x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Miting de pandemie cu 100 de camioane în fața Guvernului

Miting de pandemie cu 100 de camioane în fața Guvernului

de Diana Scarlat    |    29 Sep 2021   •   09:53
Miting de pandemie cu 100 de camioane în fața Guvernului

Protestele în timpul stării de alertă, în localitățile cu care au intrat în scenariul roșu, limitează numărul participanților la 100 de persoane. Transportatorii demonstrează, astăzi, că un miting poate fi mare și cu un număr limitat de persoane, dacă fiecare vine cu un camion. Piața Victoriei este ocupată de transportatorii nemulțumiți de politica din ultimul timp a Guvernului și a altor instituții ale statului, care le pun în pericol activitatea economică, prin deciziile pe care le-au luat sau prin inacțiune. Istoria se repetă în privința Consiliului Concurenței, care și în anul 2016 a refuzat să vadă creșterile nejustificate ale prețurilor RCA, la fel ca acum.

 

Transportatorii rutieri de persoane și de marfă au organizat o acțiune comună de protest față de  deciziile Executivului și de lipsa de intervenție a Consiliului Concurenței pentru plafonarea prețurilor polițelor RCA. Acțiunea de astăzi este prima din seria pe care o anunță patronatele din transporturi, iar soluția pe care au găsit-o este de a organiza simultan mai multe proteste cu un număr restrâns de participanți, în mai multe locuri din țară, astfel încât să respecte regulile impuse în pandemie, dar să fie și suficient de vizibili, pentru a forța Guvernul să vină la negocieri. La protest participă Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002, ARTRI și ATM BUCOVINA. Transportatorii cer soluționarea problemelor din acest sector economic, principalele trei fiind eliminarea impozitării diurnelor retroactiv, pe ultimii 5 ani; despăgubirile care nu li s-au plătit miilor de șoferi care au ajuns în service-urile auto, în ultimul an, și stoparea creșterii nejustificate a prețurilor pentru polițele RCA.

 

Consiliul Concurenței procedează ca în 2016

Creșterea nejustificată a prețurilor pentru polițele de asigurare obligatorie RCA afectează toți conducătorii auto din România, nu doar pe transportatori – adică peste 8,5 milioane de asigurați.  Prețurile au început să crească imediat după ce s-a anunțat iminența falimentului companiei City Insurance, care deținea jumătate din piața polițelor RCA, dar Consiliul Concurenței nu a intervenit pentru plafonarea prețurilor.

„Pe de o parte, avem mii de cazuri în care românii încă nu și-au primit despăgubirile de la asigurători, pe de altă parte, avem creșterea alarmantă și nejustificată a prețului poliței RCA. Nu înțelegem ce face Consiliul Concurenței, în acest caz, în afara faptului că domnul Chirițoiu iese cu declarații năucitoare, atât despre RCA, cât și despre scumpirea gazelor și a energiei electrice. Am mai stat o dată în stradă, în anul 2016, ca să trezim Consiliul Concurenței din somn, când declara oficial că asigurătorii sunt corecți.

După ce am protestat în stradă luni de zile, s-au trezit din somn și au plafonat tarifele RCA”, explică Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Acesta mai spune că nu ar trebui să existe o legătură între falimentul City Insurance și dublarea sau chiar triplarea, în unele cazuri, a prețurilor polițelor RCA, dar toți asigurătorii au crescut deja prețurile.

