x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie MT propune listarea pe bursă a Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" şi a Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" Constanţa

MT propune listarea pe bursă a Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" şi a Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" Constanţa

15 Dec 2016   •   12:34
MT propune listarea pe bursă a Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" şi a Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" Constanţa
Sursa foto: Dragos Stoica/Intact Images

Ministerul Transporturilor propune listarea la bursă a Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" şi a Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" Constanţa prin oferte publice primare iniţiale (IPO) de vânzare a unor pachete de acţiuni de 20-25% din capitalul social al societăţilor. 

Potrivit proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea bugetului propriu de venituri şi cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2016, lansat în dezbatere publică, se impune modificarea strategiei de privatizare actuale în condiţiile în care, conform unui memorandum publicat pe 4 octombrie 2016 de Executiv, s-a convenit ca la CNAB şi CNAPM Constanţa să aibă loc o majorare de capital social prin emiterea de noi acţiuni reprezentând 20-25% din capitalul social al fiecărei companii şi vânzarea acestora prin BVB. 

"Pentru Compania Naţională 'Aeroporturi Bucureşti" - SA şi Compania Naţională 'Administraţia Porturilor Maritime' SA Constanţa se impune modificarea strategiei de privatizare actuale, pentru vânzarea de acţiuni emise prin majorarea capitalului social, prin derularea de către companii a câte unei oferte publice primare iniţiale de vânzare de acţiuni (IPO) pentru pachete de acţiuni reprezentând 20-25% din capitalul social al companiilor. Se intenţionează promovarea şi derularea de către companii a câte unei IPO prin emiterea de acţiuni suplimentare reprezentând 20-25% din capitalul social al fiecărei companii. În cazul derulării IPO, sumele ce vor fi încasate aparţin companiei emitente şi vor fi folosite de către aceasta, în conformitate cu prevederile legale în vigoare'', se menţionează în instrumentul de motivare care însoţeşte proiectul de HG publicat pe site-ul ministerului. 

Dacă aceste două obiective nu sunt generatoare de cheltuieli la nivelul Ministerului Transporturilor, ele presupunând eforturi financiare din partea companiilor vizate, pentru derularea IPO, pentru derularea celorlalte obiective cuprinse în programul de privatizare derulat de MT se apreciază ca fiind necesară alocarea unor sume corespunzătoare, astfel încât rezultă un nivel al cheltuielilor totale în cadrul Bugetului de Venituri şi Cheltuieli pentru privatizare 2016 în valoare de 38.500 lei. 

În proiectul de HG finalizarea procesului de privatizare la o serie de societăţi comerciale aflate în portofoliul MT este prevăzută pentru anii 2017 şi 2018. 

"În Programul de privatizare al MT pe anul 2016 au fost incluse unele obiective care vizează reluarea procesului de privatizare prin vânzare de acţiuni la unele societăţi comerciale, fără însă ca finalizarea acestora să se realizeze până la sfârşitul anului 2016, urmând a fi preluate şi finalizate ulterior, în anii 2017 - 2018", se spune în motivare. 

Compania Naţională "Aeroporturi Bucureşti" (CNAB) şi-a început activitatea la data de 5 februarie 2010 şi asigură coordonarea operaţională şi managementul celor două aeroporturi ale Capitalei - Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa Aurel Vlaicu. CNAB a fost înfiinţată prin fuziunea societăţilor care gestionau cele două aeroporturi bucureştene. 

Aeroporturile ''Henri Coandă" şi "Aurel Vlaicu'' au fost incluse în top 5 european al aeroporturilor care au înregistrat cea mai mare creştere a traficului aerian în luna august 2016, de către Airports Council International - Europe, a informat la mijlocul lunii octombrie 2016 CNAB. 

La categoria aeroporturilor cu 5-10 milioane de pasageri pe an, 'Henri Coandă', care a avut o creştere de 17% a traficului aerian, a ocupat al patrulea loc, după aeroporturile Berlin Schoenefeld, Larnaca (Cipru) şi Tenerife, fiind urmat de aeroportul Faro (Portugalia). Aeroportul Băneasa a ocupat tot al patrulea loc, dar la categoria sub 5 milioane de pasageri pe an, unde top 5 este ocupat de aeroporturile Oradea, Palanga (Lituania), Harkov (Ucraina), Bucureşti Băneasa (cu o creştere de 41% a traficului aerian) şi Keflavik (Islanda). 

CNAB a înregistrat, în primele opt luni ale anului 2016, pe cele două aeroporturi un trafic aerian de 7.141.740 pasageri şi 79.660 mişcări de aeronave (aterizări şi decolări). Din total, pe Aeroportul Henri Coandă s-au înregistrat 7.138.426 de pasageri şi 71.236 mişcări de aeronave. 

Numărul pasagerilor care au tranzitat aeroporturile Bucureştiului în perioada ianuarie - august 2016 a înregistrat o creştere de 16,5%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, creându-se astfel premisele atingerii pragului de 10 milioane de pasageri în întreg anul 2016. 

În plus, evoluţia numărului de pasageri pe cele două aeroporturi ale Bucureştiului devansează semnificativ tendinţa generală înregistrată la nivel european, de 2%. Pe aeroporturile Capitalei s-a înregistrat, de asemenea, şi o creştere a numărului de mişcări de aeronave, depăşind şi la acest capitol trendul european, de 2,4%. Astfel, în primele opt luni ale anului 2016, numărul mişcărilor de aeronave pe aeroporturile din Bucureşti a crescut cu 10,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. AGERPRES

×