x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Lux si cai-putere la SIAB 2005

Lux si cai-putere la SIAB 2005

de Vali Blanaru    |    Florina Zainescu    |    07 Oct 2005   •   00:00
Lux si cai-putere la SIAB 2005

Masini "ultimul racnet", ultraluxoase sau accesibile si multe fete frumoase - aceasta este oferta Salonului International de Automobile Bucuresti 2005.

Lux, multi cai-putere, masini "ultimul racnet", dar si de epoca si multe fete frumoase - aceasta este oferta Salonului International de Automobile Bucuresti 2005.

Salonul International de Automobile Bucuresti (SIAB) si-a deschis astazi portile pentru marele public. Pe hangarele de la Romaero Baneasa "au pus stapanire" aproape 200 de expozanti, iar oferta este bogata: 80 de modele auto si premiere in special pe segmentul masinilor de lux, motociclete, masini utilitare, dar si de epoca, sisteme audio de ultima generatie, cele mai noi accesorii si piese de schimb.

CA LA PARIS. SIAB 2005 este organizat de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in parteneriat cu firma franceza Auto Moto Cycle Promotions, care se ocupa si de organizarea salonului auto de la Paris. Fata de editia din 2003, SIAB ofera o suprafata expozitionala cu 25% mai mare, aici fiind prezenti cu 40% mai multi expozanti. Si numarul firmelor straine care expun a crescut de trei ori fata de editia din 2003. Daca atunci au trecut pragul SIAB-ului 100.000 de vizitatori, anul acesta organizatorii spera ca 250.000 de persoane sa participe.

DE LUX. Cele mai fotografiate si admirate masini sunt modelele de varf. Porsche a adus modelul Carrera GT. Cei 612 cai-putere ai masinii valoreaza 397.000 de euro cip. "Pana acum nu am vandut nici o astfel de masina in Romania. La SIAB ne asteptam sa vindem cel mult una", spune unul din reperzentantii de vanzari ai firmei.

Mai optimisti, cei de la Bavaria Automobile privesc la cei care se fotografiaza alaturi de limuzina Rolls Royce din care au vandut deja doua exemplare.

Lamborghini este prezenta cu modelul Murcielagi Roadster, al carui pret CIP incepe de la 308.000 de euro. Bentley a venit cu modelul Continental Flying Spur, care se vinde la un pret CIP de 208.000 de euro. La standul Maseraty puteti admira un superb Spyder Aniversery - unitatea 25 dintr-o serie de 90 de masinute. Costa "doar" 130.000 de euro.

NOU-VENITI. Dezvoltarea puternica a pietei romanesti i-a atras si pe cei de la Aston Martin. Modelul de top este Vanquish S, al carui pret CIP incepe de la 224.867 de euro. "Este cea mai rapida masina. A fost condusa in ultimul film James Bond si ajunge la 330 de kilometri pe ora", spune Heinrich Karner, directorul Aston Martin Salzburg, venit in Romania special pentru SIAB. Dupa ce a vazut la SIAB, el se asteapta sa vanda doua-trei masini numai la aceasta expozitie.

NOUTATI. Citroen expune, pentru prima oara in Romania, gama sa completa de berline "C", de la modelul C1 si pana la C6. Premiere are si importatorul general al marcii Peugeot, Trust Motors: modelul 407 Coupe, varianta restilizata a autoturismului 307 si modelul de clasa mini 1007, care dispune de doua usi culisante. Toyota a adus doua dintre premierele prezentate la saloanele auto de la Geneva si Frankfurt modelul Aygo si noul pick-up Hilux.

MOTOARE. La SIAB ai ocazia sa-ti implinesti si visul de a urca in saua unor motociclete de mare clasa. BMW a venit cu noul roadster K 1200 R, inainte de a-l prezenta la saloane de profil ca Mondial de Deux Roues de la Paris sau EICMA Milano, iar cei de la Honda au adus o piesa rara pe continentul european - Rune, un cruiser destinat numai pietei americane, propulsat de un gigantic motor de sase cilindri. Si Yamaha are noutati, inclusiv replica de strada a motorului R46 a lui Valentino Rossi.

