Masini "ultimul racnet", ultraluxoase sau accesibile si multe fete frumoase - aceasta este oferta Salonului International de Automobile Bucuresti 2005.
Citește pe Antena3.ro
INFO
|
|
BOXE DE 250.000 DE EURO
| ||
|
LOGAN, CEA MAI IEFTINA OFERTA DIN CLASA SA
| ||
|
MINISTRII, IUBITORI DE MASINI
| ||
|
Giugiaro, creatorul de vise
|
ATASAMENT. Fabrizio Giugiaro spune ca Matiz ramane una din masinile sale de suflet |
Jurnalul National: Lucrati acum la o noua masina de vis?
Fabrizio Giugiaro: Practic, la Tokyo, in zece zile vom prezenta o masina speciala. Este un eveniment, pentru ca celebreaza cei 50 de ani de activitate ai tatalui meu in domeniul designului auto. Si se mai pregateste inca o masina pentru Salonul de la Geneva, care va fi in martie anul viitor. Sunt masini unde se face un exercitiu foarte liber de design interior si exterior. Adica nu sunt comandate de cineva in mod special, este dovada noastra, a ceea ce putem face in deplina libertate. Dar meseria noastra, de fapt, este de a indeplini cerintele caselor costructoare, cum este Fiat Punto, de exemplu.
Care este casa constructoare cu care ati lucrat cel mai mult, cel mai bine?
De pilda, cu casele din China nu avem un raport foarte bun, dar Fiatul, care este aproape de noi, pare simplu, dar este destul de greu de lucrat cu ei in practica, din cauza ca si-au schimbat managementul de multe ori. Tatal meu de fapt a invatat sa lucreze la Fiat, in urma cu 50 de ani. Eu personal lucrez foarte bine cu marcile japoneze, mult mai atente si deschise la inovatiile stilistice. In timp ce marcile europene accentueaza mai mult latura de traditie, e putin diferit. Designul din interiorul companiei noastre reprezinta numai 10% din ceea ce facem noi, dar are ca prim client BMW. Dar nu suntem implicati cu ei neaparat in design, cat in dezvoltarea noilor modele, in partea de inginerie. Sediul nostru, care este la Torino, gazduieste o platforma a BMW, care practic lucreaza acolo. Astazi, aproape la fel de important este si grupul Peugeot - Citroen, apoi un grup de case constructoare chinezesti. Nu mai lucram atat de mult cu Fiat.
Aveti o masina de suflet? Care este aceasta?
Chiar venind in Romania si vazand Matizul, pentru mine este o mare satisfactie, pentru ca este printre primele masini pe care am facut-o si deja au trecut 13 ani de cand am creat-o. S-a nascut mai mult ca o gluma, era showcar antrenant. Si sa o vad apreciata in toate statele lumii imi da o foarte mare satisfactie, mai mult decat piesele extravagante. Iar acum, noul Fiat Punto. Dar toate sunt ca si cum ar fi fiii si fiicele noastre. Cel putin teoretic, pentru mine, a face un Matiz sau un Maserati este acelasi lucru.
Care este cel mai nou, cel mai interesant lucru pe care l-ati realizat in designul interior auto?
Cu siguranta este Fiat Croma, pentru ca la acest proiect am fost responsabil din toate punctele de vedere, stilul, conceptul de inginerie, atat cat priveste exteriorul, dar si interiorul. Iar Croma pleaca de fapt de la interior, de la ergonomia interiorului. Din acest spatiu interior s-au nascut si spatiile exterioare. Eu am invatat de la tatal meu ca, daca trebuie sa fac un proiect de la zero, inainte sa desenez partea interioara a masinii si sa fixez pozitia de conducere. Si dupa ce fixez aceste repere pot sa fac proiectul masinii. La Croma, din punctul asta de vedere, atat pilotul, dar si pasagerii din spate au contat foarte mult. Este unul dintre modelele care mi-au dat cele mai mari satisfactii.
Ati facut si masini unicat pentru cineva anume?
Aceste concepte showcaruri sunt singurele masini unice. Sunt doua probleme: costurile ridicate pentru a realiza o masina unicat, iar omologarea unei astfel de masini este foarte greu de obsinut. Acest lucru s-a oprit in anii â60. Am realizat numai o replica a unui prototip, pentru un prieten, Helmut Newton, pentru a o fotografia.
Ce inseamna traditia italiana?
Am cam pierdut asta. Este vorba de bun-gust, simplitate, fara forme extravagante, asta era expresia Italiei inainte. Dar Italia nu mai este in masura sa exprime asa ceva. Noi rezistam, avem o viziune deschisa cand lucram, dar daca cineva vrea sa faca educatie in design se poate duce in Germania.
Cea mai ieftina, cea mai scumpa masina realizata?
Cea mai ieftina poate Matizul, iar cea mai scumpa, probabil Lamborghini Gallardo, in jur de 150.000 de euro. Dar pe mine nu ma intereseaza pretul.
CV
|
Fabrizio Giugiaro
Nascut la Torino in martie 1965, Fabrizio Giugiaro a mostenit vocatia artistica a familiei Giugiaro ca un har care i-a fost harazit. A urmat studiile de arhitectura la Universitatea Politehnica din Torino dupa ce a studiat arta la Liceul de Arta. Din 1990 lucreaza la Italdesign impreuna cu tatal sau, Giorgetto Giugiaro, dar inainte de aceasta a castigat experienta lucrand la proiectul Machimoto in 1986 si la proiectul Aztec in 1988. Fabrizio Giugiaro este casatorit cu Jessica Montori si are o fata, Paolina, nascuta in 2003. De asemenea, in afara de designul auto, Fabrizio are mai multe pasiuni. Detine brevet pentru a pilota elicopterul, realizeaza scufundari si mai are brevet pentru a practica yachtingul si parasutismul.
Casa de design Italdesign-Giugiaro Group a fost declarata "Designerul Secolului al XX-lea" intr-o competitie organizata de industria auto mondiala in anul 2000, ce a premiat si ierarhizat cele mai importante realizari ale secolului in acest domeniu. Numele Giugiaro a fost asezat alaturi de Henri Ford, Ford T, Rudolf Diesel sau Robert Bosch. Practic, acest titlu echivaleaza cu recunoasterea oficiala de cel mai mare designer al lumii in acest secol, dat fiind ca alte domenii ale designului industrial sau arhitecturii nu au o astfel de clasificare.
|
MATIZ
|
Designul masinii Daewoo Matiz a fost realizat de Fabrizio Giugiaro. Este vorba despre o varianta facuta dupa modelul din 1992 "Lucciola", prezentat de Giugiaro. Presedintele Daewoo, Kim Woo Choong, este cel care a ales Lucciola ca model pentru o noua masina mini, dupa ce a remarcat-o la Salonul de la Geneva din 1993. Prototipul era o masina cu numai 3 usi, dar Daewoo a solicitat o varianta cu 4 usi pentru 4 sau chiar 5 persoane. Aceasta a reprezentat una dintre primele creatii ale lui Fabrizio Giugiaro pentru o masina de serie. Chiar daca Lucciola si Matizul au multe in comun, sunt totusi si diferente. Matizul este mai lung, de exemplu.
|