x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mareshalii aerului pe banii statului

0
Autor: Veronica Micu 13 Apr 2005 - 00:00


In ultimii ani, trei dintre cele mai profitabile agentii de turism din Romania au prejudiciat bugetul de stat cu sute de milioane de dolari. Cifrele de afaceri ale acestora au crescut exact in perioadele in care patronii acestora ocupau functii importante in stat.


  • ECONOMIC/BUSINESS
  • RAPORT. Cu Demetriade director general al Tarom, Compania Nationala de Transporturi Aeriene a inregistrat pierderi de peste 100 milioane de dolari
    Cele trei agentii de turism la care ne referim sunt Marshal Turism, Paralela 45 Turism si Happy Tour. Cifra de afaceri a societatii Marshal Turism SRL Bucuresti, controlata de fostul secretar de stat in Ministerul Culturii, Ion Antonescu, a atins, in 2002, peste 465 miliarde de lei. Nici Agentia Paralela 45, care apartine fostului secretar de stat in Ministerul Turismului, Alin Burcea, nu s-a lasat mai prejos, realizand, in 2002, o cifra de afaceri de 231 miliarde de lei. Happy Tour, patronata de fostul director Tarom, Nicolae Demetriade, a inregistrat in 2002 cea mai mare cifra de afaceri dintre toti tour-operatorii din Romania, adica aproximativ 550 miliarde de lei. Ascensiunea Agentiei Happy Tour a fost de-a dreptul fulminanta, daca tinem cont de faptul ca, in 1999, aceasta a avut o cifra de afaceri de numai 9,5 miliarde de lei.

    In 2001, an in care la Tarom s-a "instalat" in scaunul de director Nicolae Demetriade, Happy Tour a realizat cel mai mare profit dintre toate agentiile de turism din Romania. Adica putin peste 11 miliarde de lei. Locuri fruntase au ocupat si celelalte doua societati. Paralela 45 a obtinut un profit de aproape sase miliarde de lei, iar Marshal Turism s-a apropiat de cinci miliarde de lei. Pentru ultimele doua agentii de turism, aceasta situatie financiara s-a perpetuat si in urmatorii ani, poate si datorita demnitatilor detinute de cei doi patroni ai acestora.

    CU SUFLETU-N RAI SI CU BANII-N BUZUNAR. In perioada 2000-2004, Ion Antonescu, fondatorul Agentiei de turism Marshal Turism, a detinut functia de secretar de stat in Ministerul Culturii. Intre acesti ani, societatea, condusa scriptic de fiul lui, Daniel Antonescu, a contractat servicii de transport aerian si servicii turistice pentru numeroase ministere. In anul 2000, Senatul Romaniei a cumparat de la Marshal Turism bilete de avion in valoare totala de 30 milioane de lei. Marian Ioan, consilierul presedintelui Senatului, ne-a declarat: "Aceasta achizitie s-a facut prin procedura de cerere de oferte, criteriul fiind pretul cel mai scazut". In 2003, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a cumparat de la Marshal Turism bilete in valoare 35 milioane de lei. O alta institutie care a beneficiat de serviciile Marshal Turism, in perioada 2000-2004, este Ministerul Afacerilor Externe. Acest minister a achizitionat de la agentia condusa de Ion Antonescu bilete de avion a caror valoare se ridica la peste opt miliarde de lei. Si Ministerul Finantelor Publice a achizitionat bilete de avion de la Marshal Turism. In 2001, valoarea acestora a fost de aproape un miliard de lei, anul urmator contravaloarea serviciului de ticketing procurat de minister atingand suma de 860 milioane de lei.

    PARALELE INEGALE. Alin Burcea, patronul firmei de turism Paralela 45 si fost secretar de stat la Ministerul Turismului, intre anii 2000-2002 (decembrie), este un caz tipic pentru modul in care a fost si mai este inteles conflictul de interese. In perioada in care a detinut functia ministeriala, fostul demnitar a contractat, pentru ministerul unde lucra si pentru alte ministere unde a avut influenta, servicii de transport aerian si servicii turistice de la agentia sa, Paralela 45, condusa la acea vreme de sotia sa. Surse ministeriale ne-au declarat ca, in perioada in care a fost secretar de stat la Ministerul Turismului, la sfarsitul fiecarui an bugetar, repartiza fonduri nerambursabile pentru turism numai acelora care erau dispusi sa-i intoarca 10% din suma primita in cash. Interesant este raspunsul Ministerului de Turism la solicitarea noastra privind contractele incheiate intre institutie si Agentia de turism Paralela 45, in perioada 2000-2003. Conform acestuia, actuala conducere a ministerului nu detine date in acest sens.