INFO
  • Locatia: Romaero Baneasa
  • Perioada de desfasurare: 7-16 octombrie 2005
  • Program: zilnic intre orele 10:00 si 20:00
  • Biletele: costa 10 lei noi si sunt disponibile la toate punctele de vanzare RATB si la casele special amenajate la Romaero. Copiii sub 10 ani au acces gratuit
  • Tichetele de parcare: costa 10 lei noi si sunt valabile toata ziua
  • Transport: o linie speciala RATB, cu autobuze la fiecare 15-20 de minute pe ruta Piata Romana - Piata Presei Libere - Romaero Baneasa. Transportul este gratuit daca aveti bilete de intrare la SIAB.
  • BOXE DE 250.000 DE EURO
    Masinile puternice se asorteaza cu boxe puternice. Cea mai socanta oferta de la SIAB este adusa de o societate bucuresteana care importa marca VIETA. Sistemul audio profesional (foto) montat pe un van costa de zece ori mai mult decat masina care il gazduieste. "Sistemul a fost montat de-a lungul mai multor ani si, incluzand manopera, costa 250.000 de euro. Puterea dezvoltata este de 4.000 de wati", spune Daniel Chirculescu, directorul firmei. La standul Sony iti atrage atentia un Audi A8 modificat special de firma franceza Parotech si dotat cu un super sistem audio-video. "Nu e de vanzare, e o masina concept facuta pentru Sony", ne-a atras atentia "taticul" masinii, reprezentantul Parotech. Numai sistemul audio instalat pe masina costa cam 30.000 de euro: boxe pe usi, ecrane in tetiere, un porbagaj pavoazat cu ecrane, boxe si in care troneaza un laptop. Dar punctele forte le reprezinta DVD player-ul si CD Tunner-ul cu control de navigatie CDX-NC 9950, o solutie revolutionara care, pe langa afisajul grafic cu sageti, prezinta si imagini 3D. Iti arata rutele cele mai scurte intre doua puncte, unde te afli in trafic, ce hoteluri, restaurante sau benzinarii sunt in drumul tau. Numai ca nu-ti face rezervare la hotel.

    LOGAN, CEA MAI IEFTINA OFERTA DIN CLASA SA
    De departe cea mai ieftina masina prezenta la SIAB ramane Dacia Logan (foto). Modelul Ambiance se vinde la un pret final de 6.230 de euro. Nici Logan Diesel nu este cu mult mai scump, pretul la varianta standard fiind de 7.270 de euro.

    La concurenta cu masinile romanesti sunt produsele celor de la Chevrolet. Spark, urmasul Matizului, are un pret CIP de 5.176 de euro. Pretul Kalos porneste de la 6.005 euro, iar Lacetti se comercializeaza la un pret CIP incepand de la 8.168 de euro. Deoarece aceste masini sunt importate din Asia, la preturile CIP se adauga taxe vamale de 30%. Tot producatorii asiatici au venit cu produse atractive ca pret. Kia are modelul Picanto, care se vinde cu un pret CIP de 7.622 de euro. Modelul Jazz de la Honda are un pret incepand de la 12.000 de euro. De dimensiuni mai mari, Nisan Almera se vinde la SIAB incepand de la 12.139 de euro.

    Dealerii spun ca pretul final al automobilelor poate fi foarte apropiat de cel CIP. Chiar daca taxele vamale sunt mari, achizitionarea masinilor in leasing permite aplicarea taxei numai la valoarea reziduala de 20%.

