Retailul modern va reprezenta 54% din comerţul cu produse de largă folosinţă din România în 2015, faţă de 45% în prezent. Acesta este reprezentat de hipermarketuri, magazine de tip discount, cash&carry şi supermarketuri, dar şi magazine de proximitate.
Cea mai importantă formă de comerţ este reprezentată în continuare de magazinele tradiţionale, deşi până în 2015 GfK estimează o reducere a cotei de piaţă a acestor tipuri de unităţi de la 41% la 40%. Concomitent, compania prognozează o majorare a cotei de piaţă a hipermarketurilor de la 21% în prezent la 26% şi a magazinelor de tip discount de la 10% la 16% până în 2015.
În schimb, supermarketurile vor scădea la 11% în 2015 faţă de 12% în 2010, iar magazinele cash-carry îşi vor reduce ponderea la 1%, de la 2% în prezent.
“Hipermarketurile şi magazinele de tip discount îşi vor păstra ritmul de creştere şi în anii următori. De asemenea, magazinele de proximitate şi cele tradiţionale vor rămâne formele principale de comerţ şi în 2015”, a declarat Diana Toma, şeful diviziei de urmărire a comportamentului consumatorilor la GfK România.
De la mâncare se taie ultima oară
Pe fondul crizei, produsele de bază au fost cele mai puţin afectate de reducerea cheltuielilor, mai arată compania. Astfel, în 2010 cheltuielile cu produsele alimentare esenţiale au fost reduse cu 3,2%, în timp ce pentru produsele alimentare neesenţiale au fost alocaţi cu 5,2% mai puţini bani faţă de 2009. Totodată, cele mai mari reduceri de cheltuieli au fost înregistrate în cazul produselor nealimentare neesenţiale, respectiv o scădere de 9,2%.
Ieftin şi bun?
De asemenea, mărcile private au câştigat din cota de piaţă, în detrimentul brandurilor renumite, ajungând la o cotă de piaţă de aproape 7% din totalul bunurilor de consum, în luna septembrie, de la 4,2%, la începutul acestui an. În Europa, media este de 15%.