Efectele crizei economice mondiale se observă şi în încasările agenţiilor de turism, care au fost nevoite să scadă preţul pachetelor turistice pentru destinaţiile externe, pentru a preveni unele pierderi.
Încasările agenţiilor din acest sezon sunt cu circa 40% mai mici decât cele din 2007, ajungând la 68 de milioane de euro.
Criza economică mondială afectează turismul de la noi din ţară. Potrivit estimărilor specialiştilor din domeniu, încasările agenţiilor de turism vor fi cu 15%-20% mai mici faţă de anul trecut, deşi numărul românilor care vor petrece Sărbătorile de iarnă în structurile de cazare de la noi din ţară sau din străinătate este aproximativ acelaşi ca şi în 2007. "Anul acesta au scăzut încasările agenţiilor de turism, nu şi numărul turiştilor. Astfel, vânzările agenţiilor de turism se situează cam la acelaşi nivel ca şi anul trecut, însă din cauza crizei, care reprezintă un semnal de alarmă pentru toată lumea, încasările de anul acesta vor fi mai mici cu 10%-15% faţă de anul trecut. Această situaţie se datorează reducerilor practicate de agenţiile de turism pentru Crăciun şi Revelion pentru destinaţiile externe. Pe plan naţional situaţia nu a suferit modificări majore. Astfel, în pensiunile şi hotelurile de la noi din ţară sunt aşteptaţi circa 130.000- 140.000 de turişti, iar pe turismul extern se va înregistra o stagnare a numărului de turişti, adică în jur de 40.000 de români vor petrece pe meleaguri străine, însă pe bani mai puţini", ne-a explicat Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor din Turism (ANAT).
ÎNCASĂRI REDUSE
Preţul mediu pentru un pachet turistic la noi în ţară este de circa 350 de euro, fără a lua în calcul ceea ce se întâmplă pe Valea Prahovei, unde poate ajunge şi la 1.400 de euro de persoană, iar pentru o destinaţie externă ajunge la 450 de euro, a spus Traian Bădulescu. Astfel, încasările agenţiilor de la cei 140.000 de turişti care sunt aşteptaţi în structurile de cazare de la noi din ţară vor fi de circa 50 de milioane de euro, iar pentru cei 40.000 de români care vor plăti 450 de euro de persoană pentru a merge într-o vacanţă în străinătate suma va ajunge la 18 milioane de euro. Astfel, sumele încasate din vânzarea pachetelor turistice de anul acesta va fi de 68 de milioane de euro, cu circa 40% mai puţin decât în 2007, când încasările erau de 110 milioane de euro. Preţul mediu al unui pachet turistic de Sărbători în 2007 a fost de 400 de euro pentru turismul intern şi 800 de euro pentru cel extern. Diferenţa de 20% a pierderilor o reprezintă sumele încasate pe vacanţele de lux.
AGENŢIILE SUNT UŞOR AFECTATE
Agenţiile care s-au axat mai mult pe vânzarea vacanţelor pe plan intern nu au înregistrat încasări reduse, însă cele care au vândut vacanţe în destinaţii externe au primit bani mai puţini din vânzarea unui număr similar de pachete turistice ca şi în 2007. "Criza a dus la scăderea cererii cu circa 5% în cazul agenţiei J’info Tours, însă am reuşit să vindem toate locurile luate în garanţie", ne-a explicat Cristina Irimia, director marketing al J’info Tours. "Până acum nu am resimţit criza, deoarece am început din timp promovarea pachetelor pentru Sărbătorile de iarnă", a spus Mircea Vladu, preşedinte al agenţiei Prestige Tours. "Comparativ cu nivelul pieţei turistice de out-going, agenţia noastră stă bine de Revelion", ne-a declarat Mark Neville Farrugia, manager Malta Travel.
DESTINAŢII PREFERATE
Pentru acest sfârşit de an, românii au cumpărat vacanţe în Dubai, în capitalele europene şi în destinaţii exotice, renunţând la pachetele turistice pentru Grecia, Spania, Turcia sau Egipt. "În ceea ce priveşte Sărbătorile de iarnă de anul acesta, putem spune că românii nu au mai mers pe curse charter în Grecia sau Spania, iar cea mai mare perdantă a vacanţelor de Revelion este în momentul de faţă Antalya. Pierderi importante a înregistrat şi Egiptul, numărul românilor care-şi petrec Sărbătorile în această ţară, scăzând cu aproximativ 60% faţă de anul trecut. Se merge, în schimb, în Dubai, în capitalele europene şi destul de mult în destinaţii exotice precum Thailanda, Rio de Janeiro, Republica Dominicană, Cuba, Maldive, Seychelles etc", ne-a declarat Ciprian Enea, consultant www.besttourism.ro. Românii au fost atraşi de preţurile mici practicate de agenţii pentru Tunisia.
AVIONUL NU MAI ESTE UN LUX
Vânzările de bilete de avion prin agenţiile de turism au scăzut în noiembrie cu 12% faţă de aceeaşi lună din 2007, încasările totalizând 31 de milioane de euro, cu 4 milioane de euro mai puţin decât anul trecut. Cererea a scăzut numai luna trecută, deoarece per total în primele zece luni a fost înregistrată o creştere de 13% faţă de perioada similară din 2007. Circa 65% din biletele vândute au fost livrate prin agenţiile de turism din Bucureşti. Datele includ doar biletele companiilor aeriene tradiţionale, nu şi cele low-cost.
Ieftiniri în 2009
Specialiştii estimează că anul viitor preţurile pachetelor turistice vor fi mai mici decât anul acesta, însă proprietarii agenţiilor de turism sunt rezervaţi în a face prognoze cu privire la cerere. "Foarte slab însă se conturează tendinţa turiştilor de a reduce bugetul alocat vacanţei de vară 2009. Încercăm să renegociem tarifele cu toţi partenerii, atât cu hotelierii interni, cât şi cu cei externi, astfel încât anul viitor să putem practica preţuri mai mici la pachetele turistice. Sperăm să avem un răspuns pozitiv şi de la transportatori. În ceea ce priveşte cererea, cred că anul viitor turismul va stagna, nici nu va creşte, nici nu va scădea", ne-a explicat Mircea Vladu, preşedinte al agenţiei Prestige Tours. Mark Neville Farrugia, manager Malta Travel, este optimist, aşteptând ca în 2009, datorită preţurilor mici, să crească cererea. În timp ce unii specialişti consideră că preţurile mici vor atrage turiştii, alţii sunt de părere că din cauza crizei economice, care va duce la disponibilizări masive, românii nu vor mai avea bani de vacanţă.Citește pe Antena3.ro