva livrat. Surse militare bine informate consideră că un eşec al Spartanului la recepţie poate duce şi la decizia de denunţare a contractului şi, evident, de reluare a procedurilor de licitaţie.

Acest punct de vedere este susţinut şi de problemele pe care le are Bulgaria cu programul de dotare a flotei aeriene cu acelaşi Spartan. Aparatul livrat vecinilor a avut o aterizare dificilă într-un zbor de exerciţiu şi a suferit avarii grave. De atunci - de aproape un an - Spartanul accidentat nu a mai ieşit "în public", iar despre livrarea celui de-al doilea aparat nu mai vorbeşte nimeni la Sofia.

Nici la Bucureşti, în afară de întrebările din presă, oficialii nu dau informaţii despre programul avionului scurt-mediu curier. Italienii erau, în perioada de bucurie a câştigării procesului, mult mai vocali. În septembrie 2007, Paolo Pozzessere, director de vânzări la Alenia Aeronautica, declara cu emfază: "Dacă partenerii noştri vor cere acest lucru, vom putea livra un avion până la finele acestui an sau începutul anului 2008".

Şi partenerii au cerut explicit prin vocea autorizată a ministrului Apărării: "Voi cere firmei italiene să pună la dispoziţia Armatei române încă din acest an cel puţin unul-două avioane Spartan", răspundea Theodor Meleşcanu la afirmaţia lui Pozzessere, în octombrie 2007.

PROMISIUNI NEONORATE
A trecut 2007, s-a dus şi 2008, se scurge şi 2009, dar Spartanul nu poate să iasă din ceaţa promisiunilor. Dacă o ateriza, "uite-aşa o barbă avea", zice basmul. Până la finalul poveştii de adormit militarii şi de scos bani grămadă din bugetul public, câte "macaroane" ne vor fi servite?

Poate răspunde Sebastian Vlădescu, fostul ministru de Finanţe, acum sub contract cu Alenia. Sau generalul Sandu Ion-Eftimie, proaspăt scos la pensie de pe funcţia de locţiitor al Departamentului Armamente, care ştie totul despre "aterizarea" avionului Spartan în contractul cu MApN.
Până atunci, numai de bine!

×
Subiecte în articol: economic spartan