x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ministrul Berceanu, în 2011: „Autostrada este o prostie” Hotelierul Berceanu, în 2019: „Dacă aveam autostradă, poate veneau şi turişti”

Ministrul Berceanu, în 2011: „Autostrada este o prostie” Hotelierul Berceanu, în 2019: „Dacă aveam autostradă, poate veneau şi turişti”

de Cristian Anton    |    05 Sep 2019   •   11:26
Ministrul Berceanu, în 2011: „Autostrada este o prostie”  Hotelierul Berceanu, în 2019: „Dacă aveam autostradă, poate veneau şi turişti”
Sursa foto: Christian Silva/Intact Images

Hotelul din Craiova deţinut de Radu Berceanu a înregistrat pierderi pe linie în ultimii 10 ani, iar perspectivele sunt neclare. Fostul ministru şi lider PDL a deschis în noiembrie 2015 singurul hotel Ramada din afara Bucureştiului, iar planul de management anunţa intrarea pe profit după primul an de funcţionare. Au trecut patru ani, iar unitatea s-a adâncit în pierderi, în timp ce Berceanu a ajuns acum să suspine după autostrăzile care i-ar fi adus şi turişti. În 2011, când Berceanu abia finalizase un mandat de ministrul Transporturilor, declara cu emfază despre o autostradă că este o prostie. În paralel, statul român încearcă fără succes să iasă din acţionariatul firmei lui Berceanu care administrează hotelul din Craiova.

 

Jiul SA Craiova, firma deţinută de familia lui Radu Berceanu care administrează hotelul Ramada Plaza (fostul Jiul), înregistrează cele mai mari pierderi din istoria sa în ultimii trei ani, chiar de când fostul ministru s-a afiliat cunoscutului lanţ internaţional. Compania a raportat pentru anul 2016, imediat după inaugurarea Ramada Plaza, afaceri de 10,5 milioane lei şi pierderi de 6,3 milioane lei, în 2017 a cunoscut o oarecare revigorare, cu afaceri de 16,3 milioane lei şi pierderi de 440.000 lei, pentru ca în 2018 să bifeze afaceri de 16,7 milioane lei şi pierderi de 1,5 milioane lei, cu 97 de angajaţi.

Ramad Plaza are patru stele, este dedicat în proporţie de 90% turismului de business şi are 162 de camere, dispuse pe şase etaje. Investiţia a costat 14 milioane de euro.

În paralel, Jiul SA are şi datorii de 43 milioane de lei, de 2,5 ori mai mari decât cifra de afaceri. Managerii hotelului susţineau în noiembrie 2015, la inaugurarea unităţii, că unitatea va trece pe profit după primul an de funcţionare.

 

Tarife majorate

Radu Berceanu declara în octombrie 2018 că a scăzut gradul de ocupare a hotelului pentru că au plecat specialiştii care veneau să lucreze la uzina Ford, situaţie în care a majorat tarifele de cazare cu 10%. „Dacă aveam autostradă, poate veneau şi turişti de week-end”, a mai spus hotelierul Berceanu. O ironie a sorţii face ca ministrul Berceanu să declare, în mai 2011, la scurt timp după ce a părăsit conducerea de la Transporturi, că „Autostrada Transilvania a fost şi este o prostie”. „Prostia” ministrului Berceanu i-ar fi priit de minune acum hotelierului Berceanu. 

Statul nu a putut să scape de hotel

Pe lângă rezultatele financiare îngrijorătoare, Jiul SA se confruntă şi cu decizia statului român de a ieşi din acţionariatul firmei pe care familia Berceanu a preluat-o imediat după Revoluţia, dar în care a rămas cu 13,35% din acţiuni, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS). În decembrie 2018, AAAS a organizat o licitaţie pentru vânzarea acţiunilor sale, cu un preţ de pornire de 3.416.800 lei. Demersul a eşuat, iar statul este în continuare acţionar la Ramada Plaza alături de Berceanu, fapt confirmat telefonic de reprezentanţii AAAS. Până la închiderea ediţiei, autoritatea nu a putut răspunde în scris despre planurile pe care le are în legătură cu Jiul SA.

Mai bine stau afacerile cu piscine şi piese industriale ale lui Berceanu. Avi SRL a raportat în 2018 afaceri de 12 milioane de lei şi un profit net modest, de 122.000 lei, cu 49 de angajaţi. Fabrica din Craiova a firmei lui Berceanu produce piese industriale exportate în zeci de ţări, inclusiv pentru fabricarea de trenuri şi tramvaie. De asemenea, Avi Piscine SRL, producătoare de piscine, a înregistrat anul trecut afaceri de 8,2 milioane lei şi un profit net de 100.000 lei. Fabrica Avi are o poveste interesantă în ultimii ani, după ce Radu Berceanu a fost nevoit să aducă în două rânduri muncitori din Vietnam pentru a face faţă penuriei de forţă de muncă din Craiova.

 

90 de muncitori a adus Radu Berceanu din Vietnam pentru a munci la fabrica sa

„Nu mai găseşti oameni necalificaţi, dar nici calificaţi, este greu să găseşti şi un instalator în Craiova”, declara Berceanu la începutul acestui an. În august, fostul politician anunţa aducerea a încă unui lot de muncitori din Vietnam, de această dată pentru firma producătorare de piscine. Aşa s-a ajuns ca fabrica Avi să aibă în prezent doar 14 angajaţi români şi 45 de vietnamezi, în timp ce unitatea care face piscine să aibă aproape numai vietnamezi, în număr tot de 45. Muncitorii străini sunt plătiţi aici cu peste 500 de euro pe lună.

Lipsit de emoţii penale

Radu Berceanu a fost unul dintre cei mai puternici oameni politici de după 1989 şi unul din rarii lideri care au reuşit să aterizeze mereu în picioare, fără nicio emoţie îndosariată la vreun parchet. Parlamentar între 1990 şi 2012, când a decis să se retragă din politică, Berceanu a fost ministrul Industriilor în perioada 1998- 2000, ministrul Transporturilor în două Guverne (2006- 2007, în Guvernul Tăriceanu şi 2008-2010, în Executivul lui Emil Boc), dar şi al Agriculturii, în 2009. A fost unul din membrii celebrei triplete poreclite BVB (Berceanu- Videanu- Blaga), cea care conducea PDL alături de Traian Băsescu. 

×
Subiecte în articol: radu berceanu