Şapte din zece maşini second hand la vânzare în România, verificate în baza de date a InspectorAuto.ro în perioada ianuarie - august, au avut kilometrii daţi înapoi de la câteva zeci de mii până la câteva sute de mii, potrivit unei analize realizate de InspectorAuto.ro. Profitul din modificarea kilometrajului este de cel puţin 500 de euro la fiecare maşină vândută, iar în condiţiile în care în România circa 90.000 de maşini au kilometrii daţi înapoi, samsarii fac anual cel puţin 45 de milioane de euro în acest fel, mai relevă analiza.
“Motivul real al samsarilor este pur financiar pentru că, orice scuze ar avea ei, kilometrajul mai mic face maşina vandabilă mai repede şi la un preţ mai mare. Dacă facem un calcul simplu şi considerăm că aproximativ 65% din maşinile second hand care se importă anual în România (aproximativ 200.000 în ultimii ani) sunt destinate revânzării, iar 70% dintre acestea au kilometrii daţi înapoi, rezultă că aproximativ 90.000 maşini sunt vândute anual cu kilometrajul măsluit. La aceste tranzacţii, dacă punem un minim de 500 euro creştere de preţ din cauza kilometrajului mai mic, rezultă un profit de 45.000.000 euro”, a declarat fondatorul InspectorAuto.ro, Mihai Cune. Pe site-ul de anunţuri auto, în septembrie, doar 23% dintre anunţuri (6.580 de postări) sunt maşini cu kilometrii declaraţi peste 200.000, în timp ce 20.946 de maşini sunt sub această valoare. ”În realitate însă, procentul real al maşinilor cu un rulaj peste 200.000 kilometri este mult mai mare”, spun reprezentanţii site-ului.
Istoricul maşinii, verificat înainte de cumpărare
Realizatorii analizei atrag atenţia potenţialilor cumpărători ai maşinilor de ocazie să verifice istoricul de kilometri înainte de cumpărare şi nu după ce au cumpărat maşina, cum se întâmplă deseori, mai ales că acest lucru se poate face foarte simplu online, doar pe baza seriei de şasiu. Un rol important îl are însă şi legiuitorul, care ar trebui să intervină şi să reglementeze foarte clar faptul că vânzarea unei maşini cu kilometrajul modificat este infracţiune şi să oblige specificarea kilometrajului pe actele de vânzare ale maşinii. Astfel, cumpărătorul va trebui să îşi asume kilometrajul din bordul maşinii la momentul vânzării.
InspectorAuto.ro oferă istoricul de kilometri şi daune al unei maşini second hand pe baza seriei de şasiu şi are o baza de date de peste şase milioane de înregistrări.