    BILETE PENTRU ALESI. Printre institutiile beneficiare de serviciile agentiei controlate de Alin Burcea a fost si Senatul Romaniei. In perioada 2000-2004, institutia condusa de Nicolae Vacaroiu a cumparat bilete de la Agentia de turism Paralela 45 a caror valoare este de 11,5 miliarde de lei. Si Ministerul Afacerilor Externe a cumparat de la aceasta agentie bilete de avion, "pe baza ofertelor de pret solicitate pentru fiecare ruta in parte". Intre 2000-2001, ministerul a achizitionat bilete in valoare de 7,3 milioane de lei. O alta institutie care a beneficiat de bilete de transport aerian international de la Agentia Paralela 45, in perioada 2001-2004, este Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei. Astfel, in 2001, ministerul a cumparat bilete in valoare de aproximativ un miliard de lei, iar in 2002 s-au achizitionat bilete pentru suma de 2,3 miliarde de lei. Anul urmator, valoarea acestora a fost 2,2 miliarde de lei, iar in 2004, ministerul a procurat servicii de ticketing in schimbul sumei de aproximativ 1,4 miliarde de lei.

    Din pacate, nu am putut obtine si punctul de vedere al fostului secretar de stat in Ministerul Turismului, Alin Burcea, deoarece acesta este plecat din tara pentru trei saptamani.

    HAPPY TOUR - TAROM, O AFACERE DE FAMILIE. Una dintre megaunitatile care functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului este SC Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane - Tarom SA. Ca multe alte societati administrate de stat, operatorul aerian a inregistrat in perioada 1999-2003 pierderi de ordinul sutelor de milioane de dolari. Nicolae Demetriade, director general al SC Tarom SA in perioada februarie 2001-septembrie 2002, a fost numit la conducerea operatorului aerian, dupa ce, mai intai, s-a afirmat in planul afacerilor private. In perioada 1992-1997, Demetriade a fost reprezentantul comercial al Tarom la Dubai. Pana la numirea sa in functia de director al companiei aeriene nationale, Demetriade si-a desfasurat activitatea ca manager al renumitei Agentii de turism Happy Tour, fiind in acelasi timp si patronul respectivei firme. Aceasta agentie este specializata in activitatea de ticketing si turism intern si international. Din momentul numirii sale in fruntea companiei aeriene nationale, Demetriade si-a transferat pachetul majoritar de actiuni de la Happy Tour din proprietatea sa in cea a sotiei sale, Carmen Demetriade. Din februarie 2001, imediat dupa ce a fost instalat in functie, vanzarile de bilete pentru cursele Tarom ale Happy Tour s-au dublat. Fostul presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Cornel Gaina, considera la acea vreme ca "cifra de afaceri a Happy Tour a crescut de cand domnul Demetriade a fost director general la Tarom. Totodata, cresterea cifrei de afaceri de la Happy Tour a insemnat, in acelasi timp, scaderea cifrei de afaceri a altor agentii".

    COMENZI REDIRECTIONATE. Deplasarile in strainatate ale multor parlamentari si ministri s-au facut numai cu avioanele Tarom, cu bilete cumparate si prin Happy Tour. Surse din interiorul companiei sustin ca operatorul national de transport aerian si-a vandut foarte ieftin biletele catre agentia de turism condusa de sotia directorului Demetriade. In perioada 2000-2001, Ministerul Afacerilor Externe a cumparat de la Happy Tour bilete de avion a caror valoare s-a ridicat la peste opt miliarde de lei. Intre 2002-2004, suma totala platita de MAE Agentiei Happy Tour in schimbul aceluiasi tip de serviciu a fost de 2,6 miliarde de lei. Astfel, intre 2000-2004, societatea condusa de Nicolae Demetriade a vandut MAE bilete in valoare de aproximativ 11 miliarde de lei.