    MINISTRII, IUBITORI DE MASINI
    Deschiderea oficiala a SIAB 2005 a avut loc ieri, in ziua presei. Alaturi de Brent Valmar, presedintele Apia, si Thierry Hesse, presedintele AMC Promotions, la eveniment a participat si primul-ministru Calin Popescu Tariceanu (foto), un pasionat de autovehicule si motociclete. Si, cum este un cunoscator in materie, premierul considera ca piata auto romaneasca este la momentul actual una foarte dinamica si atragatoare pentru marile intreprinderi auto, deoarece parcul de masini din Romania este inca unul subdezvoltat, iar romanii vor sa isi rezolve aceasta necesitate. Si acest lucru este demonstrat de prezenta la SIAB a celor mai importante nume de pe piata auto, a adaugat el. Tariceanu a facut si turul de onoare al expozitiei, tragand cu ochiul la masinile expuse. Modelele de lux si cele de teren au parut sa-i atraga cel mai mult atentia. Premierul si-a retinut totusi tentatia de a se urca la volanul acestora pentru a nu da nastere la interpretari. "Imi plac toate masinile in mod egal, iar cat timp sunt prim-ministru nu am de ce sa imi aleg una, pentru ca exista o masina de functie. In plus, am acasa suficiente", a marturisit el. Si ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a vizitat ieri SIAB. Probabil si ca sa vada pentru ce masini va pune impozit mai mare din 2006.

    Giugiaro, creatorul de vise

  • de Eugenia Mihalcea
  • ATASAMENT. Fabrizio Giugiaro spune ca Matiz ramane una din masinile sale de suflet

    Jurnalul National: Lucrati acum la o noua masina de vis?
    Fabrizio Giugiaro: Practic, la Tokyo, in zece zile vom prezenta o masina speciala. Este un eveniment, pentru ca celebreaza cei 50 de ani de activitate ai tatalui meu in domeniul designului auto. Si se mai pregateste inca o masina pentru Salonul de la Geneva, care va fi in martie anul viitor. Sunt masini unde se face un exercitiu foarte liber de design interior si exterior. Adica nu sunt comandate de cineva in mod special, este dovada noastra, a ceea ce putem face in deplina libertate. Dar meseria noastra, de fapt, este de a indeplini cerintele caselor costructoare, cum este Fiat Punto, de exemplu.

    Care este casa constructoare cu care ati lucrat cel mai mult, cel mai bine?
    De pilda, cu casele din China nu avem un raport foarte bun, dar Fiatul, care este aproape de noi, pare simplu, dar este destul de greu de lucrat cu ei in practica, din cauza ca si-au schimbat managementul de multe ori. Tatal meu de fapt a invatat sa lucreze la Fiat, in urma cu 50 de ani. Eu personal lucrez foarte bine cu marcile japoneze, mult mai atente si deschise la inovatiile stilistice. In timp ce marcile europene accentueaza mai mult latura de traditie, e putin diferit. Designul din interiorul companiei noastre reprezinta numai 10% din ceea ce facem noi, dar are ca prim client BMW. Dar nu suntem implicati cu ei neaparat in design, cat in dezvoltarea noilor modele, in partea de inginerie. Sediul nostru, care este la Torino, gazduieste o platforma a BMW, care practic lucreaza acolo. Astazi, aproape la fel de important este si grupul Peugeot - Citroen, apoi un grup de case constructoare chinezesti. Nu mai lucram atat de mult cu Fiat.

    Aveti o masina de suflet? Care este aceasta?
    Chiar venind in Romania si vazand Matizul, pentru mine este o mare satisfactie, pentru ca este printre primele masini pe care am facut-o si deja au trecut 13 ani de cand am creat-o. S-a nascut mai mult ca o gluma, era showcar antrenant. Si sa o vad apreciata in toate statele lumii imi da o foarte mare satisfactie, mai mult decat piesele extravagante. Iar acum, noul Fiat Punto. Dar toate sunt ca si cum ar fi fiii si fiicele noastre. Cel putin teoretic, pentru mine, a face un Matiz sau un Maserati este acelasi lucru.

