x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Mitica, mai tare ca Pinnochio

Mitica, mai tare ca Pinnochio

19 Oct 2004   •   00:00

Piata dulciurilor si a snacks-urilor este dominata de cativa mari producatori cu cifre de afaceri de zeci de milioane de dolari. Exista insa si mici producatori care au reusit sa "vorbeasca" pe gustul consumatorului roman.

ADRIAN MIHAI

AJUTOR. Mititeii si carnaciorii sub forma de covrigei vin sa sporeasca pofta de bere dintr-o zi calduroasa
Se spune ca ce incepe rau, se termina si mai rau. Regula nu este general valabila. Firma CIT a pornit in 1996 cu o briosa denumita Pinnochio. Dupa trei luni, producatorii au primit o scrisoare de la Paris. Disney ii anunta ca Pinnochio e marca inregistrata si ca de obicei se practica la produsele sub acest nume o cota de participare intre 14%-17%. Pentru ca firma era inca mica si date fiind conditiile economice genrale din Romania, Disney s-ar fi multumit si cu o cota mai mica. Pentru ca oricum intreprinzatorii nu aveau un succes prea mare cu acest produs, au renuntat atat la nume cat si la produsul in sine.

MINITORT. Un nou start a pornit de la poarta Excelent, cea mai mare fabrica de dulciuri din tara de la acea vreme. "Minitortul se vindea la distribuitori conditionat, din cauza ca era produs deficitar. Daca luai produse care se vindeau mai greu, aveai dreptul sa cumperi si o cutie de minitort", ne spune Vasile Ibinceanu, director de productie. Cleo, alt personaj din Pinnochio, dar de aceasta data nu si marca inregistrata, a dat numele urmatorului produs al firmei. Avea ambalaj asemanator, de aceeasi marime, dar cu un pret mai mic decat al Excelentului. Apoi intreprinzatorii au incercat sa contacteze cat mai multi intreprinzatori cu care lucra numarul unu din domeniu. Furnizorii importanti de ingrediente sunt din Germania si Olanda. De altfel, de la partenerii straini a venit sprijin mai mare decat din tara. "Am primt tehnologie, utilaje, credite, fel de fel de alte avantaje pe care nu le-am avut niciodata din Romania", spune Ibinceanu.

BREVET. Dulciurile se cauta mai mult in sezonul rece. Vara veniturile lunare nu au scazut sub 1,5 miliarde, iar in perioada de iarna ajung la 3-4 miliarde. Pentru ca sa echilibreze situatia, firma a pornit o noua activitate. Asa s-au nascut covrigeii Mitica, cu gust de mititei si carnaciori.

Tehnologia este una olandeza. Ea a fost brevetata iar in Romania se fac testele. "Le spunem lunar ce se intampla cu produsul, cum se manifesta, cat timp ramane aroma, ce se pierde iar ei ne dau voie sa folosim tehnologia", explica directorul de productie. "E un produs scump si greu de facut, copt de doua ori iar aromatizarea nu se face pe baza de ulei", ne explica acesta. Aroma de mititei tot cu ajutorul olandezilor a fost obtinuta. Au lucrat sase luni de zile, ca sa obtina un gust apropiat. Au trimis un specialist aici.

Prima oara a pornit cu un gust care aducea mai mult a hamburger. Aromele sunt naturale. Apoi a urmat si Mitica vegetarian. Produsele sunt vandute in Bucuresti si mai ales in Ardeal. Exista si cerere de export in Ungaria, Belgia si Olanda. Le lipseste insa forta financiara. "Daca reusim sa intram in marile retele de super si hypermarket-uri, cu promotii in weekend cu siguranta vom avea success", spera Ibinceanu.

PORTOFOLIUL CONCURENTEI

Activitatea companiei Star Foods este dedicata productiei si distributiei de produse alimentare de larg consum. Cele mai importante marci din portofoliul Star Foods sunt: Star Chips, Mr. Snaki, Krax, Loto, Star Pop Corn, Star Snacks.
Star Foods asigura distributia produselor companiilor Chipita, Flipper (produsele Fiesta), Gallina Blanca, Axxon. Compania a incheiat anul 2003 cu o cifra de afaceri de 40 milioane euro. Star Foods detine pozitia de lider cu o cota de piata de 64% din totalul pietei ca volum pe segmentul chips, 28% (ca valoare) pe segmentul snacks si 53% (bucati vandute) pe categoria produselor extrudate (peletele Krax).

Scrieti-ne!

Aveti afaceri banoase, afaceri ingenioase sau pe care le-ati inchis pentru ca nu se potriveau stilului de viata al romanilor? Credeti ca merita sa afle mai multa lume de ele? Povestiti-ne experienta dumneavoastra, iar noi o vom spune mai departe cititorilor nostri (clientilor vostri). Va asteptam mesajele la adresele: victor.ciutacu@jurnalul.ro sau adrian.mihai@jurnalul.ro.
×
Subiecte în articol: economic star