    PIERDERILE TAROM
    Tarom a trecut printr-o criza financiara destul de serioasa. Lufthansa, o companie concurenta din Olanda care s-a ocupat de programul Tarom de reducere a pierderilor, a evaluat pierderile pe anul 2000 la circa 60 milioane de dolari. In plus, intr-un raport emis de Ministerul Transporturilor, au fost evidentiate sume enorme, reprezentand pierderile Tarom in perioada 1999-2002. Astfel, in 1999, deficitul companiei a fost de 40.380.000 de dolari, in 2000, pierderile au fost de 58.350.000 de dolari, in 2001 aproximativ 40 milioane de dolari, iar in 2002, in jur de 25 de milioane de dolari.

    "NU AM FAVORIZAT PE NIMENI"
    Nicolae Demetriade, fost director al Tarom si patronul Agentiei Happy Tour, ne-a declarat ca firma sa nu a fost niciodata favorizata in perioada in care acesta a detinut functia de director al operatorului aerian. "N-am facut niciodata asa ceva. Iar raportul Corpului de Control poate sa confirme acest lucru. Pana in 2000, firma mea a lucrat cu Ministerul de Finante, Camera Deputatilor, SPP si alte institutii. Insa, o data cu venirea mea la Tarom, am renuntat sa mai lucrez cu vreun minister. Daca in perioada aceea, alte firme au crescut, Happy Tour a crescut mai putin. Din 2002, Happy Tour a trecut in fruntea celorlalti. S-a departajat. Si nu mai avem nici un sprijin. Avem sase milioane de euro in plus fata de primul urmaritor." Demetriade a tinut sa precizeze ca anul trecut, cand fostul premier Adrian Nastase a plecat cu o delegatie in China, si-a ales Agentia Happy Tour, care "putea sa le ofere conditiile necesare".

    "VA DAU IN JUDECATA"
    Fostul secretar de stat in Ministerul Culturii, Ion Antonescu, sustine ca Agentia Marshal Turism nu a avut niciodata intaietate in ceea ce priveste vanzarea biletelor de avion catre institutiile de stat. "In perioada mandatului de secretar de stat, nu am semnat nici un contract cu nici un minister. Alte firme au facut asta. Eu nu!", ne-a declarat Antonescu, amenintandu-ne, totodata, ca ne da in judecata daca publicam contrariul.
    Citeşte mai multe despre:   economic,   miliarde,   stat,   milioane,   perioada,   dolari,   afaceri,   director,   ministerul,   bilete,   valoare,   tour,   secretar,   turism,   aerian,   tarom,   happy,   demetriade,   marshal,   paralela,   happy tour,   marshal turism,   nicolae demetriade,   agent

     

    Ştiri din .ro















    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Cum utilizaţi comparatorul de oferte al ANRE

    Cum utilizaţi comparatorul de oferte al ANRE
    Dacă doriţi să comparaţi ofertele furnizorilor în piaţa concurenţială, ANRE vă pune la dispoziţie un comparator de oferte pe care îl găsiţi pe site-ul Autorităţii la adresa www.anre.ro. După ce accesaţi...

    Cine sunt ofertanții prețurilor de chilipir pentru curentul casnic

    Cine sunt ofertanții prețurilor de chilipir pentru curentul casnic
    Există un „Top 5” al companiilor care furnizează electricitate și care, conform ofertelor vehiculate oficial, ar putea pune la dispoziția consumatorilor cele mai avantajoase oferte, din punctul de vedere al...

    Bilanțul primilor ani de liberalizare a pieței de energie: 75% dintre clienții Enel au deja contracte concurențiale, potrivite nevoilor acestora

    Bilanțul primilor ani de liberalizare a pieței de energie: 75% dintre clienții Enel au deja contracte concurențiale, potrivite nevoilor acestora
    La 1 ianuarie 2021, momentul liberalizării totale a pieței de energie electrică, România avea, potrivit datelor oficiale, aproape 2,9 milioane de consumatori casnici cu contracte de furnizare la prețuri...

    Consiliul Concurenţei se concentrează pe monitorizarea pieţei

    Consiliul Concurenţei se concentrează pe monitorizarea pieţei
    Sectorul energiei electrice și cel al gazelor naturale sunt domenii prioritare, pe care Consiliul Concurenţei le monitorizează cu atenție, având în vedere impactul pe care îl are asupra populației procesul de...