    Care este cel mai nou, cel mai interesant lucru pe care l-ati realizat in designul interior auto?
    Cu siguranta este Fiat Croma, pentru ca la acest proiect am fost responsabil din toate punctele de vedere, stilul, conceptul de inginerie, atat cat priveste exteriorul, dar si interiorul. Iar Croma pleaca de fapt de la interior, de la ergonomia interiorului. Din acest spatiu interior s-au nascut si spatiile exterioare. Eu am invatat de la tatal meu ca, daca trebuie sa fac un proiect de la zero, inainte sa desenez partea interioara a masinii si sa fixez pozitia de conducere. Si dupa ce fixez aceste repere pot sa fac proiectul masinii. La Croma, din punctul asta de vedere, atat pilotul, dar si pasagerii din spate au contat foarte mult. Este unul dintre modelele care mi-au dat cele mai mari satisfactii.

    Ati facut si masini unicat pentru cineva anume?
    Aceste concepte showcaruri sunt singurele masini unice. Sunt doua probleme: costurile ridicate pentru a realiza o masina unicat, iar omologarea unei astfel de masini este foarte greu de obsinut. Acest lucru s-a oprit in anii ’60. Am realizat numai o replica a unui prototip, pentru un prieten, Helmut Newton, pentru a o fotografia.

    Ce inseamna traditia italiana?
    Am cam pierdut asta. Este vorba de bun-gust, simplitate, fara forme extravagante, asta era expresia Italiei inainte. Dar Italia nu mai este in masura sa exprime asa ceva. Noi rezistam, avem o viziune deschisa cand lucram, dar daca cineva vrea sa faca educatie in design se poate duce in Germania.

    Cea mai ieftina, cea mai scumpa masina realizata?
    Cea mai ieftina poate Matizul, iar cea mai scumpa, probabil Lamborghini Gallardo, in jur de 150.000 de euro. Dar pe mine nu ma intereseaza pretul.

    CV
    Fabrizio Giugiaro

    Nascut la Torino in martie 1965, Fabrizio Giugiaro a mostenit vocatia artistica a familiei Giugiaro ca un har care i-a fost harazit. A urmat studiile de arhitectura la Universitatea Politehnica din Torino dupa ce a studiat arta la Liceul de Arta. Din 1990 lucreaza la Italdesign impreuna cu tatal sau, Giorgetto Giugiaro, dar inainte de aceasta a castigat experienta lucrand la proiectul Machimoto in 1986 si la proiectul Aztec in 1988. Fabrizio Giugiaro este casatorit cu Jessica Montori si are o fata, Paolina, nascuta in 2003. De asemenea, in afara de designul auto, Fabrizio are mai multe pasiuni. Detine brevet pentru a pilota elicopterul, realizeaza scufundari si mai are brevet pentru a practica yachtingul si parasutismul.

    Casa de design Italdesign-Giugiaro Group a fost declarata "Designerul Secolului al XX-lea" intr-o competitie organizata de industria auto mondiala in anul 2000, ce a premiat si ierarhizat cele mai importante realizari ale secolului in acest domeniu. Numele Giugiaro a fost asezat alaturi de Henri Ford, Ford T, Rudolf Diesel sau Robert Bosch. Practic, acest titlu echivaleaza cu recunoasterea oficiala de cel mai mare designer al lumii in acest secol, dat fiind ca alte domenii ale designului industrial sau arhitecturii nu au o astfel de clasificare.

    MATIZ
    Designul masinii Daewoo Matiz a fost realizat de Fabrizio Giugiaro. Este vorba despre o varianta facuta dupa modelul din 1992 "Lucciola", prezentat de Giugiaro. Presedintele Daewoo, Kim Woo Choong, este cel care a ales Lucciola ca model pentru o noua masina mini, dupa ce a remarcat-o la Salonul de la Geneva din 1993. Prototipul era o masina cu numai 3 usi, dar Daewoo a solicitat o varianta cu 4 usi pentru 4 sau chiar 5 persoane. Aceasta a reprezentat una dintre primele creatii ale lui Fabrizio Giugiaro pentru o masina de serie. Chiar daca Lucciola si Matizul au multe in comun, sunt totusi si diferente. Matizul este mai lung, de exemplu.
    ×