Comisia de apărare din Senat a declanşat o anchetă privind achiziţiile de avioane făcute de Ministerul Apărării. Jurnalul Naţional a primit din partea EADS-Casa un punct de vedere legat de licitaţia pentru avionul scurt/mediu curier pe care il publicăm integral
Comisia de apărare din Senat a declanşat o anchetă privind achiziţiile de avioane făcute de Ministerul Apărării. Jurnalul Naţional a primit din partea EADS-Casa un punct de vedere legat de licitaţia pentru avionul scurt/mediu curier pe care il publicăm integral:
Domnule Director Marius Tucă
Am luat cunoştinţă de interesul opiniei publice din Romănia faţă de modul in care este cheltuit banul public. In acest context, ziarul pe care il conduceţi a alocat un spaţiu considerabil difuzării informaţiilor privind achiziţia "AVIONULUI DE TRANSPORT SCURT/MEDIU CURIER" destinat Ministerului Apărării din Romănia. Astfel, opinia publică din Romănia este informată cu promptitudine prin intermediul publicaţiei Dumneavoastră de largă recunoaştere in legătură cu situaţia respectivei achiziţii publice care, la ora actuală, continuă să facă obiectul unui litigiu. In acest sens am dori să aducem unele clarificări privitor la anumite declaraţii cuprinse in scrisoarea societăţii Alenia, publicate in ediţia din 4 august 2007 a Jurnalului Naţional.
In primul rănd trebuie precizat că la nivel mondial nu există decăt doi fabricanţi de avioane de transport din această categorie a căror producţie se ridică la standardele de calitate acceptate de statele membre NATO: şi anume, ramura spaniolă a grupului european EADS, respectiv EADS-CASA (cu avionul C-295) şi Alenia din Italia (cu modelul C-27J) Concurenţa dintre cele două companii permite clienţilor să facă cea mai bună alegere in condiţiile mereu limitatelor bugete naţionale, forţănd totodată fabricanţii să fie permanent preocupaţi de dezvoltarea şi optimizarea produselor proprii.
In acest context se ştie că incă de la inceputul anilor 2000, cănd au fost lansate modelele C-295 şi C-27J, EADS-CASA deţine peste două treimi din contractele la export din cadrul acestui segment de piaţă.
Mai mult, practica demonstrează că EADS-CASA este singura companie indreptăţită a afirma că avionul C-295 operează deja cu succes pentru două dintre Forţele Aeriene NATO, respectiv Spania şi Polonia in medii, arii geografice şi condiţii de operare similare cu cele cărora Forţele Aeriene Romăne vor trebui să le facă faţă in cadrul viitoarelor operaţiuni.
In consecinţă, contestaţia făcută de EADS-CASA impotriva excluderii avionului C-295 din competiţie de către autorităţile romăne trebuie interpretată ţinănd cont de cele expuse mai sus.
Considerăm că decizia comisiei de evaluare a licitaţiei a fost luată fără efectuarea unei analize corecte şi respectarea principiilor egalităţii şi transparenţei vizavi de cele două oferte. In primul rănd, scopul strategic urmărit de Ministerul Apărării prin această achiziţie nu a fost atins: selecţia avionului cu cele mai scăzute costuri de achiziţie şi exploatare.
Subliniem că oferta EADS-CASA este cu 48 de milioane de euro mai mică decăt cea a concurenţei.
Mai mult, cu privire la motivele tehnice pentru care a fost exclus avionul C-295, au fost aplicate criterii neesenţiale - ca de exemplu, existenţa APU - unitate auxiliară de putere, aşa cum reiese foarte clar din răspunsul primit de către EADS-CASA de la Romtehnica inainte de depunerea ofertelor. Dar, in acelaşi timp, un criteriu-cheie, şi anume consumul de carburant al concurentului nostru nu a fost analizat de către comisia de licitaţie, după cum reiese din documentaţia pusă la dispoziţia părţilor de către Curtea de Apel in timpul procesului.
In această situaţie, dacă nu se va reveni asupra eliminării avionului C-295 din competiţie sau dacă nu se va proceda la anularea licitaţiei, Ministerul Apărării din Romănia va cumpăra dintr-o singură sursă un avion care nu intruneşte condiţiile impuse prin procedura de achiziţie.
Ca urmare, sunt absolut convins că societatea EADS-CASA - cu tot respectul datorat independenţei in luarea deciziilor şi procedurilor administrative din Romănia, dar in acelaşi timp susţinănd cu fermitate o perspectivă comună şi obligaţia pe care atăt companiile, căt şi guvernele şi-o asumă in ceea ce priveşte transparenţa in cadrul procedurilor de achiziţie aflate sub umbrela NATO şi a EDA - este indreptăţită a prezenta acest caz Guvernului Romăniei şi opiniei publice in numele corectitudinii şi concurenţei loiale din interiorul graniţelor Uniunii Europene.
Cred că veţi fi de acord cu mine că, prin definiţie şi dincolo de orice consideraţii privind echidistanţa in cadrul procedurii şi in legătură cu aspectele juridice de cea mai mare importanţă, in astfel de circumstanţe, la nivel general, societatea romănească va avea de pierdut, banul public nefiind cheltuit in mod eficient.
In final aş dori să declar că, luănd cunoştinţă de justificările procedurii datorate caracterului de urgenţă a cauzei, vă asigur că in condiţiile unei abordări normale a competiţiei, licitaţia s-ar fi incheiat cu rezultate optime pentru utilizator şi pentru intreaga societate, in general.
Cu consideraţie,
Antonio Rodriguez Barberan
Vicepreşedinte Vănzări EADS-CASA
- Scrisoarea EADS adresata JN english version (pdf)