    O liberalizare ratată: Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic

    O liberalizare ratată: Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic
    Galerie Foto După tensiunile create de modul haotic în care a fost gestionat procesul de liberalizare a pieţei de energie, Agenţia Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) încearcă acum să calmeze clienţii...

    Bunăvoinţa furnizorilor şi false aşteptări pentru clienţi

    Bunăvoinţa furnizorilor şi false aşteptări pentru clienţi
    Galerie Foto Ministrul Energiei, Virgil Popescu, se declară şi el nemulţumit de actuala situaţie şi spune că a fost prelungită perioada în care poate fi schimbat contractul de furnizare. Deşi recunoaşte că cei care nu...

    Ofertele marilor furnizori de energie pentru piaţa concurenţială

    Ofertele marilor furnizori de energie pentru piaţa concurenţială
    Galerie Foto Pentru a vă alege contractul în piaţa concurenţială care vi se potriveşte cel mai bine consumului dumneavoastră trebuie să vă înarmaţi cu răbdare şi să consultaţi ofertele cât mai multor furnizori....

    Facturile la energie îi curentează mai tare pe estici

    Facturile la energie îi curentează mai tare pe estici
    Galerie Foto Energia electrică pare ieftină comparativ cu alte țări UE, dar în raport cu veniturile populației, reprezintă un lux. Românul cel mai prost plătit poate cumpăra mai puţin de jumătate din cantitatea de...

    Totul despre încheierea contractelor în piaţa concurenţială

    Totul despre încheierea contractelor în piaţa concurenţială
    La alegerea ofertelor pentru trecerea din piaţa reglementată în piaţa concurenţială sau pentru a prelungi valabilitatea contractului pe piaţa liberă, clienţii casnici  trebuie să fie foarte atenţi la valo...

    Ajutorul pentru energie, până la 70% din venit

    Ajutorul pentru energie, până la 70% din venit
    Guvernul a discutat, în primă lectură, proiectul de lege privind consumatorul vulnerabil de energie, o iniţiativă legislativă care face valuri în România încă din 2012. Ajutorul financiar, acordat în funcție...

    Clienții întreabă, Hidroelectrica răspunde

    Clienții întreabă, Hidroelectrica răspunde
    Schimbarea furnizorului de electricitate presupune întreruperea curentului electric? Nu, trecerea contractului la Hidroelectrica nu presupune întreruperea alimentării. Se schimbă doar oferta de energie de...

    Dumitru Chisăliță, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă: Discursuri amăgitoare, tarife mai mari, niciun vinovat

    Dumitru Chisăliță, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă: Discursuri amăgitoare, tarife mai mari, niciun vinovat
    Discursurile amăgitoare, expuse de autorități în spațiul public în ultimele zile, sunt de două ori nefaste pentru românul de rând: – Prima ar fi că ele creează așteptări la nivelul omului de rând care...

    Corina Popescu, directorul general al Grupului Electrica: „Suntem mai mult decât un furnizor de energie. Suntem un partener care oferă prețuri stabile și predictibilitate”

    Corina Popescu, directorul general al Grupului Electrica: „Suntem mai mult decât un furnizor de energie. Suntem un partener care oferă prețuri stabile și predictibilitate”
    Galerie Foto Liberalizarea pieței de energie electrică poate aduce, pe termen lung, beneficii pentru consumatorii casnici, în condițiile în care aceștia știu cum să își aleagă corect furnizorul de energie și ce trebuie s

    Avioanele Boeing 737 MAX, implicate în două catastrofe aeriene, vor putea zbura din nou în Europa

    Avioanele Boeing 737 MAX, implicate în două catastrofe aeriene, vor putea zbura din nou în Europa
    Avioanele Boeing 737 MAX vor putea zbura din nou în Europa începând de săptămâna viitoare, la aproape doi ani de la imobilizarea lor la sol, ca urmare a două accidente care au dus la moartea a 346 de morți, a...

    Riscurile pentru companiile românești în 2021. Ce state nu sunt afectate de pandemie

    Riscurile pentru companiile românești în 2021. Ce state nu sunt afectate de pandemie
    Principalele riscuri pentru firmele românești în acest an sunt pandemia de coronavirus, întreruperea activității și impredictibilitatea legislației în domeniu, arată studiul Allianz Risk Barometer...
    Serviciul de email marketing furnizat de