„Aveți o plăcere deosebită de a ne vedea protestând în stradă, ca să ne acuzați de «boicot»? Nu e mai bine să vă faceți treaba și să observați ce a văzut toată lumea, respectiv faptul că este o majorare concertată a tuturor asigurătorilor din piață? Unii au anunțat acum 60 de zile dublarea tarifelor, alții, acum. Cert este că tarifele RCA au explodat și nu numai la transportatori, ci la toți cei peste 8,5 milioane de asigurați. Treziți-vă și luați măsuri! Plafonați tarifele! În caz contrar, vom porni protestele în toată țara”, îi transmite reprezentantul COTAR președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

 

Impozit pe diurne, pentru ultimii cinci ani

O altă problemă foarte gravă a transportatorilor este impunerea plății impozitelor pe diurnele șoferilor, retroactiv, pe ultimii cinci ani. Firmele de transport ar da faliment din cauza acestei decizii, care provine dintr-o eroare mai veche din Codul Fiscal și care nu se practică nicăieri în lume. În România ar putea arunca în colaps întreaga piață de transport rutier. „Acum cinci ani, fostul premier al României de la acea vreme, Victor Ponta, a dat amnistie fiscală pentru a rezolva aceeași problemă a diurnelor, tocmai pentru că era o scăpare din Codul Fiscal, dar nu s-a modificat nimic în legislație, iar astăzi avem din nou aceeași problemă. La începutul lunii august, toate organizațiile și asociațiile transportatorilor rutieri au cerut eliminarea acestei aberații fiscale, care va avea ca rezultat eliminarea firmelor românești de transport de pe piața internă și internațională, dar politicienii au avut treburi mai importante de rezolvat, cu lupte interne din coaliția de guvernare și din interiorul partidelor. Îi invităm acum, după ce și-au rezolvat o parte din problemele interne, să ia decizii și pentru a stabiliza economia României”, spun transportatorii.

 

Până acum am văzut că unii pot fura 500 de milioane de euro, fără intervenția autorităților, apoi tot ceilalți, care sunt corecți, trebuie să plătească dauna, pentru că îndestularea Fondului de Garantare se va face tot din prețul polițelor plătite de ceilalți asigurați. Vrem să vedem că instituțiile statului fac și altceva decât să vegheze la buna desfășurare a activităților celor care ne-au furat până acum banii.

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR

 

Transportatorii spun că dacă problemele lor nu se vor rezlova în cel mai scurt timp, acțiunile de protest vor fi organizate în toată țara, respectând numărul maxim de participanți. Se pot organiza proteste simultan, în sute de locuri din țară, cu zeci de mii de mașini.

 

Operatorii contestă studiul plătit de consiliile județene

O altă problemă pe care o au transportatorii rutieri de persoane este schimbarea legislației în legătură cu rutele interjudețene. Ei arată că s-au schimbat regulile jocului în timpul jocului, fără respectarea Legii dialogului social. Mai mult, firmele care acum operează pe traseele interjudețene și intrajudețene, după ce au câștigat licitațiile pentru atribuirea rutelor, apoi au beneficiat de prelungirea contractelor, acuză autoritățile de încercarea de a-i elimina de pe piață, prin acțiuni ilegale. Sunt județe unde firmele de transport acuză conducerea Consiliilor Județene de parteneriat ilegal cu anumiți clienți politici care i-au ajutat în campania electorală, iar acum se pregătesc să preia monopolul asupra transportului public din județe. 

Organizațiile patronale se pregătesc să dea statul în judecată pentru aceste intervenții în piață, cerând anchetarea modului în care s-au atribuit contracte către o firmă care a realizat un studiu recent în baza căruia s-au luat decizii de modificare a regulilor de participare la licitațiile pentru atribuirea rutelor intrajudețene. Acuzația pe care o aduc transportatorii acestei firme este că a falsificat studiul, drept pentru care se va cere contraexpertiză, în instanța de judecată, dar se va cere și o anchetă pentru stabilirea legalității atribuirii contractelor între Consiliile Județene și firma care a realizat studiul.

 

La protest nu vor participa membrii COTAR și APTE 2002, care au fost aseară la negocieri cu Ministerul Finanțelor și ASF. Cele două asociații patronale au anunțat că ministrul Finanțelor și presedintele ASF au promis că vor rezolva problemele, în cel mult două săptămâni. În caz contrar, se vor relua protestele, peste două săptămâni.

×
Subiecte în articol: protest